Maserati slaví 105 let. Znáte bohatou historii slavného výrobce sportovních vozů?

Začátek nové éry Maserati přichází v době významných narozenin značky.
titulka-1100x618.jpgCelá galerie 9 Zdroj: Maserati

Zahájení modernizace závodu v Modeně a plánování velké události, která se uskuteční v květnu 2020 na globální úrovni, se odehrává na pozadí oslav více než stoleté historie značky. Od okamžiku, kdy Alfieri Maserati spojil své síly s bratry Ettorem a Ernestem, aby otevřeli podnik „Alfieri Maserati“ na adrese 1A via de’ Pepoli v srdci Bologni, už skutečně uplynulo 105 let. Jejich společnost vznikla v Bologni 1. prosince 1914, přestože oficiálně byla činnost automechanické dílny zahájena až 14. prosince.

Bratři Maseratiovi byli vášniví mechanici a milovali rychlost. Navzdory mnoha technickým a obchodním závazkům navíc sami rádi zasedli za volant závodního vozu. Další z bratrů, Mario, přispěl k úspěchu podniku vytvořením slavného loga s trojzubcem (inspirovaného Neptunovou fontánou v centru Bologni) a jejich bratr Bindo se po smrti Alfieriho v roce 1932 přidal k Officine Maserati.

První vůz, který se pyšnil logem s trojzubcem, byl vyroben v roce 1926. Byl to závodní vůz Tipo 26 a svůj debut zažil v závodě Targa Florio ve stejný rok. S Alfierim Maseratim za volantem zvítězil ve třídě do 1,5 litru. Šlo o první z dlouhé řady úspěšných závodů, mezi něž patří i dvě po sobě jdoucí vítězství v Indianapolis 500 (1939 a 1940), čtyři po sobě jdoucí vítězství v Targa Florio (1937, 1938, 1939 a 1940), devět vítězství v závodech F1 a mistrovství světa F1 v roce 1957, v němž vůz řídil Juan Manuel Fangio.

V moderní historii se značka Maserati vrátila na stupně vítězů s vozem MC12. Ten v letech 2005 až 2010 vyhrál šest mezinárodních šampionátů FIA GT, které jsou nejvyšší závodní kategorií pro sériově vyráběné GT vozy.

Značka Maserati zůstala v Bologni až do roku 1939. Koncem září 1939 po akvizici společnosti rodinou Orsi začaly přípravy na přesun vedení z Bologni (Pontevecchio, kam se mezitím vedení přemístilo) do Modeny, kde sídlily ostatní podniky rodiny Orsi, aby bylo možné vyrábět nové vozy, investovat do výzkumu a inovací a vytvořit světově nejuznávanější modenskou značku. Výrobní závod v modenské Viale Ciro Menotti, který se na této adrese nachází dodnes, se oficiálně otevřel 1. ledna 1940.

Rok 1947 pak představoval konec jedné éry a začátek nové. Bratři Maseratiovi ukončili svou spolupráci se značkou a na trh byl uveden první silniční vůz A6 1500. V roce 1963 začala další éra v historii Maserati. Představením vozu Quattroporte vytvořila značka zcela nový a do té doby neexistující tržní segment vysoce výkonných luxusních sedanů.

Po krátkém období, kdy Maserati vlastnila společnost Citroën (1967–1975) a francouzští majitelé představili první moderní průmyslové postupy, se značka dostala do vlastnictví společnosti De Tomaso (1976–1993) a výrobní závod v Modeně vyráběl a prodával model, jehož osudem bylo stát se na dlouhou dobu nejznámějším a nejprodávanějším vozem Maserati – model Biturbo.

Akvizice značkou Fiat v roce 1993 byla začátkem nové významné kapitoly, na jejímž konci Maserati ovládla v září 1997 značka Ferrari. Byl to rok zásadních transformací i rok narození modelů 3200 GT (1998) a následně vozu Spyder (2001), který znamenal důležitý návrat značky Maserati na americký trh. V roce 2005 se Maserati oddělilo od Ferrari a vrátilo se pod přímé vedení skupiny Fiat.

Rok 2007 byl velmi úspěšný a na automobilovém veletrhu v Detroitu debutoval vůz Quattroporte (5. generace) s automatickou převodovkou. Znamenalo to důležitý krok vpřed především na trzích ve Spojených státech, Japonsku a na Středním Východě. Ve stejný rok byl na Mezinárodním automobilovém veletrhu v Ženevě představen vůz GranTurismo, který představoval milník v historii značky.

V roce 2009 přišel na řadu vůz GranCabrio následovaný novými produkty, které výrazně omladily stávající řadu: nové Quattroporte (nyní 6. generace představená na automobilovém veletrhu v Detroitu v roce 2013), Ghibli (automobilový veletrh v Šanghaji v roce 2013) a Levante – první SUV značky (Mezinárodní automobilový veletrh v Ženevě v roce 2016).

Po více než století své existence závod v Modeně stále vyrábí automobily, které se prodávají na více než 70 trzích a vynikají svým luxusem, elegancí, stylem, výkonem a kvalitou. Tyto vlastnosti udělaly ze značky Maserati skutečnou italskou ikonu na globální úrovni.

A právě v samotném závodě na adrese Viale Ciro Menotti bude v roce 2020 zahájena výroba nových sportovních vozů překypujících inovativními technologickými prvky. Zásadní modernizace výrobních linek už probíhá a z části se na ní bude odehrávat i výroba elektrické verze. Zároveň probíhají také práce na výstavbě lakovny, která bude zcela novým zařízením závodu. S více než stoletím zkušeností je nyní značka Maserati připravena na vstup do nové éry. Minulost se setká s budoucností v květnu 2020 a značka s trojzubcem v logu zahájí éru mobility zítřka.

6.12.2019 10:02| autor: Tomáš Malík | zdroj: Maserati

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist