Legendy minulosti: Mazda RX-7

Podle posledních zpráv automobilka Mazda oživí kupé RX-7 s motorem Wankel. Tak se pojďme podívat na skoro čtvrt století dlouhou historii tohoto modelu.

Model Mazda RX-7 není svým způsobem nijak výjimečný, ale postupně si vybudoval okruh fanoušků a dnes už má pomalu kultovní postavení, na rozdíl od nástupce Mazda RX-8, který se zatím s pochopením příliš nesetkal. Ale jak to vlastně všechno začalo? V šedesátých letech patřila automobilka Mazda mezi průkopníky ve vývoji motoru s rotačním pístem Wankel. Tehdy se mu připisovala velmi růžová budoucnost, neboť motor měl slibný potenciál a nabízel velké výkony z poměrně malého objemu. Jenže to bylo v době, kdy se neřešila spotřeba paliva a emise…Mazda už měla model 110S, což bylo jedno z prvních aut s motorem Wankel na světě. V roce 1969 pak zahájila práce na dvoumístném kompaktním sportovním kupé a projekt nesl označení X020A, nebo také RS-X. Cílem bylo vytvořit cenově dostupné sportovní auto, které bude sdílet podvozkové díly s masovými produkty.

Jenže pak právě přišla ropná krize a všechny nadějné plány z počátku 70. let se rozplynuly. Najednou se nedalo počítat s tím, že až 85 % aut bude pohánět motor Wankel, jak se předpovídalo. Automobilky jako General Motors nebo Citroen zastavily vývoj těchto motorů, ale Mazda pokračovala dál.

DOPORUČUJEME: Nová Mazda 6 – exkluzivní první test

Už v roce 1975 zase začaly v Mazdě práce na sportovním voze s motorem Wankel, tentokrát nesl projekt označení X605. Na rozdíl od dřívějšího snažení mělo jít o kompletně nové auto s vlastním podvozkem, které bude postavené právě jen na zástavbu malého a kompaktního motoru s rotačním pístem. Design měli na starosti Yasuji Oda a Matasaburo Maeda, ladění vozu řídil Sumio Mochizuki a za vývoj motoru byl zodpovědný Kenichi Yamamoto.

Design byl tehdy velmi moderní a přinesl typické zadní okno a vyklápěcí přední světlomety. Mazda právě díky motoru Wankel mohla použít velmi nízkou příď a to umožnilo dosáhnout na nižší aerodynamický odpor poměrně snadno. V testech dosahovala karoserie podobných hodnot jako Porsche 924 či Nassan 240Z, tedy na Cx=0,36. Tehdy to byl velmi dobrý výsledek.Automobilka v prototypech nakonec nepoužila experimentální motor a sáhla po spolehlivém dvourotorovém motoru 12A, který vycházel z jednotky použité v modelech Mazda RX-2 a RX-3. Místo vysokých výkonů nabízel motor dobrou efektivitu a průběh točivého momentu.

Koncem roku 1977 byl prototyp vozu Mazda RX-7 hotový a v březnu 1978 se začalo s výrobou. Už v dubnu se vůz představil i v USA a díky své ceně, designu a výkonům se stal hitem. Poptávka velkým rozdílem převyšovala nabídku a zákazníci chtěli platit i mnohem víc nad katalogovou cenu, jen aby nemuseli čekat. Už v roce 1980 Mazda měla vyrobeno přes 140 000 modelů RX-7.

Mazda RX-7 sice zpočátku trpěla na problémy s kvalitou, ale automobilka vše rychle vyřešila a dobré jméno nebylo poškozeno. Zákazníkům se líbil motor o výkonu 105 koní s rozumnou spotřebou, akcelerace na stovku za asi deset sekund a především ovladatelnost a vyvážení dané dobrým podvozkem se vzpěrami MacPherson vpředu a rozdělením hmotnosti 50:50 mezi nápravy.

V roce 1984 dostala Mazda RX-7 nový motor označený jako 13B. Dva rotory o objemu 654 ccm poskytovaly celkový výkon 135 koní, auto dostalo kotoučové brzdy na všech kolech a také samosvorný diferenciál. Dynamika se posunula o kategorii výš, zvedla se maximální rychlost a asi o dvě sekundy klesl čas potřebný k akceleraci na stovku. Prodeje už ale začaly stagnovat.

Druhá generace Mazdy RX-7 vlastně byla ve vývoji už od roku 1981, kdy Akio Uchiyama, šéf vývoje projektu, odcestoval do Spojených států, aby lépe pochopil požadavky zdejšího trhu, který spolu s tím domácím v Japonsku patřil k největším odbytištím pro model RX-7.Počátkem roku 1983 bylo rozhodnuto, jak bude příští Mazda RX-7 vypadat, vybíralo se z přibližně dvaceti různých návrhů. Výsledek dost připomíná původní generaci, ale auto bylo od základu nové a především přineslo další zlepšení aerodynamického odporu – ten klesl až na Cx=0,29, což je velmi dobrá hodnota i z dnešního pohledu.

Experimentovalo se s aktivním natáčením zadní nápravy, ale výsledky nebyly uspokojivé a Mazda nakonec zvolila cestu „pasivního“ natáčení, kdy se kola v nízkých rychlostech otáčela proti předním a ve vyšších souběžně s nimi kvůli vyšší stabilitě. To ale zvyšovalo hluk, takže si to vyžádalo kompletní předělání zadního nezávislého zavěšení.

Zlepšila se samozřejmě i výbava a kvalita, auto nabízelo plno příplatků a mohli jste si i vybrat, jak velké jste chtěli brzdy. ABS se nabízelo až později, ale přišlo včas, Mazda nezaspala. Pod kapotou pak byla nová generace motoru 13B, který posílil na asi 150 koní a později dostal i přeplňování, takže Mazda RX-7 už měla výkon od 180 do 210 koní. Maximální rychlost byla přibližně 220 km/h a stovku auto umělo za asi sedm sekund.

Během vývoje také nastal jeden „menší“ problém. Auto bylo moc těžké a nesplňovalo americké normy na spotřebu, takže by spadalo do vyššího daňového zatížení. Technici Mazdy dostali jen jeden měsíc na to, aby auto odlehčili a snížili spotřebu. Nakonec bylo plno ocelových a litinových dílů vyměněno za hliníkové, ale tím se zvedly náklady. Přesto to Mazda dokázala a auto se opět mohlo prodávat za velmi příznivou cenu.

V roce 1987, rok po uvedení druhé generace do prodeje, se ABS dostalo do standardní výbavy luxusnějších verzí a verze Turbo a přibyla i možnost objednat si kabriolet, jenže ten by byl příliš těžký a proto se prodával pouze v základní výbavě, s manuálem a bez turba. Nebyl moc oblíbený.Pak ale přišel rok 1989 a ten znamenal jediné – na trh přišla Mazda MX-5. Někteří říkají, že parazitovala na prodejích právě modelu RX-7, každopádně se prodeje zpomalily a nepomohlo ani několik technických inovací včetně zvýšení výkonu a upravení nastavení podvozku.

Proto už na konci roku 1993 přišla třetí a poslední generace modelu Mazda RX-7. Aby se auto více odlišilo od roadsteru MX-5 dostalo pouze přeplňovaný dvoukomorový motor 13B-REW, který disponoval technickou novinkou – dvojitým sekvenčním přeplňováním. Dvě turba nabíhala postupně, aby eliminovala turboefekt a aby se zlepšila reakce ve středních otáčkách. První zabíralo naplno od 1800 otáček, druhé spínalo v 4000 ot./min. Fungovalo to.

Mazda RX-7 měla výkon 255 koní, což tehdy bylo docela dost, a pětistupňovou převodovku. Díky použití hliníku a kompozitů se podařilo i při lepší výbavě snížit hmotnost o asi 85 kg proti minulé generaci, takže teď auto s plněním daňových předpisů v USA problémy nemělo a prodávalo se docela slušně.

Vrcholná verze Mazdy RX-7 poskytovala výkon 280 koní a točivý moment 314 Nm, ale ona by uměla víc, kdyby neplatila „gentlemanská“ dohoda mezi japonskými automobilkami o maximálním výkonu svých aut. Plno modelů RX-7 sneslo díky jednoduchému a spolehlivému motoru přibližně dalších 100 koní výkonu, ale na tuningové scéně se objevovaly i šílenosti s výkonem až 500 koní. Toho někteří úpravci dosahovali použitím třírotorového motoru 20B, který v sériovém provedení dával přes 300 koní a 400 Nm.

Výroba vozu Mazda RX-7 skončila v roce 2002. Později byla nahrazena novým čtyřmístným kupé Mazda RX-8 s atmosférickým motorem, ale to už je jiná kapitola, které se budeme věnovat někdy příště. Teď jen zbývá doufat, že se Mazda RX-7 vrátí a nejlépe zase s turbem a pořádným výkonem.

9.11.2012 10:05| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist