materialni-aspekt-a-pravem-chranene-zajmy.jpg

Materiální aspekt a právem chráněné zájmy

poradna

Co je přesně to, co pod sebe zahrnuje tzv. materiální aspekt přestupku a které právem chráněné zájmy společnosti jsou jím vlastně myšleny?

Diskuze

8 komentářů

    dan

    Zajímalo by mne, kde leží ta hranice, kdy lze takto argumentovat. Hlavně na dálnici, když je slabý provoz – třeba v sobotu. Tři pruhy, žádná auta… Kolik potom člověk může \“beztrestně\“ jet. 150? 160? Kolik chce?

    Pacient

    obávám se že není tak jednoduché říci max.rychlost. Je zde mnoho dalších aspektů jako třeba:

    – vlastnosti automobilu, kde nemůžete argumentovat silným motorem, ale spíše brzdami, ABS, stabilizací, atd…

    – také záleží na samotném řidiči, když budete mít nějaké dřívější problémy, jako alkohol, přestupek za rychlost, telefonování nebo jednoduše nějaké ty trestné body, tak se s Vámi nikdo nebude ani bavit.

    – také dost zaleží jakým způsobem vystupujete, argumentujete a předvedete svou inteligenci. Když budete s policií mluvit jako \“Hej p*čo, Tdi, metla, RS, 140km/h no problémo\“, tak možná půjdete domů pěšky :-)))

    Tomáš Beran

    Dobrá otázka, ale nejde dát obecnou odpověď. Zohlednit lze prakticky všechny aspekty od technických parametrů auta, povětrnostních podmínek, přehlednosti úseku, intenzity provozu až po osobu řidiče.

    Pak už jen záleží na obratnosti argumentace, jak budou které skutečnosti podány a zdůvodněny.

    Smutnou zprávou ale je, že úřady to neřeší. Místo aby se úředníci pustili do sofistikovaného a propracovaného dokazování s mnoha znaleckými posudky, které by odhalily řadu skutečností, které jinak slyšet nechtějí (např. to, že by zjistili, že ten, kdo jede podle předpisů ve starém autě má delší brzdnou dráhu než ten, kdo jede v autě s nadprůměrnými brzdami jen o několik kilometrů za hodinu víc). Bojí se této Pandořiny skříňky, a tak ji zatím neotevřeli a nechávají to zbaběle promlčet.

    Pedro

    Často se mi podaří se při cestách po Německu pohybovat na úsecích, kde je to dovoleno, i rychlostí nad 200km/h a nikdo mě ničím nešikanuje. Je ale životně důležité si uvědomit, kolik mám toho s daným autem najeto a jak dobře ho znám, hlavně v kritických situacích, jak dobře umím podvědomě reagovat na nečekané situace a v jakém stavu auto je. A pak taky, mám-li na to, protože auto řítící se 4 hodiny rychlostí 180km/h rozhodně (ani Octavia TDI) nepojede za 5,5 l/100km.

    Pak je tu jeden zásadní problém, který je i pro mnohé české snoby naprosto nezvládnutelný, pneumatiky. Ti, co sledují motorsport, dobře vědí, že na pneumatikách se dá totálně pohořet – a to 100% platí i na silnicích (bez výjimky). Můžu mít sebelepší auto (s oblibou uvádím příklad Audi Q7 – na těch jsem to viděl nejčastěji), ale není mi to naprosto k ničemu, pokud se snažím někam dopravit, ať už v deštivém počasí nebo nedej bože při sněžení na sjetých letních pneumatikách (opravdu bez vzorku) rozměru 275/45R20. Takový člověk své okolí už z fyzikálních principů ohrožuje mnohonásobně víc než jakýkoliv řidič řítící se po D1 s dobře vybaveným a udržovaným autem rychlostí třeba 160km/h.

    Dalo by se o tom psát dlouhé litanie. Jsem ale rád, že se o tom vede diskuse. Jedno z pravidel, které mě život naučil za těch 1,2 mil. km, co mám za sebou, je, že ten, co je za mnou mě tak snadno neohrozí.

    Autoškoly vás ani v nejmenším nenaučí přežít za volantem a těch, kteří to zvládnou sami s rozumem v hrsti je velmi málo. Co mně nejvíce chybí, je vzdělávací a tréningový systém pro řidiče a jejich členění do kategorií podle dovedností a zkušeností. Nejnázornější příklad je u pilotních licencí. V podstatě platí, že každý \“cucák\“, který projde základních kurzem autoškoly, získá hned silniční obdobu pilotního průkazu obchodního pilota s jazykovou doložkou a doložkou IFR. Jenomže v letectví se k tomuto dopracujete až po cca 500 odlétaných hodinách (ekvivalent cca 150.000km). V tom je náš problém a bohužel ze strany institucí, které mají na silniční provoz dohlížet, není ani náznak toho, že bychom se měli tímto směrem vydat.

    Michal

    Presne tak. Bohuzel lide si neuvedomuji, ze fyzikalni zakony plati na kazdeho a ze kazdy automobil ma jistou hranici, kdy auto na silnici \“drzi\“. Kdyz tuto hranici prekrocite, tak letite ven. Mnoho ridicu vubec netusi co si mohou s autem dovolit a co ne a jedine co umi, je mackat na maximum plyn.

    Libi se mi system co maji myslim v UK (mozna jinde, nejsem v tomto smeru odbornik). Tam nemaji povinne pojisteni na automobil, ale na ridice. Kdyz clovek udela ridicak, spada automaticky do nejkritictejsi skupiny a ma pojisteni nejdrazsi. Za kazdy rok, co jede bez chyb, je mu pojisteni zlevneno. V zavislosti na poctu a typu prestupku je pojisteni navyseno.

    Taky pilot

    S tim letectvim heký příměr, akorát bych doplnil, že má ještě Night (ani v noci neni jednoduchý jezdit s horkym řidičákem), Multi Engine (může řídit jakkoliv silné auto s náhonem na zadek) a pak je to jako v letectví. Několik malých drobností udělá pěknou ránu. A to v tom letadle s velkou pravděpodobností zabijete jen sebe a posádku letounu.

    Tomáš Beran

    Odstupňování řidičských průkazů by bylo jistě smysluplné. Ostatně na motorky to částečně funguje už dnes. Pokud by součástí byly školy smyku a trénování dalších dovedností ohledně méně standardních situací za volantem a jejich zvládání, určitě by to kvalitě řidičských schopností řidičů prospělo a s tím by ruku v ruce mohla jít nahoru i kvalita provozu.

    Škoda, že to zatím nefunguje. Tak trochu tomu ale nahrává i lenost řady řidičů se učit. Pamatuji, když jsem jednou zde v odpovědích zmínil, že si myslím, že škola smyku by prospěla každému, jak se čtenáři ohrazovali, že oni nejsou žádní závodníci, tak to nepotřebují.

    horal ze severu

    A pak tihle nezávodníci přijedou v zimě k nám do hor a jsou úplně mimo z toho, že to tady klouže 🙁

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist