Legendy minulosti: Mercedes-Benz třídy G

Hranatý Geländewagen má pořád plno ortodoxních fanoušků a automobilka ho vlastně ve výrobě drží jen kvůli nim. Přesto se na něm vyřádilo i AMG.

Zprávy, že má hranatý utilitární off-road Mercedes-Benz třídy G skončit, se objevují pravidelně. Ale se snad ještě větší pravidelností přichází stále nové a nové modely, verze a deriváty. Nedávno jsme tu měli šílený šestikolový Mercedes G63 AMG určený pro nějakého arabského šejka, který je zhmotněním pohrdání jakýmikoli konvencemi. A to je v pořádku. Takže proč si vlastně Mercedes třídy G nepřipomenout v sekci Klasická auta?

Všechno to začalo na počátku 70. let, kdy Íránský Sáh Mohammad Reza Pahlaví, který vlastnil v Mercedesu významný podíl, navrhl dozorčí radě, že by mohla postavit auto pro vojenské a civilní účely. Stalo se.

Vývoj započal v roce 1972, kdy se Mercedes spojil s karosárnou Steyr v Rakousku, která měla zkušenosti s výrobou off-roadů a pracovních strojů a především měla volné kapacity k výrobě auta. Technici Mercedesu byli zodpovědní za design, vývoj a zkoušení nového vozu, Steyr měl připravit výrobu. První prototyp byl hotový už další rok a od roku 1974 se model intenzivně testoval v poušti, bahně i za polárním kruhem.

Výroba začala v roce 1979 v rakouském Grazu a to jak pro armádu, tak i pro civilní účely. Vzniklo obrovské množství variant, které snad ani nejdou popsat. Celkem bylo k dispozici snad čtrnáct různých podvozků a karoserií a Mercedes-Benz samozřejmě slyšel i na individuální úpravy – tohle prostě bylo pracovní auto. Silniční verze se značí jako 460, vojenská pak 461 a tu dnes vynecháme. Přesto později vznikla jedna silniční verze založená na vojenském W461 – měla například kapotu, po které se dalo chodit.První Mercedes-Benz G-Wagen (označení třída G přišlo až později) měl čtyřválce 2,0 l (109 k) a 2,3 l s karburátorem (102 k) nebo od roku 1982 se vstřikováním (125 k). Ještě tu byl šestiválec 2,8 l (156 k) a oblíbené byly i nezničitelné atmosférické diesely. Čtyřválec má objem 2,4 l a výkon 72 koní, pětiválec 2,5 l pak 84 koní a pětiválec 3,0 l „závratných“ 88 koní. Přeplňování bylo vyhrazené jen pro vojenskou verzi, která měla asi 125 koní.

Mercedes-Benz třídy G velká fotogalerie

Mercedes-Benz třídy G fotogalerie

Vybrat jste si mohli ze dvou rozvorů o délkách 2,4, nebo 2,85 metru. Karoserie byla čtyřdveřová nebo dvoudveřová, s pevnou nebo stahovací střechou, pick-up či dodávka… Bylo toho skutečně spoustu.

DOPORUČUJEME: Legendy minulosti – Land Rover

Mercedes G-Wagen procházel kontinuálně modernizací a neustále mu přibývaly různé prvky výbavy. V roce 1981 dorazila automatická převodovka, postupně se zlepšovala bezpečnostní i komfortní výbava a pracovní verze se začala stále více lišit od té civilní. Princip ale zůstal do dnešních dnů pořád stejný – karoserie na rámu, až tři uzávěrky diferenciálů, redukce.

V roce 1990 se představila modernizovaná silniční verze a byla označena jako W463, ze které vychází i současný model. Přišlo i jméno G-Klasse, tedy třída G. Novinkou bylo ABS a permanentní pohon všech kol se třemi uzávěrkami a redukcí. Hodně pozornosti bylo věnováno interiéru, který automobilka více posunula osobním autům, zlepšila se kultivovanost a jízdní vlastnosti, ačkoli zůstaly v terénu stále vynikající, se začaly také orientovat na silnici.V nabídce už také byly pořádné motory, takže vedle šestiválců se pod kapotu dostaly i osmiválce. Už v roce 1993 přišla limitovaná edice Mercedes-Benz 500 GE s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 240 koní, ten byl neoficiálně vyvážen i do USA. Bylo postaveno i malé množství aut s označením 500 GE 6.0 AMG, což je vůbec první „géčko“ oficiálně prodávané s logem továrního úpravce AMG. Převrtaný motor měl 331 koní, což bylo na off-road/SUV té doby nevídané. Osmiválcové verze měly uzávěrku jen uprostřed a vzadu, pohon všech kol potom posílal více výkonu dozadu. Model měl i nižší světlost, byl určen spíše na silnici.

V roce 1994 se změnilo označování modelů, kdy se písmenko třídy dostalo před jméno. Od té doby se tak Geländewageny jmenují například jako G300 Turbodiesel. Ten měl sice o půl litru menší objem než předchozí 350 GD Turbodiesel, ale o 41 koní větší výkon. Základní model G 320 se šestiválcem měl řadový motor a z něj vycházela i verze G 36 AMG s výkonem 272 koní.

Další modernizací prošel Mercedes třídy G v roce 1997. Kabriolet s krátkým rozvorem měl například elektricky ovládanou střechu, ale modernizace se dotkla i motorů, především pak dieselů. Benzínový šestiválec si ponechal označení G 320, ale měl uspořádání do V. O rok později přišla znovu verze G500 s výkonem 300 koní, která se prakticky stala páteří nabídky. Vozila se do USA a v roce 1999 na ní vznikl výroční model na oslavu 20 let třídy G.

Rok 2000 znamenal příchod verze G 400 CDI, která dostala dieselový osmiválec o výkonu 250 koní a točivém momentu 560 Nm. Tenhle model přilákal hodně lidí, kteří by jinak sáhli po benzínovém modelu. Dynamika byla velmi slušná, ale později osmiválec nahradil moderní šestiválcový diesel G 320 CDI s výkonem 224 koní a točivým momentem 540 Nm – byl úspornější, lehčí a spolehlivější.Ale to bychom něco důležitého přeskočili. Rok 1998 totiž přinesl i poprvé verzi Mercedes G 55 AMG, která měla osmiválec 5,5 litru o výkonu 386 koní. Ta vydržela ve výrobě do roku 2004 a vlastně se jednalo o jediné vyloženě „silniční“ géčko, i když i ono dobře zvládalo terén.

Modernizace v roce 2005 přinesla právě diesel G 320 CDI, který nahradil verze G 270 CDI a G 400 CDI. Šílená verze G 55 AMG si ponechala své označení, ale nový osmiválec 5,4 litru dostal kompresor a teď ze sebe vydoloval 476 koní a přes 600 Nm. Vzniklo tak správné politicky nekorektní vozidlo se zlověstným zvukem a drtivou dynamikou. Když vezmeme v úvahu, že Mercedes G je pořád hranatá krabice na rámu, řídit model G 55 AMG rychle musí být docela výzva.

Ačkoli se poslední roky neustále nad Mercedesem G zatahují mračna, pořád ho lidé kupují. Poptávka je zejména v arabských zemích a v Asii. A možná i proto vedle klasických modelů G500 a G320 CDI vznikly verze G 63 AMG (544 koní a 760 Nm) či doslova „hulvátská“ G 65 AMG V12, která má 612 koní a 1000 Nm. Tady vidíte, že když si zákazníci dupnou, možné je všechno. Svým způsobem je to ale i tím, že Geländewegen se pořád montuje vesměs ručně, takže lze vyhovět skoro každému přání. U výroby na automatizované lince to zas tak jednoduché není.Pokud máte o Mercedes-Benz Geländewagen zájem, na trhu najdete plno aut. Klasické modely z 80. let jsou rovněž zastoupeny a i u nás seženete hezká auta na veteránských značkách. Běžný je model 300 GD a pořídíte ho za 150 – 200 000 korun, aniž by vyžadoval nějaké větší investice.

Na údržbu je to jednoduché auto, ale čím modernější vůz máte, tím samozřejmě přicházejí problémy s elektronikou a tak dále. Auto hodně jezdí i v terénu, protože tohle si nikdo nekupuje jako „masírku“ do Pařížské ulice. Naopak, zatímco někdo si kupuje Porsche na okruhy, tohle je podobná sorta lidí, kteří s géčkem jezdí primárně do bahna.

Proto prověřte podvozek a hledejte stopy kroucení a případně zlomení a neodborného vaření. Vozidla mohou být často napadnutá korozí, takže pozor na levně přetřená zrezlá místa. Kosmetické vady ale neřešte, soustřeďte se spíše na celkový stav a pokud možno jasnou historii – hlavně u výkonnějších modelů. Kompresorem přeplňované G55 AMG vás může přijít na skoro milion korun, ale svým způsobem by se mohlo jednat o sběratelskou raritu. Takže když na to máte…

15.3.2013 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist