Lidé prodávají ojetá auta na ulici, dostatek informací o ojetinách stále chybí

Co udělat, když kupujete ojetý automobil? Základem je prověřit původ a historii vozu. Co ale dělat, když se k potřebným údajům nemůžete dostat?

Téma nákupu a prodeje ojetých aut je stále živé, je to logické, vzhledem k objemům transakcí, které na našem trhu probíhají. Základním pravidlem je, že pokud máte v hledáčku ojetý automobil, který vypadá (až podezřele) dobře, ale nemůžete se dopátrat jeho minulosti, selský rozum radí okamžitě od pořízení dát ruce pryč a nekupovat. Nicméně co dělat, když máte enormní zájem potřebná data získat, ale nevíte jak?

Jde o to, že lidé chtějí informace o ojetinách, ty však na trhu, podle Dalibora Žáka ze společnosti VinCheck, stále zoufale chybí. Poptávka po prověřování ojetých vozidel enormně roste. Jen za leden 2017 bylo v bezplatném systému VinCheck prověřeno 38 518 VIN, tedy identifikačních čísel vozidel.

Oproti lednu 2016 to je nárůst o 45,3 % (v lednu 2016 bylo v systému VinCheck kontrolováno 26 507 VIN). Z celkového počtu bylo 33,9 % vozidel prověřováno autobazary a dalšími obchodníky s ojetými vozidly. Soukromé osoby pak prověřovaly zbylých 66,1 % vozidel.

Statistika tak kromě jiného potvrzuje fakt, že více než polovina ojetých vozidel se v České republice prodá tzv. „na ulici“. Právě vozidla prodávaná mimo autobazary však představují největší riziko. Především proto, že relevantních informací o vozidlech je v České republice zoufalý nedostatek a stávají se zdrojem výnosného byznysu. Existují samozřejmě komerční agentury, které se specializují na problematiku prověřování auta, bude o nich ještě řeč, ale u těch se jdná „pouze“ o soukromé subjekty, jejichž zdroje jsou omezené na to, co dokáží jejich zástupci domluvit s jinými kompetentními partnery.

Ještě jinak – nejde o žádný autoritativní dohled třeba na úrovni státu, potřebné renomé, které dodá vážnost takovému prověření, i musí tyto firmy dlouho samostatně budovat. Výsledek, který pak zájemce o prověrku dostane, může – ale také nemusí být relevantní v tom smyslu, že jde o jakési doporučení, respektive informační podklad, které negarantuje to, že když by došlo na nějaký následný problém, lze na základě takového certifikátu stavět předem vyhraný proces.

Pohledem čísel a statistik bylo za celý rok 2016 v systému VinCheck prověřeno 385 323 VIN. „Toto číslo nás na jedné straně velmi příjemně překvapilo, na druhé straně však velmi nelítostně nastavilo zrcadlo celkové situaci na českém trhu ojetých vozidel“, říká Dalibor Žák ze společnosti VinCheck. Podle něj je totiž největším problémem nedostatek relevantních a veřejně dostupných informací o vozidlech na českém trhu. „Na jedné straně neustále čteme o tom, jak stárne český vozový park a kolik vozidel má nějakou právní nebo technickou vadu, ale na druhé straně stát v této věci jen nečinně přihlíží,“ domnívá se Žák. Příklad bychom si mohli vzít třeba ze Slovenska.

Tam v rámci projektu EUCARIS zprovoznili modul MilAge, který sdílí informace o vozidlech mezi národními databázemi. Jedná se o evropsky vůbec první pilotní projekt, který vyměňuje informace mezi zeměmi EU v oblasti historie najetých kilometrů na vládních úrovních. „Takové informace by pak mohly být přístupné každému žadateli, i třeba za administrativní poplatek podobně jako například informace z katastru nemovitostí,“ domnívá se Žák.

Například v Belgii je pak takový dokument dokonce povinnou přílohou smluvní dokumentace při prodeji vozidla. Aktuálně lze prověřit vozidlo v databázi Ministerstva dopravy a u komerčních společností.

Podle Žáka je to ale zoufale nedostatečné: „Ministerstvo dopravy se obává zneužití osobních údajů, takže si v jejich systému můžete prověřit pouze vlastní vozidlo. Před koupí si ho tedy neprověříte.“ Podle Žáka nejsou dostatečné ani komerční systémy: „Služba je relativně drahá a poskytované údaje jsou bez záruky. Ve chvíli, kdy vybíráte například z deseti vozidel, vás takové prověření vyjde na několik tisíc korun a stejně nemáte jistotu, že jsou informace 100% pravdivé.“ Podle Žáka je tak jediným smysluplným řešením poskytování informací z Registru vozidel široké veřejnosti. Do Registru by pak data měly poskytovat nejen STK, ale také výrobci, importéři, servisy, leasingové a pojišťovací společnosti. Vidíte to jako „autaři“ podobně?

zdroj: VinCheck, foto: Shutterstock

15.2.2017 10:41

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist