autoweb.cz > Lamborghini > Legendy minulosti: Lamborghini Countach
Legendy minulosti: Lamborghini Countach
Začněme trochu jinak. Víte, jak se správně vyslovuje Countach? Dopátrali jsme, že by to mělo znít „kuntáš“, což prý v italštině znamená něco jako pohledná holka, za kterou se na ulici otočíte. A pak se nám divte, že se nám nelíbí suchá a nevýrazná jména nových aut. Příklad? Tak co třeba „mekleren empéčtyřipomlčkadvanáctcé“? Co zní k exkluzivnímu supersportu lépe? Pokřik na sexy dívčinu, nebo označení laciné čínské kopírky? Ale zpátky k Lamborghini.
Lamborghini Countach se představilo v roce 1971 na autosalonu v Ženevě jako Prototyp LP500. Číslovka 500 znamenala objem motoru 5,0 litru. Koncept navrhl začínající designér Marcello Gandini pracující pod studiem Bertone. Asi nejpozoruhodnější je, že když se na koncept Countach a první sériové exempláře díváte, poznáte v nich prvky i současných Lamborghini – nejen Aventadoru, ale hlavně Murcielaga. Tak nadčasový byl tehdejší návrh. Gandini nebyl moc svazován nějakými konvencemi a později přiznal, že by auto nakreslil jinak, kdyby měl více zkušeností. Za inspiraci mu prý sloužila láhev Coca-Coly.Zajímavé je, že Countach měl především vypadat rychle. Rychle moc nejezdil, protože aerodynamika byla mizerná. Odpor vzduchu byl moc velký, auto trpělo na boční vítr a především docházelo ve vysokých rychlostech k nadlehčování přídě, na což trpěl i předchůdce Lamborghini Miura. Když se tedy v roce 1974 představilo první sériové Lamborghini Countach s označením LP400, mělo jezdit 260 km/h, ale málokdo se odvážil auto na tuto rychlost dostat. Atmosférický dvanáctiválec s dvouventilovou technikou měl objem čtyři litry a výkon 370 koní.
Přestože byl první Countach vybaven poměrně úzkými pneumatikami, prý dosáhl vyšší maximální rychlosti – právě díky menšímu odporu úzkých gum. Pozdější exempláře už tak rychle nejezdily, i když měly trochu lepší trakci při akceleraci. Nicméně nejdůležitější bylo, že původní design konceptu zůstal zachován. Auto dostalo jen více průduchů kvůli lepšímu chlazení. Nahoru otvírané dveře samozřejmě zůstaly a staly se charakteristickým prvkem Lamborghini.
V roce 1977 dorazil model Countach LP400 S. Ten měl modernizovaný motor (papírově o stejném výkonu 370 koní) širší pneumatiky Pirelli P7 a prodělal především kvalitativní změny v interiéru. Lamborghini začalo nabízet také zadní spoiler, který zvyšoval přítlak. Ale právě kvůli spoileru a širším gumám byl automobil paradoxně pomalejší než předchozí model. Byl ovšem stabilnější a podle řidičů lépe ovladatelný.V roce 1982 dorazil model Countach LP500 S. Dostal dvanáctiválec 4,8 litru o výkonu 380 koní. Pocitově byl ale motor silnější a více odpovídal původním slibům Lamborghini o rychlosti 275 km/h, které byl schopen dosáhnout. Jinak se na autě nic zásadního neměnilo.
Zlomový byl rok 1985, kdy Lamborghini představilo Countach LP5000QV. Dostal totiž zvětšený motor na 5,2 litru a především čtyřventilovou techniku. Výkon nyní dosahoval na přibližně 455 koní. Stovku auto pokořilo za 4,8 sekundy a chyběl jen kousek, aby jelo rychleji než 300 km/h. Evropská verze jezdila s karburátory, ale americké auto už muselo použít vstřikování Bosch. Z původních 1200 kg už ale auto vážilo skoro 1500 kg. A brzdit se mu moc nechtělo…
Jedna zajímavost z výroby: díky karburátorům hodně záleželo na nastavení a každý Countach měl prý jiný výkon. Dobře nastavené exempláře prý dávaly i přes 500 koní a skutečně jely přes 300 km/h, některá auta ale dosáhla sotva na 420 koní. Ano, to je asi ta pověstná italská praciznost, některými nazývaná jako „charakter“.
V roce 1988 se pak ukázal Countach s označením 25th Anniversary. Byl to model oslavující 25 let značky a technicky vycházel z modelu LP5000QV. Měl stejný výkon a jízdní paramtery, lišil se pouze výraznějšími zadními vstupy vzduchu, které měly sloužit k lepšímu chlazení motoru. V roce 1990 uvolnil Countach místo novému modelu Diablo, ale o tom někdy příště.Toužíte po Lamborghini Countach? Měli byste vědět, že to rozhodně není auto na denní ježdění. Řízení je těžké jako u náklaďáku a čím modernější model, tím je paradoxně komplikovanější a méně spolehlivý. Všechny modely Countach trpí na korozi, takže se doporučuje nejezdit v zimě. Za deště je nutné následně pečlivě umýt a kozervovat.
Specialisté na ojetá Lamba varují nad neodbornými opravami. Důležité je vypátrat servisní historii auta a nechat prověřit důležité součástky – i malý problém může přerůst ve fatální následky. Náhradní díly dnes jen tak neseženete a někteří „šetřiví“ zákazníci, kteří špatně odhadli své finanční možnosti, prý porouchaná auta doslova nechávali bastlit na koleni. Hledejte proto stopy po lajdáckých opravách a od takového auta ruce pryč.
Ceny začínají někde na 130 000 eur (asi 3 250 000 korun), ale rozhodně počítejte s tím, že je to jen počáteční investice. Dlouhodobý provoz udělá ve vaší peněžence pořádný průvan.
Dalibor Žák
Technické údaje: Lamborghini Countach LP5000QV (1985)
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový dvanáctiválec, 60° |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | před zadní nápravou podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 5167 |
Kompresní poměr | 9,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 85,5 x 75,0 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | zadní |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 300 mm |
Brzdy vzadu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 279 mm |
Pneumatiky vpředu | Pirelli P7R 225/50 VR15 |
Pneumatiky vzadu | Pirelli P7R 345/35 VR15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 335 / 455 v 7000 ot./min. (pokud se Italové dobře vyspali) |
Točivý moment (Nm) | 500 v 5200 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 305,4 |
0-100 km/h (s) | 4,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 298 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | nepodstatná |
Objem nádrže (l) | 110 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4200 |
Šířka (mm) | 2000 |
Výška (mm) | 1070 |
Rozvor náprav (mm) | 2500 |
Provozní hmotnost (kg) | 1490 |
Ceny | |
Základní cena modelu | přibližně od 3 250 000 korun |