Legendy minulosti: Toyota Celica

Toyota Celica v loňském roce oslavila 40. narozeniny. Vše to začalo v roce 1970 autem s typovým označením A20 a nakonec vzniklo sedm generací.

Jméno Celica je nerozlučně spjato se sérií kupé japonské automobilky a je odvozeno z latinského coelica, což v překladu znamená něco jako nebeský nebo božský. Napříč všemi generacemi Toyotu Celica vždy poháněly různé varianty řadových čtyřválců. Asi nejzásadnější změnu Celica prodělala v srpnu 1985, kdy se změnilo uspořádání pohonu a místo zadních kol začala být poháněna kola přední. Verze s pohonem všech kol označované jako GT-Four (v USA All-Trac) se vyráběly v rozmezí let 1986 až 1999.

My se budeme věnovat v pořadí šesté generaci (Série T200), ta se vyráběla v letech 1993 až 1999. Ve standardních verzích ji poháněl buď v té době zbrusu nový motor o objemu 1,8 litru (7A-FE) s výkonem 105 koní nebo pohonná jednotka převzatá s většího modelu Camry, ta měla objem 2,2 litru a výkon 135 koní. Nejzajímavější je ale pochopitelně verze GT-Four, ta nesla v téhle generaci interní označení ST205. Její turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr 3S-GTE dával v provedení pro export výkon 239 koní, pro domácí japonský trh měl dokonce 251 koní. Na vývoji Toyoty GT-Four se výrazně podílelo závodní oddělení Toyota Team Europe, které provozovalo tovární tým Toyoty v mistrovství světa v automobilových soutěžích.Finální provedení Celicy GT-Four neslo celou řadu prvků, které už byly přípravou na její závodní poslání. Měla například celohliníkovou kapotu, čtyřkanálové ABS se senzorem přetížení a vylepšené turbodmychadlo. Dále byste v ní našli kompletní přípravu pro aktivaci anti-lag systému, ostřikování mezichladiče stlačeného vzduchu vodou, vstřikování vody do spalovacího prostoru jako ochranu proti detonačnímu spalování a na zádi se tyčilo velké křídlo. Mezi nadšenci je tohle provedení nesprávně označováno jako CT20B. Toyota postavila 2500 kusů GT-Four kvůli homologaci pro skupinu A ve světových soutěžích a v roce 1995 byla závodní verze Celicy GT-Four vcelku úspěšná.Jenže krátce po uvedení Celicy GT-Four (ST205) bylo továrnímu týmu Toyoty TTE na 12 měsíců zakázáno startovat v mistrovství světa. Důvodem bylo speciální injektor turbodmychadla, v klidovém stavu bylo vše v pořádku a komisaři při technické přejímce nic nepoznali, ale ve chvíli, kdy motor běžel a byl v tahu, otevíral se přívod vzduchu, který obcházel předepsaný restriktor. Toyota samozřejmě vše popírala a tvrdila, že o ničem neví, ale soupěři mluvili o jednom z vůbec nejdůmyslnějších zařízení. Toyota Celica GT-Four tak stihla v mistrovství světa vyhrát jednu jedinou soutěž – Tour de Corse zásluhou Didiera Auriola. V roce 1996 se za volantem Toyoty Celica GT-Four stal rallyovým mistrem Evropy Armin Schwarz.V některý ohledech byla Celica GT-Four ryzím sportovním vozem. Z 2500 vyrobených kusů Celicy GT-Four zůstalo plných 2100 vozů doma v Japonsku, 300 bylo vyvezeno do Evropy, 77 do Austrálie, 5 na Nový Zéland a zbytek na další trhy. Dnes je sériová podoba Toyoty Celica GT-Four velice vyhledávaným a ceněným sběratelským kouskem.

Petr Horák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr8,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)86,0 x 86,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu215/50 R16 90V
Pneumatiky vzadu215/50 R16 90V
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)187 / 255 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)304 v 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)183,4
Objem nádrže (l)68
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4420
Šířka (mm)1750
Výška (mm)1305
Rozvor náprav (mm)2535
Provozní hmotnost (kg)1390
8.4.2011 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist