Martin Macík vyráží na Dakar 2007 ve staronových barvách

"Rozhodli jsme se výkonovou špičku tolik nehrotit."

Sedlčanský tým Martina Macíka se znovu chystá na Dakar, znovu s liazkou a opět s vlastním doprovodným kamionem stejné značky, zároveň se vrací k tříčlenným posádkám. Plánovaná výrazná evoluce se zatím nekoná, protože to homologační předpisy neumožnily, ale příprava i tak nesporně stojí za pozornost.Martin Macík vyjede na Dakar se stejným autem jako letos, ve stejné specifikaci. Vůz se znovu převlékne do tradiční macíkovské žluti která vystřídá jednoroční červené intermezzo. Plánované technické změny nakonec zhatili sami pořadatelé tím, že ponechali stávající technické předpisy v platnosti. Tým tak musí ctít homologaci, na základě které startoval vloni.Technické změny se dotýkají například motoru. „Rozhodli jsme se výkonovou špičku tolik nehrotit, proto výkonově zůstáváme na stejné úrovni. Ale díky jinému palivovému čerpadlu a novému turbodmychadlu Holset jsme schopni dosahovat maxima výkonu už ve velmi nízkých otáčkách, což nám jistě pomůže v pomalejších pasážích. Díky změnám v převodech ale navíc dokážeme dosahovat maximální povolené rychlost 150 km/hi, a tak snad budeme konkurenceschopní i v rychlých úsecích,“ říká Martin Macík. Po letech příprav tým dokončil zástavbu fungujícího systému centrálního dohušťování pneumatik, vedeného vnitřky náprav. Odpadnou tak starosti se vzduchovými hadicemi vedenými vně siluety vozu na pospas okolnímu terénu a bujné vegetaci.Ostatní technické změny na závodním voze nejsou koncepční, ale spíše napovídají cosi o postupném vývoji na základě praktických poznatků z Dakaru 2006. Přepracovány byly nosné konzoly, které drží podélná vodící ramena náprav, po tuniském testování bude vůz osazen převodovkou s rychlejšími převody. Přepracován byl i systém sání s odlišným filtrem. Liazka dostala i nové obutí – stejně jako Loprais Tatra Team přechází i Martin macík na pneumatiky Pirelli PS22 Pista, které už nyní používají piloti jako André Azevedo, Miki Biasion nebo Markku Alén.Inovace doznal i doprovodný kamion, ať už úpravou nástavby, zajišťující její lepší využitelnost (možnost uložení až 32 beden) nebo zástavbou závodního motoru, převodovky i náprav dříve užívaných na Macíkově závodním vozidle. Styling doprovodného kamionu byl sjednocen se závodním. „Naše asistenční vozidlo je plně konkurenceschopné, mnozí soupeři nám ho už teď závidí,“ říká Macík,“s novými komponenty bude navíc mnohem lepší i jeho pohyb po asistenční trase.“Tým se vrací k trojčlenné konfiguraci posádky. V závodním voze vedle Martina Macíka usednou i nynější senátor a jinak pětinásobný účastník Dakaru Jiří Žák jako navigátor a jednatel společnosti Tedom Truck Vlastimil Vildman, u nějž půjde o dakarskou premiéru.
Už ne v červeném!!Tradiční Macíkův spolujezdec Ladislav Fajtl bude pilotovat doprovodný vůz spolu s mechanikem Jiřím Čápem a zástupcem společnosti Tedom Janem Bervicem, který by měl u obou vozidel dohlížet na technický stav motorů a získávat tak poznatky pro jejich další vývoj.Nejbližším programem týmu je intenzivní testování obou vozidel v tuniské poušti v polovině listopadu, kde se sedlčanští vystřídají s týmem Loprais Tatra. Zatímco loňské testování mělo za úkol odhalit skutečnou funkcionalitu nového technického řešení, letos půjde spíše jen o ladění detailů a ověření funkčnosti systému centrálního dohušťování, nové charakteristiky motoru i vlastností pneumatik Pirelli. „Jedeme do Tuniska ve velkém stylu, bereme s sebou i kameramana, takže pořídíme i zajímavý promomateriál, hlavní jsou ovšem vývojové poznatky,“ dodává Martin Macík.Konkurence, proti které tým do 29. ročníku nastupuje, je opět největší v historii a svou úrovní dává zapomenout na tu z posledního ročníku. Kromě trojice superrychlých ruských Kamazů se tradičně chystá početná holandská družina: tým Jana de Rooye nasazuje trojici speciálů Ginaf, Hans Bekx vypravuje dva velmi rychlé Dafy. Posílil i velmi rychlý tým Hanse Staceyho, jenž nasadí hned tři speciály MAN, z nichž jeden bude řízený Rakušanem Reifem. K tomu si připočtěte tři velmi rychlá italská Iveca, čtveřici speciálů Ginaf s nezávislým zavěšením kol a motorem Caterpillar nebo dvojici nclick=“target=’_blank‘;“>hbitých kamionů Hino. A samozřejmě tři kamiony Tatra řízené Alešem Lopraisem, Tomášem Tomečkem a Brazilcem André Azevedem.

Michael Daněk

7.11.2006 1:52

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist