Maďarská enkláva na Šumavě

Vysoké nasazení je většině maďarských jezdců vlastní.

V loňském ročníku měli diváci Mogul Šumava Rallye Klatovy možnost vidět na trati vůz, se kterým se u nás závodilo v osmdesátých letech minulého století. Šlo o zdánlivě nenápadný vůz Lada VFTS. Nenápadný ve startovní listině, i na pohled. Kdo by v dnešní době elektronikou naplněných speciálů S1600, nebo WRC něco čekal od relativně nenápadné Lady, automobilu vyšších středních tříd socialistického bloku před více než dvaceti lety. Jenže hranatá kapota ukrývá soutěžní speciál dávno zaniklé skupiny B. Tento vůz u nás upravoval podnik Metalex a už od první poloviny osmdesátých let brázdily Lady VFTS MTX naše tratě, ve své době časově předběhly i Škodu 130 LR a mimo jiné s tímto vozem vyhrál v roce 1984 Rallye Šumava Miloslav Lank jezdící tehdy ve žlutomodrých barvách Barum teamu. Vozy Lada VFTS MTX sedlali z nejznámějších i jezdci Agroteamu Slušovice, Blahna, Malý a Valoušek, klatovští fanoušci si jistě vzpomenou na bratry Smolíky, nebo na donedávna ještě jezdícího Františka Fadrného. Památná je třeba i strkanice Slováka Drotára a Valouška s těmito vozy na Čínovském okruhu. V Maďarsku byly vozy Lada v oblibě v běžném provozu a to sebou přineslo i oblibu na soutěžích. Dodnes jezdí v Maďarském mistrovství v rámci skupiny H (vozů s prošlou homologací) mnoho stále udržovaných exemplářů Lad VFTS a v absolutním pořadí se dostávají v jednotlivých soutěžích hodně vysoko, často před speciály S1600, nebo před mnoha vozy Mitsubishi. S jednou Ladou VFTS loni okusil díky pravidlům zimního poháru tento seriál i Maďar László Szabó. První polovinu Jänner Rallye v pořadí poháru skupiny H překvapivě vyhrál a kvůli spornému vyloučení v druhé etapě přišel těsně o vedení. Na Šumavě svojí kategorii suverénně vyhrál a jen díky smůle ve druhé, zvlášť bodované etapě, přišel těsně o celkové vítězství. Ovšem před daleko modernějšími vozy s pohonem všech kol. Letos by se měla tato maďarská posádka na Šumavě opět objevit a ještě s lépe připraveným vozem. Loni se stal maďarským mistrem ve skupině H, která je v Maďarsku velmi silně obsazena. Kromě loňské Šumavy, kde mimo jiné skončil i dvacátýosmý absolutně, upoutal tento jezdec mnohé fanoušky divokými kousky na Barum Rally 2004 za volantem Lady 2107 skupiny A. I tato krotčí Lada, zařazená již do skupiny H má na Mogul Šumava Rallye Klatovy startovat, Řídit jej bude další Maďar Zoltán Kovács. Podruhé bude startovat na Šumavě i jejich další krajan Baracskai s Renaultem Clio RS. Dalším jezdcem z Uher je Trencsényi s Mitsubishi Lancer EVO VI skupiny A. Tento starší model Mitsubishi upravený do volnější skupiny A je v Maďarsku hodně oblíbené nářadí a hodně jeho jezdců nabízí s tímto vozem kvalitní sport. Kvalitu má ovšem celé maďarské mistrovství, což je třeba určitě také zmínit. Tato středoevropská země je totiž po Skandinávii, Britských ostrovech a Francii jednou ze zemí, kde můžou neustále jezdit vozy WRC.A to ne jen tak ledajaké, ale většinou té nejnovější specifikace. Na tratích se zde prohání až deset „wéercéček“, Peugeot 307, Mitsubishi Lancer, Ford Focus, nebo v dílnách Karla Trněného připravovaná Škoda Fabia. O množství, pestrosti a kvalitě zbylého startovního pole, ať již s množstvím nových vozů S1600, starších kit carů, nebo atraktivních vozů skupiny H, si může nechat český fanoušek už jen zdát. Vysoké nasazení je většině maďarských jezdců vlastní, máme se tedy snad v jejich případě na Šumavě nač těšit.

Michael Daněk

29.1.2007 5:02

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist