Legendy minulosti: Ferrari Mondial

Některými je považován za nejhorší Ferrari všech dob, přesto přinesl několik zajímavých inovací a především přiblížil vůz Ferrari jiné skupině zákazníků.

Dneska už nad tím ani nepovyhrneme obočí, když nějaká ikonická automobilka vypustí na svět něco, co k ní nepatří. Vemte si třeba Bentley nebo Lamborghini, které zveřejnily projekty svých SUV a nikoho to nezarazilo natolik, aby musel spáchat rituální sebevraždu. A teď si vemte, jak by to vypadalo před lety, když Ferrari představilo „lidový“ model Mondial a dostalo za to od fanoušků a zákazníků pěkný políček.

Při tom se jednalo vlastně jen o trochu praktičtější a civilnější Ferrari. Jenže co čert nechtěl, vedle podivného zaměření na jiný segment trhu nebyl zpočátku Mondial moc dobře přijat ani odbornou kritikou, takže byl jeho počáteční život velmi obtížný. A přece, mezi roky 1980 a 1993 si našel cestu k více než 6000 zákazníků a jednalo se ve výsledku o prodejní úspěch.

Hlavním charakteristickým rysem modelu Ferrari Mondial je design s poněkud nafouklou kabinou, protože designéři dostali zadání navrhnout auto, do kterého se vejdou čtyři cestující. Proto má kabina zvláštní vysokou stavbu s velkými okny, aby se dva cestující vešli i dozadu. Design měl na starosti Pininfarina.Ferrari Mondial se představilo v roce 1980 na autosalonu v Ženevě a byl to první model s jiným než číselným označením. Možná i to mělo ukázat, že se s ním Ferrari vydává do jiného segmentu trhu. Pod povrchem byla osvědčená platforma Ferrari 308 GT4 s o 10 cm prodlouženým rozvorem. Motor byl přepracovanou verzí téhož osmiválce 3,0 l s mechanickým vstřikováním Bosch.

Výkon jednotky byl velmi skromných 214 koní a spolu s docela dlouhým zpřevodováním pětistupňového „dog-leg“ manuálu (jednička se řadila k sobě) byla prý dynamika horší než u soudobého Volkswagenu Golf GTI. Jenže tohle Ferrari Mondial 8 byl prostě civilní model. Například motor s převodovkou byl umístěn na samostatném rámu, což činilo jeho vyjmutí pro případné opravy velmi snadným – tedy levným.

Pro běžné servisní úkony pak nebylo potřeba motor vymontovávat vůbec, a tak si i přes kritizovaný design a výkony „nehodné“ vozu Ferrari našlo k Mondialu cestu plno „šetřivých“ zákazníků, pro které byly velké dvanáctiválcové modely mimo dosah.V roce 1982 přišla první modernizace, kdy se motor dočkal přepracování hlavy válců podle vzoru motoru z formule 1 a především dostal čtyři ventily na válec. Díky tomu ze sebe dostal už mnohem zajímavějších 240 koní, měl rád otáčky a charakterem se přibližoval tomu, co zákazníci od vozů Ferrari očekávali.

V roce 1983 byl do výroby zařazen i kabriolet, který si i přes úpravu zadní části zachoval čtyřmístné uspořádání, což z něj činí snad jediný čtyřmístný kabriolet s motorem uprostřed na trhu vůbec. Byl velmi oblíbený především v USA, kde se zas až tak moc na jízdní vlastnosti nekoukalo a podle tehdejších měřítek musel být i „kroutící se“ otevřený Mondial pro Američany vzorem preciznosti.

Rok 1985 přinesl nový model Ferrari 328, ze kterého si model Ferrari Mondial vypůjčil nový motor. Měl objem 3,2 litru, modernizované vstřikování a dostal ze sebe výkon 270 koní, který už více odpovídal tomu, co by mělo Ferrari nabízet. V roce 1987 dorazilo i ABS a postupně se modernizovalo hlavně po stránce elektroniky, což pomáhalo zlepšovat chod motoru za studena, startování a snížilo to i spotřebu.

Velké změny se udály v roce 1989. Ferrari představilo modernizovaný model Mondial T, který dostal osmiválec 3,4 litru uložený nikoli napříč, ale podélně. Napříč ale byla uložena převodovka. To nicméně umožnilo motor umístit níže, což pomohlo snížit těžiště a výrazně zlepšit ovladatelnost, i když tomu samozřejmě pomohl i přenastavený podvozek, brzdy a řízení.Nový motor měl již plně elektronické zapalování a vícebodové vstřikování paliva, vše bylo řízené jedním centrálním počítačem. Díky tomu byl motor nejen efektivnější, ale na zadní kola posílal přes pětistupňový manuál velmi slušných 300 koní. Na přání bylo možné Mondial T vybavit robotizovanou převodovkou, která se ovládala klasickou pákou „H“, ale bez spojky. Ta byla řízena elektronicky. Mondial T byl nejrychlejší verzí. Uměl 255 km/h, zatímco první Mondial 8 dokázal dotlačit tachometr sotva na 220 km/h.

Ferrari Mondial zmizelo z trhu v roce 1993 prakticky bez následníka, protože model 355 byl spíše generací klasického dvoumístného sporťáku vedoucího až k dnešnímu Ferrari 458 Italia. Dalo by se říci, že pokračovatelem rodu je Ferrari California nebo Ferrari FF, ale to se nejedná o „lidová“ auta. Svým způsobem je tak Mondial jakýmsi neandrtálcem, který vyhynul – slepá vývojová větev. Nezdá se, že by měl dostat nástupce, protože svou „Dacii“ si Ferrari dělá ze značky Maserati.

Ferrari Mondial může být zajímavou volbou, pokud chcete Ferrari a máte omezený rozpočet. Měli byste ale vědět, na co si dát pozor. Spojka odchází kvůli dlouhé jedničce a dvojce docela rychle a stojí asi 50 000 korun. Zhruba 40 000 korun vás bude stát výměna rozvodů a každý větší servis přijde také na hezkou sumu, asi na 80 000 korun.Zatímco je normální, že Mondialům za studena zlobí převodovka a dvojce se tam nechce, není normální únik oleje z těsnění mezi hlavou a blokem motoru. Ale bohužel je to věc častá a vyžaduje pozornost. Zlobí i těsnění kolem vaček. Počítejte tedy s tím, že jedenáctilitrová náplň oleje 5W-30 bude muset být doplňována velmi často. Někteří doporučují olej hustší specifikace, který prý ale vyžaduje opatrnější zahřívání motoru. Majitelé také varují před kouřícím autem za studena, což může svědčit o problémech s pístními kroužky.

Dále může reznout a téct expanzní nádobka chladící kapaliny, pozornost věnujte stavu brzdové soustavy a hadičkám. Kvůli velké prosklené ploše interiéru je nezbytně nutné, aby byla klimatizace v perfektní kondici, jinak se uvnitř upečete. No, a pak jsou tu typické problémy s elektroinstalací, z nichž nejhorší je asi poruchovost skříňky zapalování, která se často opotřebuje. Odchází i páčka blinkrů.

Majitelé doporučují si vyžádat jasnou servisní historii a doklady k provedeným opravám. Rozhodně je ale dobré nechat auto prověřit u specialisty, i když to bude stát víc peněz. Snažte se také kontaktovat servis, který se o auto staral a chtějte nestranný pohled na věc. Pozor na extrémně levné vozy, neboť následující nutné opravy mohou snadno původní cenu překročit.

A kolik za Ferrari Mondial dáte? Pozdější modely mohou být vaše za nějakých 20 – 25 000 eur, tedy za asi 500 – 625 000 korun. Originální exempláře po servisu a s jasnou historií si logicky drží cenu lépe.

4.1.2013 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist