autoweb.cz > Lamborghini > Legendy minulosti: Lamborghini LM002
Legendy minulosti: Lamborghini LM002
Asi víte, že před pár dny představený koncept SUV Lamborghini Urus není první pokus značky o zdolání polní cesty k vaší letní rezidenci, pokud ji rozbahnil potok. Na konci 80. let totiž automobilka přišla s offroadem LM002, který vlastně vůbec neměl na silnicích co dělat. Ale jak už to tak bývá, nejšílenější auta vznikla náhodou.
Lamborghini LM002 byl vlastně projekt speciálního vojenského vozidla původně určeného pro americkou armádu a obecně armády NATO. Lamborghini totiž patřilo pod Chrysler a v roce 1977 představilo prototyp armádního terénního vozidla, které mělo osmiválec Chrysler. Armáda ale nakonec vybrala americké Hummery, takže automobilce Lamborghini zůstal rozpracovaný koncept.
Už v roce 1982 se představil koncept silničního offroadu LM-002 na autosalonu v Ženevě a ačkoli se původně moc se sériovou výrobou nepočítalo, auto si ihned oblíbili zákazníci hlavně z těch zemí, kde moc kvalitních silnic není. Chtěli Lambo, ale neměli s ním kde jezdit. Začali naléhat na automobilku a skládali zálohy, takže se Lamborghini nakonec rozhodlo jim terénní auto postavit.Offroad Lamborghini LM002 byl spíše velkou zakázkou na objednávku než vyloženě sériové auto. Vyrobilo se jich údajně jen 328 a z toho některé vůbec nevyjely na silnice. Jiné číslo hovoří jen o 301 exemplářích. Ačkoli Lamborghini vybavilo auta poměrně luxusně a nabízelo celou řadu prvků individualizace, říká se, že například saudsko-arabská armáda jich objednala 40 – s kulomety a pancéřováním. To ale není oficiálně potvrzeno.
Jiní zákazníci se zas nespokojili se sériovým motorem a chtěli něco víc. Nový dvanáctiválec 5,2 litru, který si našel cestu i do modelu Lamborghini Countach, se jim zdál málo a nechali si pod kapotou namontovat dvanáctiválec 7,2 l o výkonu skoro 600 koní původně určený pro sportovní člun. Ten musel všechna čtyři kola a tři samosvorné diferenciály kroutit pořádnou silou…
Zajímavé je, že karoserie na off-road LM002 původně vznikaly ve Španělsku, ale kvalita výroby byla natolik žalostná, že si je automobilka raději kompletovala ručně sama. To trochu prodražilo výrobu, ale paradoxně tak patřil model LM002 k nejkvalitnějším modelům značky vůbec.Lamborghini LM002 byl technicky čtyřmístný čtyřdveřový pick-up, i když zadní úložný prostor tu byl spíše na parádu (některá auta tu měla šestimístnou lavici). Každopádně od roku 1986 do roku 1993, kdy bylo vyrobeno poslední LM002, bylo tohle auto něčím naprosto nevídaným a i o více než deset let později představené Porsche Cayenne Turbo S vedle něj působí jen jako trochu vytuněná Fabie…
Výkon 450 koní musel být vskutku impozantní, i když rychlostí tenhle off-road díru do světa neudělal. V terénu ale skutečně fungoval a dokonce startoval i v několika závodech, kde si vůbec nevedl špatně. Z Lambroghini LM002 se ale stal spíše módní doplněk, který přesně vyhovoval lidem, kteří se nebojí ukazovat, že na to mají. Měl ho i syn (ne)slavného diktátora Udey Hussein. Americká armáda ho ale omylem zničila, když chtěla vyzkoušet účinky trhaviny a nevěděla, co je to za unikátní auto. Škoda.
A bude stejného ikonického statutu dosahovat i nové SUV Lamborghini Urus? No, uvidíme, jestli si o něm budeme za pár let psát v sekci Legendy minulosti…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový dvanáctiválec, 60° |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 5167 |
Kompresní poměr | 9,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 85,5 x 75,0 |
Převodovka | pětistupňová manuální, redukce |
Poháněná kola | všechna čtyři, uzávěrky diferenciálů vpředu, uprostřed i vzadu |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, čtyřpístkové třmeny |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 325/65 VR 17 |
Pneumatiky vzadu | 325/65 VR 17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 330 / 450 v 6800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 500 v 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 166,7 |
0-100 km/h (s) | 7,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | cca 30 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 290 (to není překlep) |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4900 |
Šířka (mm) | 2000 |
Výška (mm) | 1850 |
Rozvor náprav (mm) | 3000 |
Provozní hmotnost (kg) | 2700 |