Legendy minulosti: Jaguar XK140

Pár let po válce se Jaguar vrátil k výrobě sportovních kupé. Nově pojmenovaná řada XK se pyšnila těmi nejrychlejšími vozy, a my se jedním z nich svezli.

Historie se datuje až do roku 1948, kdy z výrobní linky sjel první představitel řady XK 120. Šlo o první sportovní Jaguar od dob SS 100, který měl automobilku vrátit mezi výrobce těch nejlepších sportovních kupé na světě. Číslovka 120 v názvu hrdě odkazovala na maximální rychlost v mílích, na kterou se Jaguar dokázal bez problémů podívat. To ho pasovalo mezi nejrychlejší produkční auto své doby.

I když by se mohlo zdát, že nastupující XK 140 pojede 140 mílí v hodině, nebyla to pravda. Rychlost novějšího modelu vzrostla jen nepatrně – na 125 mil/h. Novinek ale byla celá řada. Kromě nově tvarovaných blatníků a zcela nových nárazníků se motor posunul o necelých 8 cm dopředu, což kromě jiného rozložení hmotnosti znamenalo i víc prostoru pro cestující. To dalo vzniknout nouzové zadní sedačce, která dokázala pojmout jednoho cestujícího nebo dvě děti.

Stejně jako u předchůdce se dostalo na tři provedení, kromě kabrioletu a kupé se nabízel i jako drophead kupé, což znamenalo, že jste mohli plátěnou střechu složit za sedadla. Kvůli tomu byly zadní sedadla o kousek menší a podepsalo se to na bočních oknech, která narozdíl od kabria nebyla odnímatelná.

Pod předlouhou kapotou najdete řadový šestiválec 3,4 l s dvojitým karburátorem, který na zadní kola posílal 190 koní, jenž vrcholily při 5500 otáčkách. Při tom ale anglická šelma nezůstala, za příplatek jste mohli mít posilněnou verzi označovanou jako Type-C (v USA SE), jejíž blok vycházel ze závodní verze Jaguaru XK 140, a dokázal na zadní kola poslat o dvacet koní více.

DOPORUČUJEME: Příběh úspěchu – Jaguar (*1922)A přesně s takovým budu mít tu čest. Ve smluvený čas přijíždím na místo. Nervózně přešlapuji a kontroluji hodinky. Najednou se zvednou vrata garáže a okamžitě zbystřím. Můžete ho sice na veteránských srazech obcházet třeba půl hodiny, ale nic se nevyrovná osamocenému setkání. Dnes na sebe máme vyhrazených několik minut a už teď vím, že na to nikdy nezapomenu.

“Tak vyrazíme?”, zeptá se majitel. Mlčky přikyvuji a nastražím uši, abych si pořádně zapamatoval zakašlání šestiválce. Šestiválec sice podle mých představ zakašle, ale volnoběh neudrží a během vteřiny utichne. “Prostě anglické auto…”, přiznává majitel a připouští charakter aut z britských ostrovů. Častokrát vás se škodolibostí Nelsona Muntze vypečou, ale většinou jen na chvilku. To abyste si uvědomili, proč je tak milujete.

Nakonec se Jag z přítomnosti cizího člověka přecijen umoudřil, a je ochotný vyrazit. Abych otevřel dveře, musím se pořádně sehnout, klika je setsakra nízko, jinak je nastupování docela pohodlné, žádná gymnastika se nekoná. Do kožených sedaček zapadnete jako do vodní postele a podobné mají i boční vedení. Žádné.Dřevěné palubní desce vévodí dvojice obřích ukazatelů, samozřejmě jde o otáčkoměr a tachometr. Otáčkoměr obíhá přesně podle tradic proti směru hodinových ručiček, stejně jako v Aston Martinu, a s jeho cestou k šesti tisícům sílí i naléhavost šestiválce. Zní tak mechanicky a sytě, že zvuk o tolika tónech můžete v současnosti zažít maximálně v příplatkovém stereo systému.

Zážitek je prostě unikátní, a kdo někdy měl možnost svézt se v nějakém veteránu, jistě mi dá za pravdu. Jenže tohle byl ve svých dobách opravdový závoďák a jedno z nejrychlejších aut na Zemi, takže jízdní výkony jsou i na dnešní dobu působivé. Na stovku se XK140 rozjede pod devět vteřin a umí to vytáhnout i na 208 km/h.

V okolních vesničkách vzbuzujeme nemalé pozdvižení, ale až v metropoli na sebe strháváme veškerou pozornost. I když jsem z testovacích aut zvyklý na ledacos, tohle jsem nezažil. Svůj zájem potvrdili i příslušníci městské policie zdviženým palcem.

Cestou nazpět zkouším i nouzovou zadní sedačku, která by měla pojmout jednoho cestujícího, nebo dvě děti. Klaustrofobní pocity potvrzuje poloha, kterou musíte zaujmout. Protože tu není absolutně žádný prostor pro nohy, sedíte napříč. Což by nevadilo, pokud by prostor nebyl i úzký, takže po deseti minutách vystupuji jako po návštěvě nešikovného chiropraktika.

Berte to jako malou pihu na kráse jinak dokonalého vozu, který i po letech ukazuje na genialitu anglických designerů a inženýrů. Pokud byste snad měli o Jaguar XK140 zájem, na německém inzertním portálu se objevují s cenou od 45 000 eur.

Pokud by vás snad zajímalo, proč v galerii nenajdete celkový pohled na interiér, je to tím, že teprve projde ruční renovací.

31.8.2012 11:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist