Lexus IS-F 5.0 V8

Má pětilitrový benzínový osmiválec, pohon zadních kol, samosvorný diferenciál a je levnější než BMW M3. Můžeme chtít vůbec něco lepšího?

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.8

RADOSTI
Spousta trakce; rozumná cena i náklady; táááákhle dlouhé drifty na požádání

STAROSTI
Divný automat; dunivého zvuku si moc neužijete; pípání a ergonomické detailyJen si to představte. Stojíte u silnice, díváte se kolem sebe do neproniknutelné šedé hmoty a najednou slyšíte hřmění. Nikde ale nic. Rozhlížíte se. Stále nic nevidíte, jen hřmění neustále nabírá na intenzitě. A najednou se něco vynoří z husté mlhy, příšerně rychle a hlučně to kolem vás proletí a pak to zase zmizí v mlze. Co to bylo? Letadlo? UFO? Ne, to byl Lexus IS-F.

Asi tak nějak to musel vnímat náš kameraman, když jsme měřili na Polygonu Most modifikovaný sportovní sedan automobilky Lexus. „Vůbec to není příjemné, když tady koukám do hledáčku kamery, nemohu na nic zaostřit a najednou se to všechno proti mě vynoří,“ potvrzuje Honza strašidelnost Lexusu IS-F. Zvenku to možná vypadá strašidelně, ale zevnitř je to snad ještě horší.

Z místa řidiče vidím asi tak dvacet metrů před kapotu, tedy na vzdálenost, na kterou bych byl schopen bezpečně zastavit tak z 50 km/h. A já tu musím na krátké rovince mosteckého polygonu létat přes stovku, abych získal potřebná data, která vás všechny zajímají. Je Lexus IS-F s pětilitrovým osmiválcem nejrychlejší auto, které jsme tu kdy měli?Lexus poslal tento sportovní sedan přímo proti BMW M3. Do cesty se mu ale nestaví jen tradiční zástupce této kategorie, který jako jediný je ještě k dispozici s manuální převodovkou. Lexus se musí poprat i s Mercedesem C 63 AMG a nově i s Audi RS5, které má v rukávu propracovaný pohon všech kol.

Lexus IS velká fotogalerie

Lexus IS fotogalerie

Lexus IS-F jsme testovali už před časem a tehdy jsme si zoufali nad absencí trakce. Auto totiž nemělo samosvorný diferenciál, což se projevilo neustálým problikáváním kontroly ESP. Lexus ale vyslyšel naříkání zadních pneumatik a provedl několik drobných úprav, které měly zlešit trakci na poháněné nápravě. Mimojiné namontoval i mechanický samosvorný diferenciál.

Jinak se ale technicky Lexus IS-F v zásadě nezměnil. Pořád má atmosférický osmiválec, který má objem 5,0 l a disponuje výkonem 423 koní v 6600 ot./min. a točivým momentem 505 Nm v 5200 ot./min. Motor je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou s funkcí „zámku“ rychlosti ve sportovním režimu, takže by měla více vyhovovat při ostré jízdě. Můžete si i řadit pádly pod volantem.

Jízda
Na papíře vypadá Lexus velmi slibně. Ale jak se novinky promítnou do chování na silnici? Hned po rozjezdu na mokré silnici je jasné, že Lexus IS-F nyní nebude blikat kontrolkou stabilizace a protiprokluzu tak často. Mám pocit, že je auto také klidnější, stabilnější a poddajnější. Všímám si ale, že nezmizelo několik drobných přešlapů.

Předně ta divná gumová rekace na plyn v normálním režimu s převodovkou v poloze D. Chybí mi tu ta „německá“ naléhavost a přesnost, auto se chová až moc „americky“. Šlápněte lehce na plyn, převodovka zvýší otáčky, ty zůstanou konstantě viset někde u 2500 ot./min. a auto začne zrychlovat. Zpočátku to vypadá, jako by auto mělo bezestupňovou převodovku CVT. Ono vám to vadit nebude, protože si zvyknete, ale má to daleko do ostrosti dvouspojkových převodovek v BMW M3 či Audi RS5, kde motory reagují okamžitě a čistě ihned poté, co se pravá noha dotkne pedálu plynu.Přepněte si ale auto do sportovního režimu s manuálním řazením a hned se to zlepší. Reakce motoru na plyn je nyní i v nižších otáčkách přirozenější a nepůsobí jako na gumě. Převodovka se přestane ztrácet v miliardě rychlostních stupňů a vy začnete používat rychlosti 3 – 6 pro normální ježdění. Sedmička a osmička přijdou ke slovu na dálnici, kdy vám pomůžou s úsporou paliva. Jenže teď myslím na to, jak jsem měl včera před sebou úsek silnice druhé třídy, který moc dobře znám, proto nechci šetřit ani palivo, ani zadní pneumatiky… Chci ostrou reakci a odezvu.

A skutečně je dostanu. Dobře, ne v tak syrově mechanickém podání, na které jsem zvyklý ze svého BMW M3 E46, ale pořád je to ten uspokojivý přísun informací, které od auta vyžaduji. Motor za 3500 ot./min. reaguje pohotově na plyn, převodovka poslouchá bez odmlouvání a elektronika protentokrát mlčí, protože jsem jí stiskem tlačítka OFF řekl, aby mlčela. Mám rád poslušná auta…

Vyjíždím z táhlé pravé zatáčky a přidávám. Ve výfuku se otevírají klapky a motor začíná konečně dunět jako pořádný osmiválec. Na krátké rovince nabírám až neslušné tempo, ale je čas brzdit. Dvě rychlosti dolů, motor si vyštěkne do vzorových meziplynů a šup tam s ním… Volant mi v první fázi zatočení neřekl nic, ale jakmile se kola zatížila, ihned vím, jak jsou na tom přední kola s trakcí. Mám jí dost, můžu se na ně spolehnout. Trefuji přesně apex tam, kde jsem ho chtěl mít a protože se silnice krásně otevírá, můžu přidat.

Je to krásný pocit, když si můžete se zadkem auta ve výjezdu ze zatáčky tak hezky pohrát. Mírné kontra půl otáčky volantem bude stačit a i když za sebou Lexus zanechává dvě dlouhé černé čáry, všechno je naprosto čitelné, zvladatelné a snadné. Skoro jako v BMW M3. No, tohle s Audi RS5 neuděláte…

Měření
Jenže teď tu na polygonu zírám do šedé hmoty vpředu a doufám, že kolegové rozuměli mému pokynu „nikdo mi teď na tuhle rovinku nelezte!“. Kontroluji, zda mám všechno ve sportovních, dynamických a ostrých režimech a mačkám plyn. Lexus IS-F okamžitě vyrazí a i když cítím, že má do nějakých 50 km/h s přenosem trakce trochu problém, nabírá rychlost velmi důstojně. Audi RS5 jsme tu změřili stovku za 4,94 sekundy – na suchu, v teple a s pohonem všech kol. Lexus se musel poprat s teplotou lehce nad nulou a podivně oslizlým povrchem. Výsledek? Fantastických 5,07 sekundy. Na suchu bychom to určitě zvládli za udávaných 4,8 s, možná i lépe.Brzdy také patří k silným stránkám auta a i v těchto podmínkách a na pneumatikách, které už toho měly hodně za sebou, jsme změřili průměrnou brzdnou dráhu 36,34 metru (Audi RS5 s keramickými brzdami – 35,5 metru). Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h mají obě auta prakticky totožné, Lexus potřebuje 2,74 sekundy, Audi 2,7 sekundy. Některé vozy to umí rychleji, ale tato auta mají velmi dlouhé převody, trojka svým převodem spíše připomíná čtvrtý rychlostní stupeň u většiny ostatních aut.

A teď nastává okamžik pravdy. Jak to bude s časem na kolo? Venku nejsou podmínky zrovna nejlepší, takže místo nahánění setinek se soustředím na volbu stopy, výběr správného místa k brzdění a přesného výjezdu ze zatáčky. Nakonec zjišťuji, že si musím zapnout systém kontroly trakce, protože to dnes opravdu hodně klouže. Ne snad, že by to nešlo kontrolovat a nebavilo mě to. Ba právě naopak, je to skutečně snadné a zábavné. Ale času to neprospěje. Nakonec se stopky zastavily na 32,40 sekundy. Audi RS5 tak s časem 32,15 s zůstává králem našeho okruhu, ale nevím nevím… Kdyby byly stejné podmínky, troufám si tvrdit, že by se Lexus IS-F jako první dostal pod 32 sekund a nechal by poněkud starilní a nervózní Audi RS5 za sebou.

Nějaké nedostatky?
Pravda, najdou se. Pokud do Lexusu IS-F přesednete z obyčejných aut, aniž byste měli zkušenost s něčím takhle výrazným a rychlým, bude vám to připadat jako auto z jiného světa. Jenže když se podobnými vozy občas svezete, vryjí se vám do paměti základní poznatky a pak si říkáte „tohle je lepší než/tohle je horší než“.

Předně vás na Lexusu IS-F zamrzí zvuk. Motor se pod 3500 ot./min. projevuje až moc utlumeně a vlastně o něm nevíte. Výfuková přívěra ten charakteristický rachot spustí až po překročení této hranice, a to už na dvojku jedete 70 km/h, a na trojku nějakých 120… A na čtyřku už jste mimo limity. Takže si toho zvuku na silnici při klidném jezdění neužijete moc. Aspoň ve sportovním režimu by ty klapky mohly být otevřené neustále. Například Mercedes C 63 AMG rachotí jako správný hot-rod pořád a i Audi RS5 duní v nízkých rychlostech. BMW M3 je trochu jinde, tam tradičně slyšíte jekot sání a motor, nikoli výfuk.

Další starostí je neochotná převodovka. I v tom nejostřejším nastavení a při svižné jízdě, kdy i ten nejprimitivnější software musí poznat, co chcete, se převodovka nechce odhodlat k podřazování. Ona sice podřadí, ale ne v moment, kdy je to vhodné. Například dvouspojkový automat v Audi RS5 nižší kvalty sází přesně v ten správný moment.A pak je tu ta lexusí „japonsko-americká“ ergonomie. Zvyknete si na to, ale „německá“ preciznost projevující se v příjemnosti ovládání palubního počítače, klimatizace, audio systému či čehokoli jiného tu prostě chybí. Další zvláštností je zapípání, kdy vám převodovka dává najevo, že máte řadit. V dynamickém režimu prý převodovka nepřeřadí, i když jí držíte v omezovači několik sekund, ale opravdu by to nemuselo pípat tak divně, působí to spíše rušivě.

„Mazejte domů, zlobili jste tu dost!“
Ne, tohle nám sice nikdo doslova neříkal, ale ve výrazu jednoho z instruktorů mosteckého polygonu, který nás přišel slušně požádat, zda bychom nemohli uvolnit místo pro školení řidičů, bylo poznat, že si to myslí. Zadní pneumatiky toho už mají dneska stejně dost a my máme změřeno a natočeno vše, co jsme potřebovali.

Cestou do redakce zjišťuji, že má Lexus IS-F k BMW M3 mnohem blíž, než jsem si původně myslel. Přijedete na okruh, zajedete si několik rychlých a velmi zábavných kol, pak si trochu zadriftujete a zas jedete v pohodlí domů. Auto je velmi kultivované, docela poddajné a slušně odhlučněné. Spotřeba pomalu padá dolů a nakonec se podle palubního počítače zastavila na 14,2 litrech. Když vynecháte blbnutí, určitě půjde s Lexusem IS-F jezdit za pohodlných 13 litrů na 100 km. A navíc nemusíte tankovat drahý 98oktanový benzín, podle výrobce stačí jen obyčejný natural 95.

Za kolik?
Za to všechno zaplatíte podle ceníku 1 834 000 korun. Nezapomeňte ale, že krom adaptivního tempomatu, který je stejně katastrofálně špatný, si nemusíte za nic připlácet, všechno je již v základní výbavě. Za BMW M3 s automatickou dvouspojkovou převodovkou dáte minimálně 1 897 558 korun, ale ve výbavě nebudete mít vůbec nic. Audi RS5 pak vyjde v základu na 2 050 800 korun. Jediný papírově levnější je v základu Mercedes-Benz C 63 AMG (který má povahou k Lexusu asi nejblíže), stojí 1 762 800 korun. Ale opět musíte přihazovat za výbavu.

Lexus IS-F tak v porovnání se soupeři vychází skutečně jako nejvýhodnější koupě. A přitom se vůbec nejedná o objektivně nejhorší auto. Upřímně, museli bychom všechny tyto vozy postavit proti sobě ve stejný den za stejných podmínek, abychom zjistili, který je nejlepší. Hmm, lákavá představa…

Verdikt
Lexus IS-F dostal se samosvorným diferenciálem to, co potřeboval – spoustu trakce. Na požádání ji můžete snadno překonat a dovádět, ale kouzlo tohoto auta je v každodenní použitelnosti. Je škoda, že si famózního zvuku osmiválce užijete jen ve vyšších otáčkách (a rychlostech). I přes drobné nedostatky v kalibraci ovládacích prvků, reakcích převodovky a ergonomii je tento Lexus velmi zábavné a použitelné auto, které budete mít opravdu rádi.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 3°C
0-100 km/h (s)5,07
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,74
100-0 km/h (s)2,79
100-0 km/h (m)36,34
Spotřeba v testu (l/100km)14,2
Čas na kolo (s)32,40
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podél
Zdvihový objem (cm3)4969
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní (samosvorný diferenciál)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)311/423 v 6600 ot./min.
Točivý moment (Nm)505 v 5200 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)248,8
0-100 km/h (s)4,8
Nejvyšší rychlost (km/h)270 (el. omezena)
Spotřeba paliva (l/100 km)16,8 / 8,3 / 11,4
Objem nádrže (l)64
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4660
Šířka (mm)1815
Výška (mm)1415
Rozvor náprav (mm)2730
Provozní hmotnost (kg)1700
Celková hmotnost (kg)2120
Zavazadlový prostor (l)378
Ceny
Základní cena modelu1 834 000 Kč
15.11.2010 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist