Legendy minulosti: Maserati Ghibli

Ghibli bylo klasické velké GT, které se v nabídce objevilo ve dvou generacích. Ta první spadá do let 1966 až 73, ta druhá se vyráběla od roku 1992 do roku 1997.

Maserati své GT Ghibli poprvé představilo na autosalonu v Turíně v roce 1966 a začalo jej prodávat o rok později. Ghibli se prakticky okamžitě stalo nejpopulárnějším modelem Maserati od jeho odchodu ze závodních tratí v 50. letech a dokonce se prodávalo výrazně lépe než konkurenční Ferrari 365 GTB/4 Daytona a Lamborghini Miura.

Maserati Ghibli mělo ocelovou karoserii s charakteristickou štíhlou, nos žraloka připomínající přídí. Za návrhem designu karoserie s výklopnými hlavními světlomety stál Giorgetto Giugiaro, který ovšem v té době pracoval pro studio Ghia. Ghibli poháněl vidlicový osmiválec o objemu 4719 cm3 se čtveřicí vačkových hřídelů a čtveřicí dvojitých karburátorů Weber 38DCNL. Jeho výkon 340 koní stačil na akceleraci z 0 na 100 km/h v čase 6,8 sekundy a na maximální rychlost 248 km/h, které ghibli dosahovalo jak s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, tak s třístupňovým automatem dodávaným na přání. I na poměry té doby a kategorii vozů, do níž Maserati Ghibli spadalo, nevynikalo ghibli právě nízkou spotřebou. Maserati jej ovšem vybavilo dvěma padesátilitrovými palivovými nádržemi a každá zvlášť se tankovala prostřednictvím tankovacího hrdla umístěného na zadním sloupku karoserie na každé straně.Výroba otevřené verze Maserati Ghibli Spyder byla zahájena v roce 1969. Spyder je o poznání vzácnější karosářskou variantou, dá se říci, že na deset kupé připadá jeden spyder. O rok později pak Maserati uvedlo ještě nepatrně výkonnější verzi s označením SS. Tu poháněl vidlicový osmiválec o objemu 4930 cm3, který disponoval výkonem 355 koní. Výroba této generace Maserati Ghibli byla ukončena v roce 1973 a o rok později jej v nabídce automobilky nahradil Bertonem navržený model Khamsin.

Podruhé se jméno Ghibli v nabídce Maserati objevilo téměř po 20 letech, v roce 1992. Tentokrát bylo Ghibli podobné Maserati Shamal a vyznačovalo se karoserií s ostrými hranami, tvary typickými pro maserati přelomu 80. a 90 let. Pro evropské trhy bylo ghibli dodáváno s vylepšeným dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem přeplňovaným dvěma turbodmychadly s výkonem 310 koní. Pro ostatní trhy byl v autě vidlicový šestiválec bi-turbo o objemu 2,8 litru s výkonem 288 koní. Bez ohledu na motorizaci obě provedení dosahovala maximální rychlosti 250 km/h a zvládala akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Standardně dodávanou převodovkou byla pro obě motorizace šestistupňová přímo řazená skříň, pouze první série verze s motorem 2.8 V6 měla pětistupňovou přímo řazenou převodovku. Na přání bylo možné dodat i čtyřstupňový automat.Dvoudveřové kupé mělo plnit požadavky zákazníků jak po stránce luxusu, tak sportovnosti. Proto byl interiér čalouněn kůží od renomované britské společnosti Connolly Leather a vykládaný jilmovým dřevem. V roce 1994 Maserati Ghibli dostalo vylepšený interiér, nový design litých kol, plně elektronicky nastavitelný podvozek a ABS. Další vylepšení na podvozku a převodovce přineslo uvedení verze GT v roce 1996.Pod taktovkou Maserati vzniklo několik speciálních edicí druhé generace ghibli. První z nich bylo Ghibli KS (Kit Sportivo) a pak následovala verze pro závodní přestavby Ghibli Open Cup. Tady Maserati použilo například turbodmychadla s kuličkovými ložisky, otevřený výfuk, přeprogramovanou řídící jednotku motoru, vylepšený podvozek a brzdy Brembo. Interiér dostal obložení z karbonu, hliníkové sportovní pedály a sportovní volant Momo. V té době mělo Maserti Ghibli Open Cup se svými 355 koni nejvyšší litrový výkon ze všech sériově vyráběných vozů pro běžný provoz a překonávalo tak i takové ikony jako Bugatti EB110, Ferrari F40 nebo Jaguar XJ 220. Závodní verze Maserati Ghibli Open Cup je mezi sběrateli dnes velice vyhledávaným vozem, po modifikacích, kterých se mu dostalo v roce 1996, dokázalo být na okruzích stejně rychlé jako Ferrari 355 Challenge.

Jako poslední ze speciálních edicí zmíním ještě sérii 35 vozů Maserati Ghibli Primalist, která vznikla jako oslava světového rychlostního rekordu na vodě. Tahle auta byla lakována jasně modrou barvou a měla kožený interiér v kombinaci barev modré a tyrkysové.

Petr Horák

Technické údaje: Maserati Ghibli (1966)

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)4719
Kompresní poměr8,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)94,0 x 85,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)246 / 335 v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)393 v 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)248
0-100 km/h (s)6,8
Nejvyšší rychlost (km/h)248
Objem nádrže (l)95
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4590
Šířka (mm)1798
Výška (mm)1158
Rozvor náprav (mm)2550
Provozní hmotnost (kg)1350
15.4.2011 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist