Levné sedany: Audi A4, Ford Mondeo, Opel Vectra

Ve své době byly snem mnoha řidičů. Nyní jde o jedny z nejlevnějších ojetin na trhu, které bez problémů pořídíte i za méně než 50 000 korun.

Do dalšího srovnávacího testu jsme vybrali vozy, po kterých kdysi toužebně koukala řada motoristů. Dnes se stávají cílem především mladých řidičů, nebo motoristů hledajících velký a levný automobil. Vozidla k porovnání jsme vybrali přímo na prodejní ploše pražské pobočky AAA AUTO a rovnou si je odvezli k testu. Všechny tři sedany vypadaly vzhledem k ceně celkem zachovale, proto nám padly do oka.

První z nich je Ford Mondeo z roku 1997. Pohání jej zážehová osmnáctistovka o výkonu 85 kW a dle dostupných údajů doposud urazil 288 000 kilometrů. To se může zdát jako ukrutná porce, ale na patnáct let staré auto to opravdu není mnoho – vychází to na méně než 20 000 km za rok. A cena? Příznivých 30 000 korun. Jen o kousek dál nás zaujal stříbrný Opel Vectra. Ten je ještě mladší, když má v rodném listu zaznamenán letopočet 1999. Palubní přístroje hlásají 221 000 ujetých kilometrů. Pod kapotou se nachází taktéž zážehová osmnáctistovka s totožným výkonem 85 kW, za oknem vozu pak nalézáme ceduli s cenou 40 000 Kč.

Rozhlížení po třetím voze zabralo více času. Nejprve se nedařilo najít vhodného adepta, alespoň trochu přiměřeného věku, se zážehovým motorem a podobnou cenou. Nakonec se poštěstilo až mezi nově vykoupenými vozy. Zde nás zaujalo Audi A4 v zelené metalíze z roku 1996, poháněné agregátem 1.8 20V/92 kW. Počítadlo ujeté vzdálenosti ukazuje pouhých 168 000 ujetých kilometrů, cenu autobazar stanovil na 40 000 Kč.

Tím jsme dokončili výběr cenově dostupných vozidel, o kterých svého času snil nejeden řidič. Otázkou zůstává, co mohou nyní nabídnout a jak si povedou ve vzájemném souboji. Budeme porovnávat tři konkrétní automobily, a tak do výsledku výrazně promluví stav i výbava testovaných vozů.Jak hodnotíme
Vozidla budou soupeřit v pěti disciplínách, a vždy dostanou přiděleny známky od 1 do 3. Ty vyjadřují jejich pořadí v daném kole (nejde tedy o průběžný stav, ale výsledek v každé disciplíně). Na konec výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tak dostaneme konečné pořadí. Disciplíny Spolehlivost a Bezpečnost hodnotíme na základě údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V ostatních případech o pořadí rozhodují naše zkušenosti s konkrétními vozy při testování.

Spolehlivost podle TÜV
Všechny tři modely testovaných aut budeme hledat ve starších tabulkách TÜV, v nejnovějších by byla naše snaha marná. TÜV Report totiž uvádí vozy maximálně ve stáří 11 let. Zalovíme tedy ve výsledcích uveřejněných v roce 2010, kde nahlédneme do žebříčku 10 až 11 let starých vozidel. Nejhoršího výsledku zde dosáhl Ford Mondeo, který se zařadil mezi nejporuchovější automobily. Patří mu 65. příčka ze 71 hodnocených automobilů. Jeho poruchovost byla ohodnocena na 29,7 %, průměr všech vozů v této věkové kategorii přitom činí 24,1 %. Oba soupeři fordu se dostali mezi průměrně spolehlivé vozy. Audi A4 nacházíme na 43. místě za 24,5 % závad, Opel Vectra figuruje na 32. pozici za 23,0 % poruch. S prvním kolem se tedy nejlépe popasoval vůz s bleskem ve znaku.

1. Opel Vectra, 2. Audi A4, 3. Ford Mondeo

Bezpečnost podle Euro NCAP
Bariérovou zkoušku nezávislé společnosti Euro NCAP absolvovala hodnocená vozidla v roce 1997, tedy v samotných začátcích tohoto systému testování bezpečnosti. Tehdy se hodnotilo jediné – ochrana posádky při čelním a bočním nárazu. Na maximální počet pěti hvězd nedosáhl dlouho nikdo. Výjimkou nebyl ani žádný z námi prověřovaných modelů.

U všech tří aut najdeme dvě a půl hvězdičky, zobrazené jako tři, z nichž byla jedna dodatečně škrtnuta. Shodného výsledku sedmnácti bodů dosáhly vozy Audi A4 a Ford Mondeo. Nejlépe si vedl Opel Vectra, který vybojoval osmnáct bodů. O vítězi je tedy rozhodnuto, o druhou příčku se podělí „á-čtyřka“ s mondeem. Oba automobily mají shodnou bezpečnostní výbavu nabízející ABS a dvojici čelních airbagů, takže je ani tímto porovnáním rozsoudit nemůžeme. Obsadí tedy společně druhé místo a při závěrečném sčítání jim za tuto disciplínu započteme shodně 2,5 bodu.

1. Opel Vectra, 2. Audi A4 a Ford MondeoJízdní komfort
Na pohodlí a celkovém dojmu z jízdy se u takto starých vozů podílí velkou měrou stav podvozku, samozřejmě i jeho naladění a zpracování sedadel. Důležitý je také prostor pro posádku. V tomto směru si nestojí špatně ani jeden z vozů, tísnit se nebudete, i když na vás zbude místo jen na zadních sedadlech.

Porovnání zavazadelníků vyzní nejlépe pro vectru, která přepraví v základním uspořádání náklad o objemu rovných 500 litrů. V závěsu je mondeo se zavazadelníkem o objemu 470 litrů a nejméně, 440 litrů odveze „á-čtyřka“. Ta na nás udělala nejlepší dojem zpracováním interiéru, respektive palubní desky (kvalitní materiály), ale i sedadly, která nám přišla nejpohodlnější. Naopak nejhůř se nám sedělo v opelu.

Audi potěšilo i komfortním odpružením a dobře tlumeným podvozkem, naladění fordu ale přeje pohodlné jízdě ještě více. Vůz s modrým oválem ve znaku ale vykazoval menší vůle na přední nápravě. V tomto směru jej překonal opel, jehož podvozek už něco zažil. S vůlemi se přirozeně dostavila i hlučnost, kromě toho je podvozek opelu citlivější na příčné nerovnosti.

Rozhodnout v tomto kole o vítězi není snadné, každý automobil vyniká v něčem jiném. Nakonec se přikláníme k Fordu Mondeo, který potěší prostorem pro posádku i velkým zavazadelníkem a navíc disponuje opravdu komfortním podvozkem. Druhé místo pak patří Audi A4, které těší z opravdu povedeného podvozku. Největším zavazadelníkem disponující Opel Vectra se soupeřům komfortem odpružení nemůže rovnat.

1. Ford Mondeo, 2. Audi A4, 3. Opel Vectra
​Za volantem
Co audi nezvládlo v předchozí disciplíně, zvládá bez potíží při hodnocení jízdních vlastností a vůbec celkového dojmu z jízdy. Po stránce jízdních vlastností soupeře předčí, těží z výborně naladěného podvozku i jeho dobré kondice. Atmosférická dvacetiventilová osmnáctistovka o výkonu 92 kW nepracuje vůbec špatně. Zatímco v mladoboleslavské Octavii je spíše za trest, v „á-čtyřce“ odvádí dobrou práci. Navíc potěší přesné řazení i ovladatelnost vozu.

Ford se proti audi o poznání více naklání v zatáčkách a to nemusí na všechny řidiče působit nejlépe. Je však pravdou, že i přes tyto náklony disponuje dobrými jízdními vlastnostmi a jízda je s ním příjemná. Pohonná jednotka o objemu 1,8 litru z hlediska výkonu vyhovuje (85 kW), spotřeba je ale o trochu vyšší než u soupeřů – pro starší zážehové motory Ford typické. Jinak k automobilu nemáme výhrad.

Osmnáctistovka pohánějící Opel nabízí taktéž výkon 85 kW. Jde celkem ochotně za plynem a proti motoru ve fordu působí kultivovaněji. Řazení ale vykazuje znatelné vůle, což není dvakrát příjemné. Podvozek Vectry si běžně vede dobře zejména na kvalitních silnicích. Vůle na zavěšení u testovaného vozu dojem z podvozku mohou ovlivnit a v našem případě se tak určitě stalo. Auto nedrží jízdní stopu v zatáčkách špatně, větší jistotu jsme ale cítili u soupeřů.

1. Audi A4, 2. Ford Mondeo, 3. Opel Vectra​Cena, výbava a stav
Porovnání výbav vyzní nejhůře pro ford, který na rozdíl od svých dnešních protivníků postrádá klimatizaci. Disponuje ale dvojicí čelních airbagů, ABS, centrálním zamykáním, autorádiem a dvoupolohovým šíbrem. Sedadlo řidiče je překvapivě elektricky výškově nastavitelné. Autobazar si vůz cení na 30 000 korun. Audi A4 sice nemá elektrické nastavování sedačky řidiče, ale nabídne již zmiňovanou klimatizaci, navíc disponuje i elektrickým ovládáním oken a zpětných zrcátek. To vše za cenu 40 000 Kč.

Opel Vectra je nejlépe vybaven. Zaujme totiž čtveřicí airbagů, má přední mlhová světla a palubní počítač. Ten mnohdy u opelů nedopisuje, zde ale pracuje na výbornou a tak je ve výčtu výbavy uveden opravdu právem. I za Opel autobazar požaduje 40 000 korun. Zde se sluší připomenout, že Opel Vectra je z testovaných vozidel nejmladší, v technickém průkazu má uveden rok 1999 a na tachometru 221 000 ujetých kilometrů. Ford Mondeo je z roku 1997 a podle všeho zatím ujel 288 000 kilometrů. Audi A4 je ještě o rok starší, jeho přístroje ale ukazují jen 168 000 ujetých kilometrů. Přesto nám přijde jako nejvýhodnější nabídka opel.

1. Opel Vectra, 2. Audi A4, 3. Ford Mondeo

Verdikt
Třetí příčka ve srovnávacím testu ojetin tentokrát patří Fordu Mondeo, který nejvíce doplatil na chudší výbavu, nepomohla mu ani dle statistik nejslabší spolehlivost. Celkově dosáhl na známku 2,3. Druhé místo patří Audi A4. Tento vůz neskončil v žádné disciplíně poslední a oba soupeře předčil chováním za jízdy. Z hlediska prostornosti je na tom z porovnávaných vozů nejhůř, přesto bude nabídka místa většině motoristů zcela dostačovat. Audi A4 dostalo celkovou známku 1,9.

Vítězství nakonec těsně, avšak zcela právem vybojoval Opel Vectra, který dosáhl na známku 1,8. Zvítězil ve třech disciplínách z pěti, potěší bohatou výbavou a navíc je z testovaných automobilů nejmladší.

Konečné pořadí
1. Opel Vectra, známka 1,8
2. Audi A4, známka 1,9
3. Ford Mondeo, známka 2,3

Ceny dílů z druhovýroby


Zdroj: www.kvalitnidily.cz

Názory redaktorů

Z testovaných automobilů dopadla právem nejlépe vectra, já bych ji ale nechtěl. Jezdí se mi s ní totiž nejhůř z porovnávaných aut a ani o spolehlivosti nemám valné mínění – přestože TÜV říká něco jiného. Znám několik bývalých majitelů vecter B a vím, jak často se potýkali s problémy. Naopak majitelé mondeí v mém okolí řešili méně bolestí. Pokud bych měl vybírat z těchto tří aut, vsadil bych na audi. Jízdně mi sedne nejvíce a jeho spolehlivost hodnotím vysoko.

Dalibor Žák
Zhýčkaný novinář by mohl nedostatky jmenovat do nekonečna… O to překvapivější je, že všechna testovaná auta byla akceptovatelná, pokud přihlédneme k penězům. Nemám tentokrát jasné preference. Spíše bych chtěl upozornit, že pořizovací cenou pár desítek tisíc to teprve začíná. Bokem si nechte pro jistotu aspoň dvacet tisíc na nejnutnější opravy.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autocentru AAA AUTO

Milan Jirouš

19.4.2012 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist