autoweb.cz > Renault > Legendy minulosti: Renault Alpine A110
Legendy minulosti: Renault Alpine A110
Když si Jean Rédélé ve francouzském Dieppe počátkem 50. let upravil Renault 4CV, se kterým dosáhl několika úspěchů v automobilových soutěžích, rozhodl se, že místo propagace jiné značky začne pracovat na vlastním sportovním autě. Přeci jen, malý Renault nebyl postaven primárně proto, aby vyhrával automobilové soutěže.
Jean Rédélé v něm ale našel solidní základ a především velmi levnou zásobárnu náhradních dílů, takže to byl právě model 4CV, který posloužil k tomu, aby na něm vznikl vůbec první automobil Alpine A106. Na trochu přepracovaný podvozek s motorem vzadu tak Rédélé nechal u bratrů Chappeových vyrobit vlastní karoserii z laminátu a první francouzské „Porsche“ bylo na světě. Laminátová konstrukce byla v té době průkopnická a ukázalo se, že se pro sportovní auto hodí – byla pevná, lehká a nerezla.Skutečně, v padesátých letech tohle byla celkem povedená odpověď na Porsche 356, i když takových úspěchů jako prestižní německý automobil vozy Alpine nedosáhly. Cestu si ale stroje Alpine razily celkem odhodlaně, pak přišel model A108 založený na nástupci Renaultu 4CV, Renaultu Dauphine, a nakonec v roce 1961 model A110, o kterém dnes bude řeč.
Model Alpine A110 se představil v roce 1961 a už používal díly z Renaultu 8, který se začal prodávat až v roce 1962. Motor byl opět uložený vzadu a chlazený vodou. Základní jednotky 1,1 litru pocházely z Renaultu 8 Major a Gordini. Motor Gordini dával až 95 koní (podle normy SAE) a jen necelých 600 kg lehký vůz dotlačil na 190 km/h.
Během šedesátých let se model Alpine A110 s motorem Gordini prosadil na závodech, ale postupně ztrácel převahu. Výrobce proto jednotku nahradil šestnáctistovkou z Renaultu 16, která dostala dva karburátory Weber. Měla výkon skoro 130 koní a lehké auto s ní upalovalo více než dvoustovkou. Celkem se pod zadní kapotu A110 dostalo poměrně dost motorů o různých výkonech, zajímavostí je pak použití patnáctistovky z Lotusu Europa.
Renault Alpine A110 1600S vyhrál v roce 1971 Rally Monte Carlo (vozy Alpine obsadily první tři místa) a v roce 1973, kdy také vyhrál Rally Monte Carlo a obsadil celou „bednu“, se stal šampionem v poháru konstruktérů. Jakkoli byl vůz Alpine A110 1600S na trati k neudolání, příchod nového vozu Lancia Stratos znamenal konec jeho dominance.Alpine A110 se nevyráběl jen ve Francii v Dieppe. V Brazílii se vyráběl pod jménem Willys Interlagos, se kterým závodil tehdy začínající Emerson Fittipaldi. V Brazílii bylo postaveno celkem 1500 „renaultů“ mezi roky 1961 a 1966 a jednalo se o vůbec první sériově vyráběné brazilské sportovní auto. Mezi lety 1967 a 1969 se vyráběl i v Bulharsku pod názvem Bulgaralpine.
Model A110 vydržel ve výrobě až do roku 1977, kdy už šest let běžela produkce modernějšího modelu Alpine A310. Ten měl zpočátku šestnáctistovku Renault, ale později přešel na větší šestiválec. Větší motor měl objem 2,7 litru, výkon 150 koní a dovoloval maximální rychlost 220 km/h. Soutěžní verze pak byla převrtána na 2,9 litru a měla skoro 200 koní. V roce 1986 přišel model Alpine GTA a později poslední Alpine A610, ale o těch si povíme třeba někdy jindy.
Jestli máte zálusk na Renault Alpine A110, připravte si alespoň milion korun. Nicméně současní majitelé ví, jak je auto vzácné a ceněné. Bývá tak zpravidla plně provozuschopné a ve velmi dobré stavu.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | OHV |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vzadu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1606 |
Vrtání x zdvih (mm) | 78,0 x 84,0 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 92 / 125 v 6250 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 146 v 5000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 208 |
0-100 km/h (s) | 6,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Objem nádrže (l) | 38 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3850 |
Šířka (mm) | 1550 |
Výška (mm) | 1118 |
Rozvor náprav (mm) | 2130 |
Provozní hmotnost (kg) | 620 |