Legendy minulosti: Lamborghini Countach

Až do příchodu Ferrari F40 se pravděpodobně jednalo o nejšílenější silniční auto všech dob. Mělo spoustu chyb, přesto se stalo nesmrtelnou ikonou.

Začněme trochu jinak. Víte, jak se správně vyslovuje Countach? Dopátrali jsme, že by to mělo znít „kuntáš“, což prý v italštině znamená něco jako pohledná holka, za kterou se na ulici otočíte. A pak se nám divte, že se nám nelíbí suchá a nevýrazná jména nových aut. Příklad? Tak co třeba „mekleren empéčtyřipomlčkadvanáctcé“? Co zní k exkluzivnímu supersportu lépe? Pokřik na sexy dívčinu, nebo označení laciné čínské kopírky? Ale zpátky k Lamborghini.

Lamborghini Countach se představilo v roce 1971 na autosalonu v Ženevě jako Prototyp LP500. Číslovka 500 znamenala objem motoru 5,0 litru. Koncept navrhl začínající designér Marcello Gandini pracující pod studiem Bertone. Asi nejpozoruhodnější je, že když se na koncept Countach a první sériové exempláře díváte, poznáte v nich prvky i současných Lamborghini – nejen Aventadoru, ale hlavně Murcielaga. Tak nadčasový byl tehdejší návrh. Gandini nebyl moc svazován nějakými konvencemi a později přiznal, že by auto nakreslil jinak, kdyby měl více zkušeností. Za inspiraci mu prý sloužila láhev Coca-Coly.Zajímavé je, že Countach měl především vypadat rychle. Rychle moc nejezdil, protože aerodynamika byla mizerná. Odpor vzduchu byl moc velký, auto trpělo na boční vítr a především docházelo ve vysokých rychlostech k nadlehčování přídě, na což trpěl i předchůdce Lamborghini Miura. Když se tedy v roce 1974 představilo první sériové Lamborghini Countach s označením LP400, mělo jezdit 260 km/h, ale málokdo se odvážil auto na tuto rychlost dostat. Atmosférický dvanáctiválec s dvouventilovou technikou měl objem čtyři litry a výkon 370 koní.

Přestože byl první Countach vybaven poměrně úzkými pneumatikami, prý dosáhl vyšší maximální rychlosti – právě díky menšímu odporu úzkých gum. Pozdější exempláře už tak rychle nejezdily, i když měly trochu lepší trakci při akceleraci. Nicméně nejdůležitější bylo, že původní design konceptu zůstal zachován. Auto dostalo jen více průduchů kvůli lepšímu chlazení. Nahoru otvírané dveře samozřejmě zůstaly a staly se charakteristickým prvkem Lamborghini.

V roce 1977 dorazil model Countach LP400 S. Ten měl modernizovaný motor (papírově o stejném výkonu 370 koní) širší pneumatiky Pirelli P7 a prodělal především kvalitativní změny v interiéru. Lamborghini začalo nabízet také zadní spoiler, který zvyšoval přítlak. Ale právě kvůli spoileru a širším gumám byl automobil paradoxně pomalejší než předchozí model. Byl ovšem stabilnější a podle řidičů lépe ovladatelný.V roce 1982 dorazil model Countach LP500 S. Dostal dvanáctiválec 4,8 litru o výkonu 380 koní. Pocitově byl ale motor silnější a více odpovídal původním slibům Lamborghini o rychlosti 275 km/h, které byl schopen dosáhnout. Jinak se na autě nic zásadního neměnilo.

Zlomový byl rok 1985, kdy Lamborghini představilo Countach LP5000QV. Dostal totiž zvětšený motor na 5,2 litru a především čtyřventilovou techniku. Výkon nyní dosahoval na přibližně 455 koní. Stovku auto pokořilo za 4,8 sekundy a chyběl jen kousek, aby jelo rychleji než 300 km/h. Evropská verze jezdila s karburátory, ale americké auto už muselo použít vstřikování Bosch. Z původních 1200 kg už ale auto vážilo skoro 1500 kg. A brzdit se mu moc nechtělo…

Jedna zajímavost z výroby: díky karburátorům hodně záleželo na nastavení a každý Countach měl prý jiný výkon. Dobře nastavené exempláře prý dávaly i přes 500 koní a skutečně jely přes 300 km/h, některá auta ale dosáhla sotva na 420 koní. Ano, to je asi ta pověstná italská praciznost, některými nazývaná jako „charakter“.

V roce 1988 se pak ukázal Countach s označením 25th Anniversary. Byl to model oslavující 25 let značky a technicky vycházel z modelu LP5000QV. Měl stejný výkon a jízdní paramtery, lišil se pouze výraznějšími zadními vstupy vzduchu, které měly sloužit k lepšímu chlazení motoru. V roce 1990 uvolnil Countach místo novému modelu Diablo, ale o tom někdy příště.Toužíte po Lamborghini Countach? Měli byste vědět, že to rozhodně není auto na denní ježdění. Řízení je těžké jako u náklaďáku a čím modernější model, tím je paradoxně komplikovanější a méně spolehlivý. Všechny modely Countach trpí na korozi, takže se doporučuje nejezdit v zimě. Za deště je nutné následně pečlivě umýt a kozervovat.

Specialisté na ojetá Lamba varují nad neodbornými opravami. Důležité je vypátrat servisní historii auta a nechat prověřit důležité součástky – i malý problém může přerůst ve fatální následky. Náhradní díly dnes jen tak neseženete a někteří „šetřiví“ zákazníci, kteří špatně odhadli své finanční možnosti, prý porouchaná auta doslova nechávali bastlit na koleni. Hledejte proto stopy po lajdáckých opravách a od takového auta ruce pryč.

Ceny začínají někde na 130 000 eur (asi 3 250 000 korun), ale rozhodně počítejte s tím, že je to jen počáteční investice. Dlouhodobý provoz udělá ve vaší peněžence pořádný průvan.

Dalibor Žák

Technické údaje: Lamborghini Countach LP5000QV (1985)

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový dvanáctiválec, 60°
Palivobenzín
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněníatmosférické sání
Uloženípřed zadní nápravou podélně
Zdvihový objem (cm3)5167
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)85,5 x 75,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením, 300 mm
Brzdy vzaduKotoučové s vnitřním chlazením, 279 mm
Pneumatiky vpředuPirelli P7R 225/50 VR15
Pneumatiky vzaduPirelli P7R 345/35 VR15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)335 / 455 v 7000 ot./min. (pokud se Italové dobře vyspali)
Točivý moment (Nm)500 v 5200 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)305,4
0-100 km/h (s)4,8
Nejvyšší rychlost (km/h)298
Spotřeba paliva (l/100 km)nepodstatná
Objem nádrže (l)110
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4200
Šířka (mm)2000
Výška (mm)1070
Rozvor náprav (mm)2500
Provozní hmotnost (kg)1490
Ceny
Základní cena modelupřibližně od 3 250 000 korun
10.3.2012 10:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist