Lexus GS 350 AWD F Sport

Benzínový šestiválec spojený s pohonem všech kol nabízí slibný potenciál. Ale není tahle koncepce v době downsizingu a přeplňování už trochu překonaná?

RADOSTI
Příjemný interiér; silný motor s charakterním zvukem; slušná dynamika

STAROSTI
Omezený rozsah nastavení sedadla; němé elektrické řízení; nízká maximální rychlost; logika ovládání palubních systémů; malá nádrž

V dnešní době přeplňování, dieselů a hybridních systémů může zrovna pod kapotou Lexusu působit klasický atmosférický šestiválec trochu archaicky, ale stačilo s ním chvíli jezdit a hned jsem věděl, že tohle je vážně dobrý motor. Ale jak asi tušíte, nový Lexus GS není jen o motoru.

Nová generace tohoto modelu se bude muset utkat s vozy jako Audi A6, BMW řady 5 či Mercedes třídy E a proti nim nabízí jednu docela zásadní výhodu, pokud auta zákazník porovnává podle kalkulačky – plno výbavy za podstatně méně peněz. Jenže také s tím souvisí jedna nevýhoda, protože Lexus GS přichází s dost omezenou nabídkou motorů.

Lexus GS velká fotogalerie

Lexus GS fotogalerie

Máte tu tenhle šestiválec 3,5 l o výkonu 317 koní a točivém momentu 378 Nm. Pak ještě můžete mít základní šestiválec 2,5 l o výkonu 209 koní a hybrid GS 450h, což je také vlastně šestiválec, ale z nabídky nejvýkonnější díky použití hybridního systému. Ačkoli Lexus diesely nechce a typický zákazník také ne, přeci jen se nemohu ubránit dojmu, že by nějaký slušný naftový šestiválec s prodeji na evropském trhu zahýbal. Ale říkejte si tomu třeba součást image, což dokážu pochopit. Nedokážu ale pochopit, proč tento skvělý šestiválec v testovaném autě nemůžete mít jako zadokolku, nebo si pohon všech kol nemůžete přikoupit k ostatním verzím.A právě nutnost pohonu všech kol u tohoto motoru trochu postrádám (stejně čtyřkolka přijde ke slovu jen pár dní v roce, Lexus GS má trakce už tak dost), vzláště když testované auto jezdí s paketem F Sport, což je vlastně jakýsi balíček výbavy navozující dojem sportovního auta. Nebudu se v tom patlat a přiznám, že bych se bez těch detailů obešel, ale testované auto aspoň nebylo v bílé barvě a vypadalo k světu. A především se mi líbilo uvnitř. Interiér se skutečně posunul a velmi se mi líbí centrální panel, který připomíná staré kvalitní kazeťáky. Že by to byl odkaz na konzervatismus některých zákazníků? Nevím, ale na málokterý interiér jsem se zaměřil tolik jako tady v Lexusu GS.

Už tolik ale nejsem nadšený z obřího centrálního displeje, který svítí jako poutač na Times Square a který má především žalostnou logiku ovládání pomocí té lexusí myši uprostřed vedle voliče převodovky. Já vím, že si na to člověk zvykne, ale první den jsem se kvůli tomu málem asi pětkrát vyboural, než jsem našel, co jsem potřeboval. Třeba jak přimět navigaci, aby přestala mluvit a především mě přestala navigovat někam, kam vůbec nechci jet.

Ale i to bych překousnul a zvykl bych si, ale nezvykl bych si na omezené možnosti nastavení sedadla řidiče. Copak neexistuje u Lexusu někdo, kdo ví, jak se za volantem sedí? Opěradlo jsem si nemohl dostatečně narovnat, takže jsem musel sedět na natažené ruce. Mám rád volně položené ruce podél těla, abych mohl volant držet jemně. Takhle jsem v zatáčkách cítil, že se volantu příliš držím, než abych mohl jemně a přesně auto vést.

Jenže i to možná svědčí o zaměření tohoto Lexusu GS 350 AWD. Je to především pohodlný křižník, nebo jím aspoň má být. Akustický komfort je vynikající a i když nízkoprofilová kola sem tam přenesou do interiéru otřes, neozve se hlasitá rána a auto se velmi rychle uklidní. Trochu je ale citlivé na nerovnosti v zatáčce a dokáže občas vyděsit tím, jak neposílá informace do dlaní řidiče a především tím, jak maskuje svou rychlost.S tím asi nesouvisí skutečnost, že je maximální rychlost omezená na mrzkých 190 km/h, prý právě kvůli systému pohonu všech kol. Motor má přesto potenciál auto pohodlně dotlačit na 250 km/h, dnes snad samozřejmých u takto pojatého vozu. Nechci tvrdit, že chci jezdit tak rychle. Ani si nepamatuji, kdy jsem jel po české dálnici rychleji než 150 km/h… Ale je příjemné vědět, že můžete být rychlejší než dieselová Octavia, aspoň tedy by to bylo dobré u sedanu za jeden a tři čtvrtě milionu a se třemi stovkami koní pod kapotou.

Samotný motor je až nezvykle charakterní, pokud vezmeme v úvahu skutečnost, že tohle má být především luxusní auto. Reakce na plyn, pokud si tedy auto přepnete otočným ovladačem do sportovního režimu, je velmi dobrá a pohotová, i když šestistupňový automat trochu ostrost jednotky otupuje. Přesto se motor rád roztočí a při své cestě ke skoro sedmi tisíci otáčkám za minutu vydává opravdu pěkný zvuk.

Automatická převodovka nezapře, že je nastavená spíše na komfort, takže řadí plynule a s rozvahou. Rozhodně rychlosti nemění tak rychle jako převodovky v BMW nebo Audi. Když ale jedete klidným tempem, pravděpodobně vám to bude jedno, aspoň mě to tedy jedno bylo.Právě při klidném dálničním tempu se dá spotřeba paliva udržet někde kolem slibovaných 10,2 litru na 100 km a mimo město lze jet tak za devět, ale to by si člověk toho skvělého motoru moc neužil. Takže počítejte spíše s dvanácti litry na 100 km. Není to vyloženě špatné číslo vzhledem k tomu, že je pod povrchem pohon všech kol, automat a že auto váží skoro 1800 kg. Se spotřebou ale souvisí jedna malá nepříjemnost – nádrž. Její objem je jen 66 litrů a člověk se musí hodně snažit, aby na ní ujel aspoň 500 km, než mu začne hrozit „hladové oko“.

Jak už jsme zmínil, výhodou Lexusu GS 350 AWD je cenová politika, která vám nabídne poměrně bohatou výbavu už v základu, za kterou byste u německé konkurence museli připlácet. Základní cenovka 1 689 000 korun tak už moc vylézat nemusí. Připlatit si můžete ale třeba 30 000 korun za metalízu.

Verdikt
Asi nikdo neočekává, že bude Lexus GS 350 AWD zábavný řidičský nástroj. Je to dobře postavené a především pohodlné auto s opravdu pěkným interiérem, ve kterém se i přes drobné chybičky příjemně jezdí. Je to velmi atraktivní alternativa pro někoho, kdo už je unavený německou strojovostí. Navíc je Lexus za dobré peníze a na první pohled vyšší spotřebu (aspoň se udávaná hodnota od reality moc neliší) vyváží charakterní motor s jistotou trakce pohonu všech kol. Stejně bych měl ale raději jen zadokolku, třeba by pak s autem byla větší zábava.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec, 60°
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)3456
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 334 mm
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením, 310 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)233 / 317 v 6400 ot./min.
Točivý moment (Nm)378 v 4800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)183
0-100 km/h (s)6,4
Nejvyšší rychlost (km/h)190
Spotřeba paliva (l/100 km)10,2
Objem nádrže (l)66
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4850
Šířka (mm)1840
Výška (mm)1455
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1730 - 1810
Ceny
Základní cena modelu1 099 000 Kč (GS 250)
Základní cena test. verze1 689 000 Kč (GS 350 AWD F Sport)
1.11.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist