Lotus 2-Eleven

Genialita podvozkových mágů Lotusu a 381 koní na tunu, to vypadá na slibnou kombinaci. Ale kde jsou espézetky?

Okruhová hračka Lotusu se rodila tak dlouho, až mnozí přestali věřit, že se jí kdy dočkáme. Styďte se, malověrní. Zde je Lotus 2-Eleven v celé své kráse, připravený vstoupit na scénu příští týden v Ženevě.

Aby bylo jasno, tohle auto není určeno na dojíždění do zaměstnání. Ne, ani do Teska ne. Je určeno výhradně pro závodní okruhy a Lotus počítá s tím, že pro 2-Eleven vypíše vlastní pohár. Očím našince se taková věc může zdát zhola pomatená, ale ve Velké Británii je mnoho závodních tratí a nedělní výlety na okruh tam patří k běžné agendě mnoha automobilových a motocyklových fanoušků.

Britové navíc mají poměrně benevolentní homologační pravidla, která dovolují namontovat registrační značky i na takového extrémy. Podobně zaměřených produktů v Británii vyrábí celá řada firem: Westfield, Radical, Caterham, Ariel…

2-Eleven je založena na hliníkové platformě silničního modelu Elise, jejíž bočnice byly zvýšeny v zájmu větší pevnosti v krutu. Kompozitová karoserie váží pouhých 40 kg, celé auto pak není těžší než 670 kg. I s relativně skromným motorem 1,8 l proto 2-Eleven dosahuje podobného poměru výkonu a hmotnosti jako vozy formule 1 v šedesátých letech. Konkrétně to znamená 381 koní na tunu!

Počítáte správně. Maličká osmnáctistovka dosahuje výkonu 255 koní v 8000 ot./min. Pomáhá jí k tomu proměnné časování ventilů, kompresor značky Eaton a mezichladič stlačeného vzduchu. Točivý moment vrcholí hodnotou 243 Nm v sedmi tisících otáčkách.

Pohonné ústrojí vychází z nekompromisního Exige S, který je sám o sobě spíše pro silnici schváleným okruhovým speciálem. Ručně řazená šestistupňová převodovka přenáší výkon uprostřed uloženého motoru na zadní kola. Vzhledem k určení auta je trochu překvapivá absence samosvorného diferenciálu. Případné potíže s trakcí musí vyřešit vypínatelný protiprokluz.

Poněkud stinným aspektem téhle nádhery je cena. Za koruny žádný Lotus nekoupíte, ale třeba v Německu po vás budou chtít ekvivalent dvou milionů korun. Na druhou stranu, pokud to myslíte s okruhovým ježděním vážně, i dvakrát dražší Porsche 911 GT3 RS bude ve srovnání s Lotusem 2-Eleven pomalé.

autoweb.cz

1.3.2007 9:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist