Lilling: Auta jsou čím dál jednodušší. Chceme to?

Z automobilů mizí tlačítka po desítkách a řízení se stává čím dál jednodušší. Jde ale opravdu o krok vpřed?
lilling-auta-jsou-cim-dal-jednodussi-chceme-to.jpg Zdroj: archiv redakce

Vývoj míří nezadržitelně kupředu, ale u automobilů je vidět poněkud opačný trend. Ještě než mě v diskusi zahrnete výčtem zkratek všemožných bezpečnostních asistentů, seznámíte mě s novým typem vysokopevnostní oceli válcované za tepla a navrch přidáte ty miliony tranzistorů, které pracují v útrobách každého auta, dejte mi chvíli to vysvětlit.

Ano, automobily se za několik posledních let vyvíjely stejně rychlým tempem jako počítače, jsou chytřejší, tedy bezpečnější, a i v nejnižších třídách mají mnohdy takovou výbavu, jaká byla ještě před nedávnem k dispozici jen za tučný příplatek u těch nejluxusnějších značek. Všechno to ale do aut přicházelo postupně stylem „tady přidáme jedno tlačítko a tady dvě“ a zanedlouho to dospělo do fáze, kterou můžete ještě dnes spatřit u některých automobilů. Miliony tlačítek a příšerný zmatek, ve kterém se nemáte šanci vyznat když auto stojí, natožpak za jízdy.

V poslední době ale přichází ke slovu něco jako automobilová renesance, automobilky odebírají co mohou a palubní desky vypadají skoro jako v dobách, kdy jedinou elektroniku na autě představovaly zapalovací svíčky. Svou jednoduchostí mě naprosto fascinoval třeba nový Peugeot 308, který má na středové konzole jen pět tlačítek a kolečko pro regulaci hlasitosti. Přehledné a geniálně jednoduché, zbytek funkcí, které potřebujete nanejvýš jednou za uherský rok, se přesunuly do dotykového displeje.

Můžeme dlouze diskutovat nad tím, že to z hlediska bezpečnosti není úplně ideální, ale o to teď nejde. Auta jsou jednodušší na ovládání, řada pomocníků se postará o to, aby se auto dalo snadno do pohybu, další armáda asistentů ho udrží v daném směru a když bude nejhůř, umí samo zabrzdit. O tom, že v kapličce přístrojů není teplota oleje se nemá cenu ani zmiňovat, pomalu ale mizí i teplota vody, kterou nahrazují dvě ikony – modrá pro studenou a červená pro teplou. Nic mezi tím.

Auto tak sice může řídit i chytřejší orangutan, ale na druhou stranu to přináší řadu omezení pro ty, kteří mají hlavu nejen k tomu, aby jim nepršelo do krku. Elektronika si často myslí, že je chytřejší než člověk, ale to se bohužel v mnoha případech nezakládá na pravdě. Tak třeba parkovací kamera bývá často nadřazena tomu, zda máte nebo nemáte zapnutý hlavní displej. Takže zařadíte zpátečku a displej se rozsvítí, bez možnosti ho vypnout. Jasně, třeba abyste nepřehlédli dítě za autem, chytré. Co když je ale hluboká noc, vy parkujete podél chodníku a jediné, co vás v tu chvíli zajímá je, abyste neseznámili dvacetipalcové disky s obrubníkem? Bohužel máte smůlu, displej vám bude vypalovat oči takovým způsobem, že na zrcátko prostě neuvidíte.

Někde už paranoia vývojářů dospěla do takové fáze, že s otevřenými dveřmi nezařadíte, tedy nezaparkujete třeba do úzkých vrat. A co teprve kdybych vás seznámil s fiktivním příběhem, na jehož začátku bude jeden moderní automobil s naftovým motorem splňujícím nejnovější normu Euro6, u kterého jste z nějakých důvodů nenatankovali příslušnou močovinu? Třeba protože jste na dovolené a v nejbližším okolí taková čerpací stanice prostě není. Bez ohledu na to, že paliva máte dost i na cestu do Česka, už auto nenastartujete. Jakkoli by to pohonnému ústrojí a vůbec celému autu nijak neublížilo, auto se bez doplnění močoviny neprobudí k životu, protože by v daný moment nesplňovalo emisní normu.

Budoucnost přitom není o mnoho růžovější, ne do chvíle, než se o řízení postará samo auto. Do té doby nám nezbývá než trpět čím dál silnější omezování vlastního úsudku a rozhodnutí ve prospěch ostatních. Naštěstí nepotrvá dlouho, než to dospěje do fáze, kdy budou auta schopná autonomního provozu a z řízení jako takového se stane jen volnočasová aktivita pro pár bláznů jako jsem já nebo vy.

1.11.2013 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist