Legendy minulosti: Volkswagen Golf Mk I

V květnu 1974 VW prezentovalo první generaci golfu, co by moderní hatchback s pohonem předních kol, který nahradil populární brouk. Legenda byla zrozena.

Pozn. redakce: Vzhledem k představení nové generace VW Golf znovu přinášíme článek věnující se historii tohoto modelu.

Nahradit Volkswagen Brouk bylo pro VW takřka životně důležité. Na začátku 70. let se automobilka dostala do finančních potíží a prodeje brouku šly strmě dolů. Loajální zákazníci zůstávali u malých aut s vodou chlazeným motorem uloženým vpředu a pohonem zadních kol.

Řešení přišlo s Auto Unionem. Volkswagenu se zamlouval pokročilý pohon předních kol středně velkých sedanů Audi a právě poznatky Audi ohledně vodou chlazených motorů a pohonu předních kol byly při vývoji nových modelů VW podstatným faktorem. Pohon předních kol nabízel vyšší výkonnost při nižší hmotnosti a více místa uvnitř vozu při malých vnějších rozměrech.

Použití technologií Audi ve VW Golf mohlo Volkswagenu zpátky získat vedoucí postavení v konstrukci aut před vozy s pohonem zadních kol, které jim dal Ferdinand Porsche s originálním VW Brouk před tehdejšími vrstevníky. VW dalo přednost dvouprostorové karoserii hatchback před sedanem s klasickým zavazadlovým prostorem. Ten byl nakonec později přidán s modelem Jetta. Vodou chlazený motor byl uložen vpředu napříč.Práce na golfu začaly v roce 1969, krátce po té, co se Kurt Lotz dostal do čela Volkswagenu. Interní označení sériového modelu bylo Typ 17 a jeho produkce začala v roce 1974. V Evropě se tento vůz prodával pod jménem Golf, ale ve Spojených státech a Kanadě byl uveden na trh v roce 1975 jako VW Rabbit a v Mexiku se prodával jako VW Caribe. Golf spoléhal na nezávislé zavěšení předních kol na vzpěrách MacPherson a zadní polonezávislou nápravu se skrutnou příčkou. To golfu propůjčovalo jistotu v ovládání, dobré jízdní vlastnosti a přitom podvozek nebyl zbytečně nekomfortní.

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

Za návrhem karoserie Volkswagenu Golf je třeba hledat italského architekta a automobilového designéra Giorgetta Giugiara a jeho studio ItalDesign. Giugiaro v té době navrhl také Alfu Romeo Alfa-Sud a Lotus Esprit. Až do nahrazení druhou generací v roce 1984 se na golfu nic zásadního neměnilo, pouze v roce 1980 přišel decentní facelift, který mimo jiné přinesl větší zadní sdružené svítilny, které tak více odpovídaly původnímu Giugiarovu konceptu, dále pak změněný design nárazníků, novou palubní desku a americké verze dostaly hranaté hlavní světlomety.

Navzdory mýtům, kterými je opředen, nebyl Golf GTI prvním ostrým hatchbackem. Ještě před ním se objevil Renault 5 Gordini, který byl dokonce i nepatrně rychlejší. Zrychlení z klidu na 100 km/h měly oba shodné – za 9,6 s, ale renault byl o necelé 4 km/h rychlejší na maximální rychlosti. V každém případě je ale VW Golf GTI první „hot hatch“, který se dokázal výrazně prodejně prosadit a podle jeho vzoru začaly i další automobilky stavět rychlé verze svých masově prodávaných malých hatchbacků.Myšlenka na stvoření Golfu GTI byla jednoduchá a přímočará – vzít levné auto, dát mu pořádný výkon a tím vytvořit praktické a zároveň sportovní auto. Golf GTI byl například prvním malým vozem, který dostal mechanické vstřikování benzinu, čímž výkon čtyřválce o objemu 1588 ccm povyskočil na 110 koní. Standardní převodovkou byla čtyřstupňová přímo řazená, až v roce 1979 přišel „pětikvalt“. V roce 1981 pak motor o objemu 1,6 litru nahradil větší s objemem 1,8 litru a výkonem 112 koní. VW Golf GTI první generace bylo vyrobeno 460 000 exemplářů.


Otevřená verze VW Golf pojmenovaná Golf Cabriolet (v Americe Rabbit Convertible) byla prodávána od roku 1980 do roku 1993, tedy i v době, kdy už byla na trhu druhá generace golfu. Ta ovšem neexistovala ve verzi kabrio a nástupcem prvního Golfu Cabriolet se stalo až kabrio odvozené ze třetí generace golfu. „Jedničkový“ kabriolet měl zesílenou karoserii, ochranný oblouk a bohatou výbavu. Vinilová nebo látková střecha se stahovala a natahovala ručně, až v roce 1991 bylo uvedeno i elektro-hydraulické ovládání střechy. Určitě není bez zajímavosti, že narozdíl od jiných kabrioletů té doby, neměl Golf Cabriolet slídové, ale skleněné zadní okno a dokonce s vyhříváním! Zajímavý je i fakt, že si kabriolet z designerského pohledu zachoval malé zadní sdružené svítilny, typické pro verze před faceliftem.Za výrobu kabrioletu byla od začátku do konce zodpovědná karosárna Karmann v Osnabrücku, kam Volkswagen dodával motory, podvozek a interiér. Vzhled kabrioletu se po celou dobu produkce neměnil, pouze v modelovém roce 1984 dostal větší palivovou nádrž a menší rezervní kolo. Vzniko i několik limitovaných edicí kabrioletu, jako například Etienne Aigner, Carat, Wolfsburg nebo Best Seller edition.

Petr Horák

Technické údaje: VW Golf GTI (1976)

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1588
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)79,5 x 80,0
Převodovkačtyřstupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu175/70 HR 13
Pneumatiky vzadu175/70 HR 13
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)81 / 110 v 6100 ot./min.
Točivý moment (Nm)140 v 5000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)135
0-100 km/h (s)9,0
Nejvyšší rychlost (km/h)182
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3705
Šířka (mm)1628
Výška (mm)1390
Rozvor náprav (mm)2400
Provozní hmotnost (kg)810
7.9.2012 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist