Lilling: Kdo potřebuje vysoký výkon?

Každá další generace téhož modelu má vyšší výkon, než ta předcházející. Chtějí to zákazníci, nebo to jde z hlavy marketingového oddělení?

Výkon. Číselná hodnota, kterou se kromě emisí a velikosti zavazadelníku nejčastěji ohání výrobci aut. S každou novou generací, potažmo faceliftem, je hodnota o trochu vyšší, a to jen kvůli tomu, aby se mělo marketingové oddělení čeho chytit, a vy důvod, proč vyměnit to současné za nové. Je přeci rychlejší. Zrovna nedávno jsme měli v redakci Suzuki Swift Sport, o kterém by snad každý řekl, že je škoda, že má jen 140 koní. Aby ne, v dnešní době je výkon trochu nad sto koní minimem, co ze sebe dostane základní motorizace hatchbacku, a takový Ford je schopný z litrového tříválce vykřesat 200 koní, takže v jeho stínu působí malý Swift jako dětská hračka.Podívejte se na supersporty, hemží se to tu výkony nad tisíc koní, a kdo uvede nový model s pouhými osmi sty, je prostě nula. Gran turisma mají přes pět stovek a ostré hatchbacky alespoň tři sta. Ale je výkon malé jaderné elektrárny opravdu to, co potřebujeme?

Malá a svižná auta jako Swift Sport nebo Clio RS mě nebaví jen kvůli tomu, že s nimi v přeplněné metropoli zaparkuji. Geniální na nich je, že se s nimi dostanete na limit bez toho, aniž by vám hrozil kriminál do konce života, nebo hrozba toho, že sebemenší chyba bude pravděpodobně ta poslední, kterou ve svém životě uděláte. Jejich výkon je prostě tak rozumný, že jim můžete skoro pořád stát na krku, ale přitom pojedete předvídatelně k ostatním, se kterými sdílíte silnici. Podvozek dostanete na jeho hranici, můžete dokonale pracovat s hmotností auta a v případě takové Toyoty GT86 se ve zcela bezpečných rychlostech sklouznout.

Zkuste si takový chuligánský přístup třeba v nové M5. Na rovince zarazíte plyn do podlahy, auto si podřadí o tři stupně a ručička vyletí až ke hvězdám. Jenže ve chvíli, kdy byste měli řadit trojku, vám tachometr ukazuje 180 km/h a auto vám jen taktně naznačí, že je to pro něj taková rozcvička, jako pro vás ranní jogging.Výkon momentálně dosáhl tak uspokojivé úrovně, že už nevidím důvod, proč nad vývojem silnějších pohonných jednotek trávit další čas. Místo toho by se automobilky měly zaměřit na oblasti, které se do technických parametrů nedostanou. A teď zrovna nemyslím vůni interiéru, jako spíš spolehlivost.

Turbodmychadly se z motorů ždíme maximum, jsou přebuzené a po pár letech odejdou na svou poslední cestu. Pryč jsou doby, kdy auta ujela za děsivé údržby statisíce, či snad miliony kilometrů. Chápu, namítnete, že by za chvíli automobilky neměly co prodávat, každý by žil v dokonalé symbióze se svým stávajícím autem a nic by ho nenutilo ke změně. Podle mě je to ale přesně naopak.

DOPORUČUJEME: Reportáž – Závodili jsme na II. Mogul Driving Sport

Stačí se porozhlédnout po Česku, kolik potkáte Fabií, Octavií a dalších modelů mladoboleslavské automobilky, navzdory tomu, že v okolních zemích tomu tak není. Z větší části to nebude z nějakého patriotismu, ale čistě z důsledku toho, že v rodině měli starou škodovku, která sloužila léta. A když dosloužila, koupili si zase Škodu.

I kdyby byly auta o řád spolehlivější, nevěřte tomu, že by autobazary nebyly narvané k prasknutí. Lidé potřebují změnu, příkladem budiž nový iPhone, který toho oproti předchůdci moc nového nepřinesl. Ba co víc, odborníky doslova zklamal. A víte co? Je opět beznadějně vyprodaný. Každý ho chce, jen aby svůj předchozí model mohl vyměnit za ten osvěžený, ale rozhodně ne z důvodu, že by mu nestačily stávající parametry. U aut by to nebylo jiné, a alespoň bychom měli jistotu, že na nás za dvacet let zbude nějaký funkční youngtimer.

10.10.2012 10:30| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist