Legendy minulosti: Škoda Popular

Vyrobeno jich bylo od roku 1933 sice jen asi dvacet tisíc, přesto se díky modelu Popular dostala škodovka do čela dění.

V roce 1933 spustily závody ASAP – Mladá Boleslav (Akciová Společnost pro Automobilový Průmysl) firmy Škoda výrobu malého levného auta s označením Škoda 420 Standard, které přijelo na úplně nové „platformě“. Škoda totiž tak trochu okopírovala nápad od Tatry a použila páteřový rám s výkyvnými polonápravami.

Uprostřed auta byl tunel s kardanem, na kterém byly dva příčné nosníky pro uchycení karoserie. Motor jste nalezli vpředu uložený podélně a převodovka byla spolu s rozvodovkou a kardanem vzadu. Této koncepce se Škoda držela až do konce 50. let, kdy započaly práce na vývoji Škody 1000 MB s motorem vzadu a samonosnou karoserií.

V době uvedení na trh patřilo Škodě třetí místo na domácím trhu, ale právě levný automobil Škoda 420 přesně zapadl do požadavků trhu po světové hospodářské krizi a zájem byl opravdu veliký. Díky Popularu se Škoda dostala na první místo v prodejích.Vůbec první model nové řady – Škoda 420 Standard se vyráběl jen v roce 1933 a 1934 a vzniklo pouhých 421 kusů. Litrový čtyřválec s chlazením vodou měl výkon 20 koní v 3000 ot./min. a auto pro čtyři osoby rozhýbal na nejvyšší rychlost 85 km/h.

V roce 1934 pak přišel model Škoda 418, který byl trošku menší, měl motor o objemu 0,9 litru a výkonu 18 koní a stavěl se především jako dodávka nebo malý náklaďák, vzniklo jen 200 kusů.

Stejný rok se představil první typ 420, který již nesl označení Popular. Měl znovu litrový motor a výkon 22 koní, dostal zesílený podvozek a za příplatek se dozadu montoval diferenciál. Ano, za příplatek, v té době se běžně diferenciál do aut ještě nedával. Karoserie se také montovala na tehdejší dobu obvyklým způsobem – na dřevěnou kostru se přitloukly plechy. Do roku 1937 vzniklo 4220 vozů Škoda 420 Popular, dvacet z nich bylo celohliníkové kupé (typ 908) s hydraulickými brzdami (ostatní modely měly brzdy ovládané lankem). Popularu dělal „reklamu“ například slavný fotbalista František Plánička, který s ním jezdil.Zajímavostí je typ Škoda Popular Monte Carlo, kterého mezi roky 1935 a 1938 vzniklo pouhých 72 kusů (údajně). Speciální aerodynamická karoserie ukrývala motor z většího Rapidu, který měl objem 1386 ccm a výkon až 36 koní. Nejrychlejší exempláře jezdily rychlostí 135 km/h. Prakticky každý vůz byl vyráběn na zakázku a v roce 1936 vybojoval na rally Monte Carlo druhé místo.

Rok 1937 znamenal pro Škodu Popular rozsáhlejší modernizaci. Litrový čtyřválec dostal rozvod OHV, poskytoval výkon 27 koní a auto uhánělo rychlostí 100 km/h. Změnil se i design, kdy byly reflektory zapuštěny do blatníků a rezerva se schovala do kufru. V letech 1937 a 1938 bylo vyrobeno přes 5500 vozů.

V roce 1938 přichází Škoda Popular 1100 OHV, označený jako typ 927. Motor zvýšil svůj objem na 1082 ccm a měl výkon rovných 30 koní. Snížila se i spotřeba paliva na 8,5 litru na 100 km, auto dostalo standardně diferenciál a hydraulicky ovládané brzdy. Vzniklo plno karosářských variant včetně dodávek a roadsterů. Jeho výroba byla na chvíli obnovena i po válce v roce 1946 a postaveno bylo celkem 6600 vozů.Za zmínku ještě stojí typ 937 – Škoda Pupular 995 „Liduška“, což byla ve své době nejlevnější verze Popularu. Vycházel z typu 916 a 917 z let 1934-1937 a měl jen větší karoserii. Neměl ale diferenciál a disponoval pouze mechanickými brzdami.

„Lidušky“ se vyrobilo jen něco málo přes 1500 aut, protože v roce 1942 byla výroba dočasně zastavena a obnovena byla až po válce v roce 1946. Popular se pak definitivně přestal vyrábět a byl nahrazen vozem Škoda 1101, kterému se říkalo Tudor. Vyrobilo se ho přes 80 000 kusů, ale o tom zas někdy příště. Z dnešního pohledu lze Škodu Popular chápat stejně jako například první generaci novodobé Fabie. Zaznamenal pro automobilku výrazný krok kupředu a prakticky nastartoval její další rozvoj.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodSV
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)995
Vrtání x zdvih (mm)65,0 x 75,0
Převodovkatřístupňová ruční
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředububnové mechanické
Brzdy vzadububnové mechanické
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)16 / 22 v 3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)29,3
Nejvyšší rychlost (km/h)85
Spotřeba paliva (l/100 km)7,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3770
Šířka (mm)1360
Výška (mm)1500
Rozvor náprav (mm)2300 (od r. 1935 2430)
Provozní hmotnost (kg)750
23.3.2012 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist