Málo parkovacích míst? Řešením jsou prý mechanické zakladače.

Věc je vlastně docela logická, pokud nemůžete řadit auta vedle sebe na plochu, protože města nejsou "nafukovací," není nic jednoduššího, než je vyskládat nad sebe do výšky. Anebo ne?

Logika skutečně říká, že když nemůžete skládat věci (a nejenom auta) vedle sebe, pokud to lze, je logické začít „štosovat“ na sebe. K tomu slouží takzvané zakladače. Přesněji řečeno nejde o ukládaní od země nahoru, neřešíme zde stavění nějakých futuristických věží.

I když to také není vyloučené, ale spíše o zabudování parkování ve vertikálním směru pod zem. Když se nad tím zamyslíte, je jistě jednodušší v historickém centru ale i mimo ně zapustit zakladač nenápadně do země, než ho vytyčit souběžně s Prašnou branou nebo Petřínskou rozhlednou.

Automatický zakladač – uživatel předává nebo přebírá vozidlo v předávacím boxu a systém ho založí nebo vyhledá v zakladači sám

Parkovací systémy dávají možnost doslova uklidit vozidla z ulice do podzemí. Pomáhá tomu umístění ve dvou nebo třech úrovních, které zajistí vyšší kapacitu bezpečného parkování. Stačí vozidlem najet na jedno z nich. Příkladem je 12 mechanických zakladačů v Harrachovském paláci v Jindřišské ulici.

Mluvíme samozřejmě o systému parkování těch aut, které nejezdí permanentně, taxikáři, kurýři a podobně do cílové skupiny nespadají. Podle dostupných statistik jezdí osobní vozidlo v průměru pouze 1,5 hodiny denně, zbytek dne stojí na parkovacím místě. Těch ale v centru Prahy není moc. Řešením jsou mechanické zakladače, které jsou čím dál tím oblíbenější především v zahraničních metropolích. „V Praze už je takto vybavených na 10 tisíc parkovacích míst. Bylo by jich ale potřeba třicet0krát tolik,“ prohlásil Zdeněk Křenovský, jednatel a ředitel společnosti Krenotech. K alternativnímu řešení patří automatické zakladače, které dokáží o minimálně 50 procent zvýšit kapacitu většího parkoviště.

Jak to funguje? Vůz se pomocí výtahových systémů a pásů přesune automaticky na volné místo. Díky zadanému kódu ho pak přivoláte zpět. Nevýhodou oproti mechanickým je však vysoká pořizovací cena a náročná údržba. „Automatické zakladače jsou až šestkrát dražší. Vyrábějí se na daný projekt, obsahuje složité technologie. To mechanický systém je velice jednoduchým zařízením, vyrábí se sériově,“ vysvětlil Křenovský, podle kterého v Praze podobné parkovací systémy nejsou nasazovány v potřebné míře. „Může za to neochota investorů nebo některých projektantů. Zejména pak nesmyslné omezení v pražských stavebních předpisech. Přitom mechanické zakladače jsou v zahraniční nejběžnějším řešením. V Praze o ně zjevně není zájem. Městské části řeší hlavně to, jak za parkování vybrat peníze.“

Mechanický zakladač – uživatel ovládá sám, najíždí na parkovací místo nebo z něj vyjíždí sám,  případně  si jej sám přivolá

Tato technologie řeší problémy v centrech velkých měst, kde se velice špatně nachází volné parkovací místo. Zvlášť u kancelářských budov. „Ideálním způsobem je vyhradit pro management mechanické zakladače. Pro návštěvy pak mít připravené standardní parkovací místa. Byl by to velice praktický krok,“ dodal Veselý ze společnosti OFFICE HUNTERS. Podle Křenovského parkovací místa chybějí hlavně u rezidenčních parcel. „V každém centru města nebo na sídlišti jsou meziblokové mezery, kde je možné zřídit mechanické zakladače a tím zřídit podzemní parkoviště. Na horní ploše pak může vypěstovat zeleň.“

zdroj: OFFICE HUNTERS

24.1.2017 7:58| autor: Filip Rakovan
Více o tématu: automobilparkováníPraha

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist