Legendy minulosti: Škoda Popular

Vyrobeno jich bylo od roku 1933 sice jen asi dvacet tisíc, přesto se díky modelu Popular dostala škodovka do čela dění.

V roce 1933 spustily závody ASAP – Mladá Boleslav (Akciová Společnost pro Automobilový Průmysl) firmy Škoda výrobu malého levného auta s označením Škoda 420 Standard, které přijelo na úplně nové „platformě“. Škoda totiž tak trochu okopírovala nápad od Tatry a použila páteřový rám s výkyvnými polonápravami.

Uprostřed auta byl tunel s kardanem, na kterém byly dva příčné nosníky pro uchycení karoserie. Motor jste nalezli vpředu uložený podélně a převodovka byla spolu s rozvodovkou a kardanem vzadu. Této koncepce se Škoda držela až do konce 50. let, kdy započaly práce na vývoji Škody 1000 MB s motorem vzadu a samonosnou karoserií.

V době uvedení na trh patřilo Škodě třetí místo na domácím trhu, ale právě levný automobil Škoda 420 přesně zapadl do požadavků trhu po světové hospodářské krizi a zájem byl opravdu veliký. Díky Popularu se Škoda dostala na první místo v prodejích.Vůbec první model nové řady – Škoda 420 Standard se vyráběl jen v roce 1933 a 1934 a vzniklo pouhých 421 kusů. Litrový čtyřválec s chlazením vodou měl výkon 20 koní v 3000 ot./min. a auto pro čtyři osoby rozhýbal na nejvyšší rychlost 85 km/h.

V roce 1934 pak přišel model Škoda 418, který byl trošku menší, měl motor o objemu 0,9 litru a výkonu 18 koní a stavěl se především jako dodávka nebo malý náklaďák, vzniklo jen 200 kusů.

Stejný rok se představil první typ 420, který již nesl označení Popular. Měl znovu litrový motor a výkon 22 koní, dostal zesílený podvozek a za příplatek se dozadu montoval diferenciál. Ano, za příplatek, v té době se běžně diferenciál do aut ještě nedával. Karoserie se také montovala na tehdejší dobu obvyklým způsobem – na dřevěnou kostru se přitloukly plechy. Do roku 1937 vzniklo 4220 vozů Škoda 420 Popular, dvacet z nich bylo celohliníkové kupé (typ 908) s hydraulickými brzdami (ostatní modely měly brzdy ovládané lankem). Popularu dělal „reklamu“ například slavný fotbalista František Plánička, který s ním jezdil.Zajímavostí je typ Škoda Popular Monte Carlo, kterého mezi roky 1935 a 1938 vzniklo pouhých 72 kusů (údajně). Speciální aerodynamická karoserie ukrývala motor z většího Rapidu, který měl objem 1386 ccm a výkon až 36 koní. Nejrychlejší exempláře jezdily rychlostí 135 km/h. Prakticky každý vůz byl vyráběn na zakázku a v roce 1936 vybojoval na rally Monte Carlo druhé místo.

Rok 1937 znamenal pro Škodu Popular rozsáhlejší modernizaci. Litrový čtyřválec dostal rozvod OHV, poskytoval výkon 27 koní a auto uhánělo rychlostí 100 km/h. Změnil se i design, kdy byly reflektory zapuštěny do blatníků a rezerva se schovala do kufru. V letech 1937 a 1938 bylo vyrobeno přes 5500 vozů.

V roce 1938 přichází Škoda Popular 1100 OHV, označený jako typ 927. Motor zvýšil svůj objem na 1082 ccm a měl výkon rovných 30 koní. Snížila se i spotřeba paliva na 8,5 litru na 100 km, auto dostalo standardně diferenciál a hydraulicky ovládané brzdy. Vzniklo plno karosářských variant včetně dodávek a roadsterů. Jeho výroba byla na chvíli obnovena i po válce v roce 1946 a postaveno bylo celkem 6600 vozů.Za zmínku ještě stojí typ 937 – Škoda Pupular 995 „Liduška“, což byla ve své době nejlevnější verze Popularu. Vycházel z typu 916 a 917 z let 1934-1937 a měl jen větší karoserii. Neměl ale diferenciál a disponoval pouze mechanickými brzdami.

„Lidušky“ se vyrobilo jen něco málo přes 1500 aut, protože v roce 1942 byla výroba dočasně zastavena a obnovena byla až po válce v roce 1946. Popular se pak definitivně přestal vyrábět a byl nahrazen vozem Škoda 1101, kterému se říkalo Tudor. Vyrobilo se ho přes 80 000 kusů, ale o tom zas někdy příště. Z dnešního pohledu lze Škodu Popular chápat stejně jako například první generaci novodobé Fabie. Zaznamenal pro automobilku výrazný krok kupředu a prakticky nastartoval její další rozvoj.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodSV
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)995
Vrtání x zdvih (mm)65,0 x 75,0
Převodovkatřístupňová ruční
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředububnové mechanické
Brzdy vzadububnové mechanické
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)16 / 22 v 3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)29,3
Nejvyšší rychlost (km/h)85
Spotřeba paliva (l/100 km)7,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3770
Šířka (mm)1360
Výška (mm)1500
Rozvor náprav (mm)2300 (od r. 1935 2430)
Provozní hmotnost (kg)750
23.3.2012 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist