Lexus IS (od 2005)

Japonský Lexus se řadí mezi prémiové značky. I v této společnosti se profiluje jako dražší, a tak si na ojetinu musíte nachystat vyšší částku.

RADOSTI
Exkluzivita značky, pohodlná sedadla, dobré jízdní vlastnosti, jízdní komfort, spolehlivost.

STAROSTI
Omezený prostor vzadu, turboefekt u dieselu, menší nabídka ojetin, vysoké ceny vozidel, dražší servis.

Novou generaci modelu IS uvedla automobilka Lexus v roce 2005. Vzhledem k tomu, že Lexus patří značce Toyota, asi nikoho nepřekvapí, že vůz využívá techniku známou od tohoto výrobce.

Lexus IS velká fotogalerie

Lexus IS fotogalerie

Vůz se představil v provedení sedan. Dva roky po uvedení modelu spatřila světlo světa sportovně laděná varianta IS F. Pohání ji pětilitrový osmiválec o výkonu 311 kW, který spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou (má režim manuálního řazení pádly pod volantem). Poháněna jsou zadní kola, nechybí samosvorný diferenciál.

V roce 2008 měl na podzimním pařížském autosalonu výstavní premiéru kabriolet se střechou z pevných skládacích dílců. Na rozdíl od sedanu dostal ale jen výkonné zážehové šestiválce.

Modelová řada IS prošla v roce 2010 faceliftem. Bariérový test Euro NCAP ale vůz absolvoval o čtyři roky dříve. Nutno říci, že byl úspěšný. Za ochranu posádky při nárazu si totiž připsal pět hvězdiček z pěti možných (33 bodů.)

Velmi vysoko byla hodnocena také bezpečnost dětí v autosedačkách – čtyřmi hvězdami z maximálních pěti (39 bodů). Za ohleduplnost při střetu s chodcem „í-eso“ vybojovalo dvě hvězdičky ze čtyř možných (15 bodů).Pozice na trhu
Lexus IS současné generace se na trhu ojetin nabízí za ceny od 350 000 korun. Nejčastěji se setkáte s automobily poháněnými turbodieselem, většinou jde o verzi 220d.

Naopak nejméně je kabrioletů. Velmi zřídka narazíte na provedení F-Sport, tedy vozidlo ve sportovním paketu vybavené šestiválcovým motorem o objemu 2,5 litru a výkonu 153 kW. Velice málo je také aut v ostrém provedení IS F.Zpracování
Na kvalitu materiálů, jejich povrchovou úpravu či slícování si opravdu nelze naříkat. V tomto směru by se od Lexusu mohli někteří výrobci učit. Pochvalu si jednoznačně zaslouží i perfektně tvarovaná sedadla, zaručující výborné pohodlí na dlouhých cestách i dobré boční vedení těla v zatáčkách.

Příjemné je bezklíčkové odemykání a startování. Rozhodně jde o komfort, na který si řidič velice rychle zvykne (stačí mít klíč v kapse a vozidlo to pozná). Jen na zadních sedadlech by mohlo být o něco více místa. Situace není vyloženě špatná, ale místa na rozdávání zde opravdu nenajdete. To platí jak pro oblast kolen, tak hlavy.

Zavazadelník sedanu přepraví náklad o objemu 398 litrů, což není nejvíce. Opěradla zadních sedadel navíc nelze sklopit! Kabriolet převeze s nataženou střechou 420 litrů nákladu. Pokud ale střechu sundáte, pro zavazadla zůstane prostor jen o objemu 165 litrů.Jízda
Lexus IS má poháněna kola zadní nápravy. Jeho podvozek si dobře poradí s nerovnostmi, ale i s klikatými okreskami. Jistota v zatáčkách pak potěší nejednoho sportovně založeného řidiče.

Velice dobrou práci odvádějí brzdy. Špatně nemůžeme mluvit ani o řízení, i když zde neposkytuje takovou zpětnou vazbu jako v BMW trojkové řady. To by mohlo mnohým motoristům vyhovovat, protože netahá za ruce.Motorizace
Mezi pohonnými jednotkami najdeme čtyřválcové turbodiesely, zážehové šestiválce a ve vrcholné verzi IS F osmiválec. Motory byly kombinovány se šestistupňovými přímo řazenými převodovkami či šestistupňovými automaty. Nejsilnější provedení dostalo osmistupňový automat s řazením pod volantem.

Samotné motory pracují většinou spolehlivě, potíže nebývají ani s převodovkami. Manuály ale nemají vždy zrovna šťastné odstupňování. Zejména zpočátku výroby totiž měly dlouhé kvalty a tak se šestka dostává ke slovu až při vyšších rychlostech na dálnici.

Zážehové motory: 2.5 V6/153 kW (IS 250), 3.5 V6/228 kW (IS 350), 5.0 V8/311 kW (IS F)
Vznětové motory: 2.2 d/110 kW (IS 200d), 2.2 d/130 kW (IS 220d).

NEJ motory
Dobrá volba: 2.5 V6
Šestiválec o objemu 2,5 litru nemá s autem problémy. Při jízdě s lehkou nohou pracuje při rozumné spotřebě, je tichý a velice kultivovaný.

Nevhodný: 2.2 d
Čtyřválcové turbodiesely jsou překvapivě tiché, ale mohly by jezdit s nižší spotřebou. Po městě atakují desetilitrovou hranici, v kombinovaném provozu se spotřeba pohybuje lehce nad 8,5 l/100 km. Nelze si nevšimnout ani značného turboefektu. Z nabízených pohonných jednotek jsou diesely nejméně spolehlivé.

Časté závady
Nevýhodou mnohých japonských automobilů je výrazně menší nabídka náhradních dílů z druhovýroby. Zájemci o ojetinu se pak mnohdy obávají vyšších servisních nákladů, což je pochopitelné.

U Lexusu IS se můžete častěji setkat s nadměrně opotřebenými ložisky kol, která se hlásí o výměnu typickým hučením. Některá vozidla mají vůle v silentblocích uložení zadní nápravy. „Můžete se setkat s vozy, jež mají opotřebený dvouhmotový setrvačník,“ varuje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.

Pozor si dejte na turbodiesely s nepravidelným během. Pravděpodobnou příčinou jsou zanesené vstřikovače, což je důsledek používání nekvalitní nafty. Podle zástupce AAA AUTO se lze setkat i s opotřebeným turbodmychadlem: „Turba odcházejí u vozidel, jež řidiči moc nešetří. Tedy pokud vytáčejí motory za studena a po ostřejší jízdě je nenechají dochladit. Pak se turbodmychadlo brzo zničí.“

Výjimkou nejsou problémy s filtrem pevných částic, nejeden automobil má zvlněné přední brzdové kotouče. „U dieselů může zlobit také EGR ventil,“ zakončuje Topol.

17.7.2011 4:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist