Malá auta do 90 000 Kč: Fiesta, Getz, Fabia

Vyrazili jsme do autobazaru a vybrali tři malá auta s benzinovými motory: Ford Fiesta, Hyundai Getz a Škoda Fabia. Co lze od nejmenších ojetin čekat?

Někteří si pořizují supermini jako druhý vůz do rodiny, jiní jej používají jako jediný, mnohdy tedy rodinný automobil. Často se stává cílem starších párů nebo naopak mladých bezdětných řidičů. Většinu starších vozů ze segmentu B spojuje jednoduchá technika a příznivá spotřeba. I proto od nich všichni čekají levný provoz a nenáročnou údržbu.

Platí to i pro automobily Ford Fiesta, Hyundai GetzŠkoda Fabia, jež jsme vybrali k dalšímu srovnávacímu testu ojetin v autobazaru AAA AUTO. První z nich má v rodném listě zanesen rok 2002 a pod kapotou třináctistovku o výkonu 51 kW. Podle počítadla ujeté vzdálenosti Fiesta urazila 80 000 kilometrů a stojí 90 000 Kč.

Getz ujel o 11 000 km více, je o rok mladší a pohání jej jedenáctistovka o výkonu 46 kW. V autobazaru dostal cenovku 86 000 Kč. Domácí Fabia poprvé vyjela na silnice taktéž v roce 2003. Od té doby ale podle palubních přístrojů urazila už 231 000 kilometrů! Pod kapotou má čtrnáctistovku o výkonu 55 kW a přijde na 86 000 korun. Ještě dodejme, že všechny vozy jsou pětidveřové hatchbacky.

Jak hodnotíme
Automobily poměří síly v pěti disciplínách. Místo bodů, budou dostávat známky od 1 do 3, které zároveň vyjadřují jejich pořadí v dané disciplíně. Výsledky jednotlivých modelů pak zprůměrujeme, a tím bude určeno konečné pořadí.V kategoriích Spolehlivost a Bezpečnost budeme vycházet z údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V ostatních disciplínách o pořadí rozhodne naše zkušenost s konkrétními vozidly v testu.


Spolehlivost podle TÜV
Pro hodnocení spolehlivosti jsme vybrali tabulku TÜV porovnávající vozy ve stáří 4 až 5 let. Zde totiž figurují všechny tři testované automobily. Průměrný výskyt poruch v této věkové skupině činí 10,4 % a hodnoceno bylo 117 automobilů.

Nejhůře dopadla Škoda Fabia na podprůměrném 74. místě za 11,6 % vážných poruch. Hyundai Getz si vedl o poznání lépe. Umístění na 33. příčce a 7,7 % závad totiž znamená nadprůměrnou spolehlivost.

Ovšem nejlépe zaválel Ford Fiesta, který se řadí mezi nejspolehlivější automobily tohoto stáří. Výsledných 6,0 % závad mu vyneslo 13. místo a tím i vítězství v prvním kole našeho srovnávacího testu ojetin.

Mimo hodnocení uveďme pár nejčastějších závad jednotlivých modelů. Fabia se nezřídka potýká s vadným posilovačem řízení, u vznětových motorů TDI zlobí váhy vzduchu a známé jsou i vůle na táhlech stabilizátoru. Tříválce o objemu 1,2 litru někdy zlobí vynechávání jednoho válce, objevují se poruchy zapalovacích cívek a dokonce praskání hlavy motoru.

Model Getz se zase nezřídka potýká s klepáním od zadních brzd, častá jsou ložiska kol na konci životnosti nebo nefunkční ABS. Auta s turbodieselem pak mohou mít problémy se vstřikovači common railu.

Fiesta je důkazem toho, že rozvod řetězem nemusí být automaticky výhrou. U třináctistovek totiž řetěz často přeskakuje. Většinou se nejprve rozsvítí mazání, pak dojde k zastavení vozu. Motor se naštěstí nepotká, ideální je vyměnit řetěz i napínák. Objevují se nadměrně opotřebená ložiska kol a povrchová koroze podvozkových dílů (nemá na funkci a životnost vliv).

1. Ford Fiesta, 2. Hyundai Getz, 3. Škoda FabiaBezpečnost podle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP vozidla absolvovala ve dvouletých rozestupech. Nejprve v roce 2000 prošla zkouškou škodovka s výsledkem čtyři hvězdičky z pěti možných (26 bodů). V roce 2002 se nárazovému testu podrobil Ford. Za ochranu posádky dostal taktéž čtyři hvězdy, avšak jen 25 bodů.

Posledním testovaným byl v roce 2004 Hyundai. I ten vybojoval čtveřici hvězd za 25 bodů. Jeden z nich ale získal za zvukové připomenutí nezapnutého bezpečnostního pásu, za samotnou odolnost při nárazu si připsal 24 bodů. To jej řadí na poslední místo z hodnocené trojice.

1. Škoda Fabia, 2. Ford Fiesta, 3. Hyundai Getz

Jízdní komfort
Hodnotit prostor pro posádku je hodně obtížné. Ani jeden z vozů v tomto směru nepropadá – samozřejmě s ohledem na obchodní třídu, do níž patří. Nejvíce místa pro zavazadla nabídne Fiesta – 285 litrů. Nejméně pak Getz, jen 255 litrů. Fabia je na tom s 260 litry jen o trochu lépe.

Na komfort posádky má velký vliv naladění podvozku, ale velmi důležitá jsou i sedadla. Ta ve Fiestě – přední i zadní – sklidila za svůj život mnoho kritiky. Příliš pohodlí nenabídnou, což naše pozadí pocítla už po dvouhodinové jízdě. V Getzu se nám sedělo lépe, ale jasně nejpohodlnější sedadla dostala Škoda Fabia. Ta má podle nás i nejlépe zpracovanou palubní desku.

Její podvozek je jakýmsi kompromisem mezi měkčím a komfortním korejcem a tvrdší Fiestou. U ojetých fabií s vyšším kilometrovým nájezdem se nezřídka můžete setkat se zatuhlými tlumiči, které na pohodlí hodně uberou. To však nebyl případ testovaného vozu, který působil udržovaně a zjevně měl tlumiče nejméně jednou měněné.

V hodnocení komfortu je naším vítězem nakonec Škoda. Druhý Hyundai má měkčí odpružení, což nás potěšilo, ale nabídne o trochu méně místa pro posádku i zavazadla. Ve třetím Fordu nás trochu zklamaly nejhorší sedačky. Přehlédnout nelze ani nejtvrdší podvozek (nejde ale o žádný kostitřas). Prostorný interiér vozu z třetího místa nepomůže.

1. Škoda Fabia, 2. Hyundai Getz, 3. Ford Fiesta


Za volantem
Samotná jízda dopadla pro dva z testovaných vozů velice dobře, ale třetí hodnotíme jen průměrně. Je jím Hyundai Getz, který vyloženě nezklamal, jen zkrátka na konkurenty v této disciplíně nemá.

Korejské auto se ovládá příjemně. Funguje jak má a podvozek působí jistě, ale v zatáčkách nedovolí řidiči tolik jako evropská konkurence. Jedenáctistovka o výkonu 46 kW (63 k) nadšení také nevyvolává a sportovně vyhlížející koncovka výfuku jí nemůže ani v nejmenším pomoct (auto poznamenal ladičský zápal předchozího majitele, více v další kapitole).

Škoda Fabia je mnohem čilejší. Čtrnáctistovka o výkonu 55 kW (75 k) pracuje parádně a ani na podvozek nemůžeme nadávat. V zatáčkách si nechá líbit více než otuněný korejec, přitom dává svému řidiči mnohem více jistoty. Nám ovšem kazil náladu aerodynamický hluk, který vydávalo odstávající plastové ukotvení zpětného zrcátka na straně řidiče.

Ford Fiesta má pod kapotou třináctistovku o výkonu 51 kW (70 k). Překvapilo nás, jak moc je absence 4 kW znát. Na mladoboleslavský vůz automobil s modrým oválem ve znaku při porovnávání motorů neměl. Agregát šel do otáček pomaleji a byl i trochu hlučnější. Rozhodně však předčil jedenáctistovku v Getzu. V porovnání s Fabií Ford vlastně nejel špatně, škodovce jen nelze upřít znatelně lepší reakce na sešlápnutí plynu.

Hned v první zatáčce však Fiesta vytáhne trumfy. Patří k zábavným autům a svým podvozkem si nás prostě získala. Body sbírá za komunikativní a přesné řízení i řazení, dobré brzdy a jistý podvozek. Zásluhou výborného ovládání i naladění je Fiesta naprosto čitelná a předvídatelná a my jsme se v ní cítili nejlépe. Po stránce jízdních vlastností Ford konkurenty znatelně předčí.

Ještě zmiňme, že jízdní testy odhalily pouze drobné vůle na táhlech stabilizátoru u škodovky, další dva vozy prošly po technické stránce bez ztráty kytičky.

1. Ford Fiesta, 2. Škoda Fabia, 3. Hyundai Getz

Cena, výbava a stav
Jestli nás některý z testovaných automobilů zaujal na první pohled, byl to Ford. Jeho karoserie vypadala velmi zachovale, šedý metalický lak doslova zářil a ani interiér nevypadal příliš opotřebovaně. Výtku bychom měli jen k chybějícím gumovým úchopům ovládání vnějších zpětných zrcátek (častý jev – hůř drží a snadno se ztratí). Při podrobnější prohlídce nám neunikla ani drobná prasklina koncového světla, kterou do svítilny pronikla voda. Světlo bylo zevnitř orosené. Vozidlo s 80 000 km na tachometru ocenil bazar na 90 000 korun.

Stejně stála takéi Fabia, která však za sebou měla podle palubních přístrojů daleko víc. Udávaných 231 000 km kupodivu nebylo znát. Auto nás mile překvapilo stavem karoserie, laku i velice zachovalým interiérem.

To samé nemůžeme říci o Getzu. Na tom se předchozí majitel docela vyřádil, když předváděl něco, co asi mělo být pokusem o tuning. Už jen to spojení tuningu a motoru 1.1/46 kW působí směšně. Autu dal mřížku chladiče z Tahokovu (naštěstí neni moc vidět) a přední dveře opatřil samolepkami, které vůz v jeho očích jistě brutálně zrychlily. Polepy bezpečně zrychlí také váš tep – až uvidíte, jaké stopy zůstaly po odstranění samolepek na laku.


Samolepky na víčku nádrže a nárazníku nás nechaly v klidu, stejně jako placatá tuningová koncovka výfuku. K autu se nehodí bílé kryty kol (nejde o lité disky), ale to je ta nejmenší škoda. Zaskočila nás koroze kapoty, která byla evidentně poškozena od odletujících kamínků.Vůz měl za sebou podle palubních přístrojů 91 000 kilometrů a případného zájemce by přišel na 86 000 korun. Vzhledem ke stavu by podle nás měl být levnější. Hyundai má jako jediný z testovaných aut pouze jeden airbag, Ford i Škoda dostaly po dvou. Fiesta proti konkurentům postrádá elektrické ovládání předních oken, Fabia jako jediná disponuje klimatizací.

Rozhodnout o pořadí v poslední disciplíně nebylo snadné. „Vyfešákovaný“ Getz to měl spočítané hned, ale oba zbývající vozy nabídly něco unikátního, čím se ten druhý pochlubit nemohl. Nájezd Fiesty garantovat nemůžeme – je o rok starší, vypadá moc dobře, a přitom vyjde o čtyři tisíce korun levněji. Proti tomu Fabia disponuje klimatizací, je v dobrém stavu a má pod kapotou spolehlivější agregát. Opravdu těžká volba. Nakonec se rozhodujeme pro škodovku, a to i přes výrazně vyšší počet ujetých kilometrů.

1. Škoda Fabia, 2. Ford Fiesta, 3. Hyundai Getz

Verdikt
Ford Fiesta nás zaujal prostorností, stavem i výbornými jízdními vlastnostmi. Naopak minus mu patří za nepohodlné sedačky a nepotěší ani poměrně chudá výbava. Hyudai Getz není špatné auto, ale musí být udržované a ne rádoby vytuněné. Motor 1.1 navíc na silnější konkurenty nestačí, byť na jedenáctistovku není špatný.

O těsném vítězství Škody Fabia rozhodl dobrý stav, solidní jízdní vlastnosti, nejlepší výbava a v neposlední řadě zdařilý motor. Souboj s Fiestou byl ale tak vyrovnaný, že bychom bez problémů obhájili i opačné pořadí.

Ceny dílů z druhovýroby


Názory redaktorů

Milan Jirouš
Vybrat vítěze byl opravdu oříšek. Sám bych volil mezi testovaným Fordem a škodovkou těžko. Ale asi bych nakonec sáhnul po Fabii, která má místo švihadel elektrické ovládání oken a navíc klimatizaci. Bez té jsou v létě pražské kolony k nepřežití.

Ani Getz – v jakémkoli jiném stavu než do jakého dospěl testovaný kousek – nemusí být špatná volba. Za těchto okolností ovšem nemůže v úspěch doufat. Ve finále jde o priority. Nadšený mladý řidič, který by z této trojice vybíral své první auto, musí sáhnout po Fiestě. Protože jsem byl nedávno v podobné situaci (a nebydlím v Praze), zvedám ruku pro Ford.

Jirka Červenka
Fabia byla moje první služební auto a navíc jsem se díky ní seznámil se svojí ženou, takže bych se měl z tohoto plebiscitu vyloučit pro podjatost. Každopádně i po letech mě oslovuje robustně zhotovený interiér první generace, skoro bezchybná volkswagenovská ergonomie a v tomto případě i klimatizace, bez které bych si neuměl auto představit.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO.

8.3.2011 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist