Legendy minulosti: Honda NSX

Říká se, že Honda NSX naučila značky Ferrari či Lamborghini vyrábět taková auta, se kterými se dalo i žít a ne jen bojovat na silnici.

Japonská automobilka nyní na autosalonu ve Frankfurtu prohlásila, že se hodlá vrátit k projektu nástupce modelu NSX. To nám dává příležitost se na něj podívat a trochu nahlédnout do historie. Ačkoli se dnes jedná o velmi vyhledávaný model zejména mezi nadšenci, jeho zrod nebyl úplně jednoduchý.

Honda NSX se vyráběla jen poměrně krátkou dobu – od roku 1990 do roku 2005, kdy jsme se s ní nadobro rozloučili. V roce 2010 se měl objevit nástupce, ale finanční krize způsobila, že šéf Hondy Takeo Fukui už rozjetý projekt na konci roku 2008 zrušil. Nyní se tak znovu přetřásá myšlenka oživení tohoto ikonického jména.

Nápad postavit sportovní model přišel už v roce 1984, kdy Honda začla slavit úspěchy se svými motory ve Formuli 1. Automobilka tak pověřila studio Pininfarina návrhem konceptu, ze kterého vzešel stroj Honda HP-X. Ten měl uprostřed uložený šestiválec 2,0 l. Z tohoto konceptu pak postupně vznikl druhý model Honda NS-X, což znamenalo New Sportscar – eXperimental.Dvoulitr byl pak nahrazen silnějším třílitrovým šestiválcem s dvěma vačkovými hřídeli v hlavách válců a auto mělo sloužit jako výkladní skříň technologií používaných v F1. Honda hojně použila hliník a například při návrhu kabiny se inspirovala v kokpitech stíhaček – z auta měl být téměř neomezený výhled.

Díky hliníkové karoserii byla první Honda NSX s hmotností 1350 kg přibližně o 200 lehčí, než kdyby konstruktéři použili ocel. Na podvozku pak díky hliníku ušetřili dalších asi 20 kg. Novinkou byl například elektronicky ovládaný plyn, již odzkoušený systém proměnného časování ventilů VTEC, elektrický posilovač řízení a také třeba titanové ojnice umožňující motoru dosahovat vysokých provozních otáček.

S vývojem podvozku pomáhal i Ayrton Senna, který prosadil, že bude nakonec nastavení tužší. Pomohl také v odladění vyvážení a díky zásahům Ayrtona Senny se auto stalo mnohem řiditelnější na limitu a do přirozené přetáčivosti přecházelo velmi pozvolna. Možná, že právě Sennovi vděčí řidiči Hondy NSX za to, že je nechtěla při každé menší chybičce ihned zabít, jak to měla (a mají) některá auta s motorem uprostřed ve zvyku.První verze s třílitrovým motorem měla výkon 274 koní. V roce 1997 pak Honda NSX dostala šestiválec 3,2 litru, který již na zadní kola posílal 294 koní. Zvedl se i točivý moment z 285 na 305 Nm. Zájemci o automat se ale museli spokojit stále se starším motorem. NSX dostala také šestistupňový manuál, který pomohl lepšímu času zrychlení na stovku a rovněž pocitově lepší dynamice.

To už ale bylo v době, kdy zejména Ferrari pochopilo, že musí začít auta dělat skutečně pořádně. Honda NSX byl totiž velmi přátelský supersport a i když nenabízel takové výkony jako novější Ferrari, zákazníci oceňovali právě jednodušší ovladatelnost. Mohli tak z auta dostat maximum a v přímých srovnáních mezi neprofesionálními jezdci tak Honda často vítězila. Jednoduše se řídila snadno na limitu.

V roce 2002 prodělala Honda NSX zásadní přestavbu. Zmizela charakteristická vyklápěcí světla, což se setkalo s kritikou, ale Honda vše umlčela naprosto rázně. „Chtěli jste nižší hmotnost, tak jsme vám ji dali. Pevná světla jsou o 10 kg lehčí.“ To se samozřejmě projevilo lepší agilitou. Změna designu přinesla i zlepšení aerodynamiky – klesl koeficient odporu vzduchu a auto přestalo mít problémy s nadlehčováním ve vysoké rychlosti. NSX dostala i širší zadní pneumatiky a nový podvozek. Už ale bylo cítit, že Honda NSX nestačí na konkurenci. Původně totiž vznikla jako soupeř pro Ferrari 348, ale s modely Ferrari 355 či 360 se Italové dostali mnohem dál.Za zmínku stojí i některé speciální modely. První generace Hondy NSX byla v Japonsku k dostání ve verzích Type S a S Zero, což byly sportovnější odlehčené verze zaměřené především na okruhy. V Americe se pak prodávala výhradně NSX-T, čili targa s odnímatelným střešním panelem. Asi nejikoničtější je ale poslední model Honda NSX-R, který byl o 100 kg lehší než standardní model. Motor 3.2 V6 měl výkon 300 koní a díky změnám na podvozku a brzdách bylo auto na Nordschleife stejně rychlé jako Ferrari F360 Challenge Stradale.V roce 2005 se prodeje Hondy NSX dostaly pod únosnou mez a firma začla na autě prodělávat. Konkurence byla s výkony mnohem dál a Honda nestačila. Už tehdy začal vývoj nástupce s atmosférickým desetiválcem (jako odkaz na tehdejší vozy F1 s desetiválci), ale bohužel ho ukončily nezdary, nejednotnost uvnitř Hondy a nakonec i finanční krize.

I přes poměrně krátký život si však Honda NSX získala respekt a skutečné ikonické postavení, které jí zaručuje nesmrtelnost. Bohužel se nikdy nevozila oficiálně do Evropy a u nás se dala sehnat jen americká verze Acura NSX, která ale často měla automat a hlavně horší podvozek i brzdy. Ceny začínají na přibližně 30 000 eur za vozy první generace, poslední modely z roku 2003 a 2004 se s manuálem prodávají i za 60 až 70 000 eur. Cenu si přitom NSX drží velmi dobře a patří mezi ta spolehlivější auta. Odborníci ji považují za velmi dobrou investici do budoucna.

autoweb.cz

16.9.2011 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist