Lotus v Paříži: Nový Esprit a čtyřdveřový supersedan

Elise, Elite, Esprit, Elan a Eterne - napadají vás ještě další jména na E? Na pařížském stánku kdysi skromné automobilky najdete všechna.

V souvislosti s Lotusem a Paříží se mluvilo hned o pěti konceptech. A opravdu, na stánku malého britského výrobce se tísní jeden supersport, sedan a tři sportovní kupé váhových tříd od 1100 do 1700 kilogramů. Bylo by to úžasné, nebýt jedné věci: všech pět aut vypadá úplně stejně. Zatím však nebrečte, první z modelů se objeví na trhu za tři roky. Za tu dobu se mnohé změní.

Design aut vznikal narychlo. Vloni jmenovaný ředitel Dany Bahar a šéfdesignér Donato Coco, který přišel s Baharem od Ferrari, pracovali šestnáct hodin denně, aby všech pět modelů připravili včas. Karoserie potřebují doladit a především odlišit jedna od druhé. Podle nastíněného jízdního řádu na to mají u Lotusu tři až pět let času.

Stejný téměř jistě zůstane Esprit, alespoň po vizuální stránce. To neznamená, že se ho dočkáme v dohledné době. Na trh dorazí v roce 2013, což je zvláštní – v Hethelu na Espritu pracují celá léta a produkční model chtěli předvést dokonce před Evorou. S novou strategií Danyho Bahara však přichází nový Lotus s nově koncipovanými modely. To mimo jiné znamená téměř hotový supersport předělat.Mrtvý už není jen Colin Chapman, mrtvá je také jeho konstrukční filozofie. Z lotusů se mají stát těžkopádná drahá monstra, ne nepodobná vozům Lamborghini, Ferrari nebo Aston Martin. Baharovým cílem není jen prodat víc aut, ale také prodat je dráž. K tomu potřebuje modely s větším výkonem a pořádnou výbavou.

Snad proto bude Esprit vážit tunu a půl. Těsně před jeho zadní nápravou se usadí osmiválec z Lexusu IS-F. Pět litrů objemu ovšem doplní přeplňování z dílen Lotusu – zatím pomocí kompresoru, ale automobilka uvažuje také o turbodmychadle. Základní modely dostanou 550 koní, verze R pak 620 koňských sil. S nimi, s robotizovanou převodovkou a systémem KERS zrychlí Esprit na stovku do tří a půl sekundy.

Stejný motor sedí také nad přední nápravou velkého granturisma Elite. Kupé s pohonem zadních kol a uspořádáním 2+2 má být přímou konkurencí vozů jako Aston Martin DB9. Váží neuvěřitelných 1680 kilogramů, tedy tolik co tři průměrné modely Colina Chapmana. Cílem Elite není nic menšího než udělat z Lotusu respektovaného výrobce drahých luxusních aut. Zda se mu to podaří uvidíme počátkem roku 2014.

Zákazníky Lotus nebude lákat na podbízivou cenovku, pokud máte zájem, připravte si více než tři miliony korun. Dostanete za ně skvělé výkony: stovku za tři a půl sekundy a maximální rychlost přes tři sta kilometrů v hodině, to vše při emisích kolem 250 gramů CO2 na kilometr. Elite bude rychlejší než DB9 a o čtyřicet procent úspornější. V nabídce se objeví také otevřený Elite, ale v Hethelu ještě nerozhodli o konstrukci střechy.Pokud fandíte lehkkým autům, radost vám neudělá ani sedan Eterne. Vlajková loď Lotusu se čtveřicí dveří váží ještě víc než Elite, na jehož platformě stojí. Jde vlastně jen o prodlouženou verzi velkého kupé a Eterne má také stejný motor. Stovku by měl sedan pokořit za čtyři sekundy, na semaforech tedy nezůstane Panameře ani Rapide nic dlužen. Také v tomto případě počítejte se systémem regenerace kinetické energie KERS a celou řadou dalších hi-tech řešení. Šanci vyzkoušet je však dostaneme nejdřív za pět let.

Dál už bude lépe. Koncept Elan má motor opět uprostřed, především však váží jen necelých třináct set kilogramů. Podle Danyho Bahara bude páteří nabídky, a to už od roku 2013. V zaměřovači Elanu se ostře rýsují Porsche 911Audi R8. S výkonem 450 koňských sil a stovkou za 3,5 až 3,9 sekundy podle verze jim lehké kupé pořádně zatopí.Za sedadly auta najdeme vidlicový šestiválec z Evory. Tu Elan v podstatě nahradí, také on usadí 2+2 lidi (tedy dva dospělé a dva batohy) a pro Evoru tak v nabídce nezůstane místo. Obě auta budou sdílet mnohem víc než jen motor. Je dokonce možné, že Elan nebude ničím jiným než převlečenou Evorou s lepším interiérem.

Pátým sportovním autem na stánku je studie další generace Elise. Ve srovnání se současným autem vypadá jajích 1095 kilogramů trochu nestřídmě, ale je to pořád zatraceně málo. Lotus navíc v honbě za vyššími maržemi tlačí nahoru výkony motorů, Elise bude začínat na třech stovkách koní. Všechny verze dostanou před zadní nápravu přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec od Toyoty.KERS je pro malé kupé příliš těžký a stejná nectnost diskvalifikuje dvouspojkovou převodovku. Auto nejspíš dostane robotizovanou sekvenci. Přestože ze všech pěti studií má minimalistická Elise nejbíž k původním idejím Colina Chapmana, ani ona nebude laciná. Její cena se nedostane pod 1,2 milionu korun.

Dany Bahar přiznává, že o přesné podobě nabídky Lotusu rozhodne trh. Britové si nechali značný prostor k manévrování, snad s výjimkou Espritu, který dorazí v roce 2013. Chystaný supersport prověří reakce zákazníků. Podle nich se vedení rozhodne, zda je nová strategie vytyčená správně, případně jaké změny potřebuje. Na designu všech budoucích modelů se ovšem bude pracovat v každém případě. To je dobře, nechceme jeden Lotus s pěti jmény.

autoweb.cz

1.10.2010 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist