Legendy minulosti: Volkswagen Passat (1973)

Němci koupili dvě automobilky a strávili pět let u rýsovacích prken, než předvedli světu první vlastní předokolku s vodou chlazeným motorem. Povedla se.

Znovu a znovu opakovaným řečem o kvalitě produktů Volkswagenu se věří těžko. Pravdou však je, že německá automobilka nemusí pro chválu ani uplácet, ani slibovat – přinejmenším její novinářská auta jsou velmi dobrá. Svědčí o tom nejen stovky vyhraných srovnávacích testů. Pádným argumentem je fakt, že se Volskwagen vloni stal největší automobilkou světa (zřejmě).Omračování a masovou hypnózu zákazníků mají ve Wolfsburgu dobře nacvičenou. První úspěch dostali do kolébky – Typ 1 Ferdinanda Porscheho, zvaný Brouk, je dodnes nejprodávanějším autem historie. Ani Typ 2 si nevedl špatně. První dva modely však polapily Volkswagen do pasti, byly příliš dobré, prodávaly se příliš dobře příliš dlouho. Způsobily stejné problémy, jimiž ve dvacátých letech překvapil Model T Henryho Forda: Když začal Brouku a jeho derivátům docházet dech, Volkswagen dávno zapomněl, co by s tím měl dělat.

Možná ve Wolfsburgu jen chyběl někdo tak geniální jako Ferdinand Porsche. Zejména kompaktní Typ 3 si nevedl tak špatně, za dvanáct let na trhu (1931-1973) oslovil dva a půl milionu zákazníků. Ve srovnání s jednadvaceti miliony prodaných Brouků bylo těžké vyniknout.

Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Passat fotogalerie

Jenže… krizi Volkswagenu nezpůsobila špatně nastavená měřítka. Automobilce počátkem sedmdesátých let docházela pára. Typ 3 nebezpečně zastarával a Brouk byl tak uleželý, že na zákazníky přestávala fungovat jeho stále nižší cena. Typ 4, největší osobní Volkswagen, který tehdejší svět poznal, si nedokázal najít ani sto tisíc zákazníků ročně.Potíž tkvěla v samotné koncepci. Vzduchem chlazený motor, umístěný za poháněnou zadní nápravou, byl vpravdě skvělým řešením pro vojenské off-roady a ještě dlouho po válce fungoval i na laciných rodinných vozech. Bohužel „dlouho“ končilo právě s šedesátými léty. Tváří v tvář záplavě moderních malých aut z Evropy i Asie, tichých strojů s vodou chlazenými čtyřválci vpředu, měl šanci nanejvýš prověřený Brouk, a i ten horko těžko. Volkswagen zaspal dobu.

Automobilka naštěstí už v mezi roky 1964 a 66 postupně koupila od Daimleru skomírající Auto Union. Z kdysi mocné skupiny automobilek zbylo po druhé světové válce pouhé torzo, z původních kapacit stála jen továrna DKW. Jenže právě tato značka měla to, co si trh žádal: bohaté zkušenosti s motory vpředu a pohonem předních kol. Pravda, nejslavnější DKW byla dvoutaktní, tedy zastaralá, ale zde zjednal nápravu už Daimler-Benz. Investoval do moderní továrny, a především do vývoje nového řadového čtyřválce s vodním chlazením. Právě když oba projekty spěly ke konci, rozhodl se Daimler ztrátový Auto Union prodat.

Jen díky podivuhodné štědrosti konkurentů ze Stuttgartu mohl Volkswagen už v roce 1967 faceliftovat DKW F102 a nahradit jeho dvoutaktní motor moderním čtyřtaktem. Aby zdůraznili velikost evolučního skoku, prodávali Němci nový stroj nejprve prostě jako Audi, později označení doplnili číslem, udávajícím výkon motoru v koních (mimo jiné jako Audi 80). Navzdory euforii, kterou Volkswagen sám sobě přivodil prvním moderním vozem, však byl model F103 jen převlečeným sedanem z roku 1963. Chtělo to něco skutečně nového.Inženýři Volkswagenu pracovali na vlastní předokolce s vodou chlazeným motorem dlouho. Když však v roce 1972 předvedli světu výsledek, stál za to. Opět nesl značku Audi. Měl vpředu vzpěry MacPherson, vzadu tuhou nápravu a vinuté pružiny ve všech rozích, patřil k nejmodernějším strojům střední třídy. Za svou konvenční a skromně podanou, přesto nepopiratelnou pokrokovost vděčil i tomu, že Volkswagen v roce 1969 přibral na palubu NSU s moderními modely Ro80 a K70. Pohodlné a prostorné, byť ne dokonale kultivované Audi 80 si v dalších šesti letech na trhu našlo přes milion zákazníků. Ale to nebylo vše.Jen o rok později vyjela také verze od Volkswagenu: narodil se Passat. Přestože Němci odlišili obě auta vizuálně, technika včetně motorů zůstala shodná. Jednotky o objemu 1,3 a 1,5 litru měly od 55 po 85 koní. Byly uložené podélně vpředu a poháněly přední, později také všechna kola. Přávě tak byl Passat stavěný ještě v roce 2005 (ovšem s přestávkou v letech 1988-1996).

Volkswagen Passat přirozeně dostal vlastní karoserii, navrženou u Giugiara. Vozy Audi a Volkswagenu výrazně odlišují maska chladiče a jiná přední světla, ale největší rozdíl vystavují auta vzadu. Zatímco výhradně dvou a čtyřdveřové osmdesátky byly tradiční tříprostorové, Passat vyjel s karoserií dvouprostorového fastbacku. V nabídce byla dvou, tří, čtyř i pětidveřová verze. Už v roce 1974 dorazilo také klasické kombi, které krátce na to bez větších změn přijalo za své také Audi.Pravda, ani Passat rekord Brouka nepřekonal. Prodával se však po stovkách tisíc každý rok, své účinkování zakončil v roce 1982 s 2,6 miliony prodaných kusů na kontě. Překonal všechny předchozí pokusy o nahrazení původního lidového vozu. Vzhledem ke své ceně byl Passat přímo veleúspěšný. Dnes, o šest generací později, útočí počty vyrobených passatů na dvacet milionů.

Úspěch velkého Volkswagenu samozřejmě rychle zastínil Golf. Měl premiéru jen o rok později, aby konečně nade vší pochybnost navázal na nesmrtelný Typ 1. Byl to také Golf, který jako první osobní Volkswagen vyjel s naftovým motorem. Jenže Volkswagen by nikdy nemohl uvést svou moderní ikonu tak sebevědomě, nikdy by ji nemohl postavit tak odvážně, kdyby neměl jistotu jiného úspšného modelu v nabídce. Passat prošlapal Golfu cestu, dokázal, že tvary od Giugiara a směs moderní techniky čtyř rozdílných výrobců funguje perfektně. Golf byl jasnou hvězdou už před svou premiérou. Díky Passatu. Proto je velký model, přestože jako pilíři nabídky Volkswagenu mu patří až druhé místo, tak důležitý.

6.1.2012 1:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist