Lilling: Auta jsou čím dál jednodušší. Chceme to?

Z automobilů mizí tlačítka po desítkách a řízení se stává čím dál jednodušší. Jde ale opravdu o krok vpřed?
lilling-auta-jsou-cim-dal-jednodussi-chceme-to.jpg Zdroj: archiv redakce

Vývoj míří nezadržitelně kupředu, ale u automobilů je vidět poněkud opačný trend. Ještě než mě v diskusi zahrnete výčtem zkratek všemožných bezpečnostních asistentů, seznámíte mě s novým typem vysokopevnostní oceli válcované za tepla a navrch přidáte ty miliony tranzistorů, které pracují v útrobách každého auta, dejte mi chvíli to vysvětlit.

Ano, automobily se za několik posledních let vyvíjely stejně rychlým tempem jako počítače, jsou chytřejší, tedy bezpečnější, a i v nejnižších třídách mají mnohdy takovou výbavu, jaká byla ještě před nedávnem k dispozici jen za tučný příplatek u těch nejluxusnějších značek. Všechno to ale do aut přicházelo postupně stylem „tady přidáme jedno tlačítko a tady dvě“ a zanedlouho to dospělo do fáze, kterou můžete ještě dnes spatřit u některých automobilů. Miliony tlačítek a příšerný zmatek, ve kterém se nemáte šanci vyznat když auto stojí, natožpak za jízdy.

V poslední době ale přichází ke slovu něco jako automobilová renesance, automobilky odebírají co mohou a palubní desky vypadají skoro jako v dobách, kdy jedinou elektroniku na autě představovaly zapalovací svíčky. Svou jednoduchostí mě naprosto fascinoval třeba nový Peugeot 308, který má na středové konzole jen pět tlačítek a kolečko pro regulaci hlasitosti. Přehledné a geniálně jednoduché, zbytek funkcí, které potřebujete nanejvýš jednou za uherský rok, se přesunuly do dotykového displeje.

Můžeme dlouze diskutovat nad tím, že to z hlediska bezpečnosti není úplně ideální, ale o to teď nejde. Auta jsou jednodušší na ovládání, řada pomocníků se postará o to, aby se auto dalo snadno do pohybu, další armáda asistentů ho udrží v daném směru a když bude nejhůř, umí samo zabrzdit. O tom, že v kapličce přístrojů není teplota oleje se nemá cenu ani zmiňovat, pomalu ale mizí i teplota vody, kterou nahrazují dvě ikony – modrá pro studenou a červená pro teplou. Nic mezi tím.

Auto tak sice může řídit i chytřejší orangutan, ale na druhou stranu to přináší řadu omezení pro ty, kteří mají hlavu nejen k tomu, aby jim nepršelo do krku. Elektronika si často myslí, že je chytřejší než člověk, ale to se bohužel v mnoha případech nezakládá na pravdě. Tak třeba parkovací kamera bývá často nadřazena tomu, zda máte nebo nemáte zapnutý hlavní displej. Takže zařadíte zpátečku a displej se rozsvítí, bez možnosti ho vypnout. Jasně, třeba abyste nepřehlédli dítě za autem, chytré. Co když je ale hluboká noc, vy parkujete podél chodníku a jediné, co vás v tu chvíli zajímá je, abyste neseznámili dvacetipalcové disky s obrubníkem? Bohužel máte smůlu, displej vám bude vypalovat oči takovým způsobem, že na zrcátko prostě neuvidíte.

Někde už paranoia vývojářů dospěla do takové fáze, že s otevřenými dveřmi nezařadíte, tedy nezaparkujete třeba do úzkých vrat. A co teprve kdybych vás seznámil s fiktivním příběhem, na jehož začátku bude jeden moderní automobil s naftovým motorem splňujícím nejnovější normu Euro6, u kterého jste z nějakých důvodů nenatankovali příslušnou močovinu? Třeba protože jste na dovolené a v nejbližším okolí taková čerpací stanice prostě není. Bez ohledu na to, že paliva máte dost i na cestu do Česka, už auto nenastartujete. Jakkoli by to pohonnému ústrojí a vůbec celému autu nijak neublížilo, auto se bez doplnění močoviny neprobudí k životu, protože by v daný moment nesplňovalo emisní normu.

Budoucnost přitom není o mnoho růžovější, ne do chvíle, než se o řízení postará samo auto. Do té doby nám nezbývá než trpět čím dál silnější omezování vlastního úsudku a rozhodnutí ve prospěch ostatních. Naštěstí nepotrvá dlouho, než to dospěje do fáze, kdy budou auta schopná autonomního provozu a z řízení jako takového se stane jen volnočasová aktivita pro pár bláznů jako jsem já nebo vy.

1.11.2013 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist