Legendy minulosti: Facel Vega

Ambiciózní francouzská automobilka existovala jen pouhých deset let, přesto stačila vyrobit nejrychlejší silniční auto na světě.

Značka FACEL (zkratka Forges et Ateliers de Construction d’Eure-et-Loir) byla založena v roce 1939 jako subdodavatel kovových dílů pro letecký průmysl. Auta začala vyrábět až v roce 1954, ale přežila jen deset let do roku 1964, kdy se brány karosárny zavřely. Dnes se ale připravuje znovuoživení, na pařížském autosalonu se dočkáme nového konceptu kupé Facel Vega.

Společnost Facel původně vznikla jako závod na výrobu plechových dílů nejen pro automobily, vyráběla i díly pro armádu, lokomotivy či pracovní stroje. Dodávala karosářské díly pro značky jako Panhard, Simca nebo Delahaye. Díky zakázkám nejen od Bentley, ale také od Fordu, kterému společnost Facel vyrobila přes 45 000 karoserií, získala dostatek peněz a rozhodla se zkusit postavit vlastní auto. Jenže vzniklo něco, co nemělo v poválečné Evropě obdoby.

Tehdejší situace v Evropě nahrávala malým, ekonomickým a cenově dostupným autům. Společnost Facel ale přišla s autem vskutku amerického stylu – velká karoserie a velký motor. První auto se jmenovalo Facel FV a poháněl ho osmiválec DeSoto 4,5 litru.Auto se tvářilo skutečně dramaticky, design se opravdu povedl a nutno uznat, že i dnes působí dostatečně moderně a velmi nadčasově. Zákazníkům se auto líbilo, ale kritizovali výkony. To se brzy změnilo, neboť se pod kapotu k čtyřstupňové manuální převodovce nastěhoval osmiválec Chrysler HEMI o objemu 6,3 litru o výkonu 395 koní a točivém momentu 580 Nm. To jsou působivé parametry i na dnešní poměry, i když auto bylo poměrně těžké – výžilo skoro dvě tuny.

Výsledek se jmenoval Facel Vega HK500 a v letech 1955 až 1959, kdy se vyráběl, to bylo nejrychlejší produkční auto na světě. Aerodynamická karoserie mu umožňovala dosáhnout na teoretickou nejvyšší rychlost 250 km/h. Takové rychlosti donutily automobilku Facel na model Vega namontovat tehdy ještě ne zcela obvyklé kotoučové brzdy.

S modelem Facel Vega jezdil třeba spisovatel a filozof Albert Camus, i když auto nepatřilo jemu, ale jeho nakladateli (v roce 1960 se v něm oba zabili), a také Sir Stirling Moss, který s ním podle svých slov raději jezdil od závodu k závodu než létal letadlem. Až tak dobrý prý Facel Vega byl. Z dnešního pohledu ale působí doslova strašidelně. Měl velmi pomalý převod řízení, které bylo těžké, brzdy byly podprůměrné a ovladatelnost ve vysokých rychlostech velmi obtížná.Přesto bylo auto mezi bohatými oblíbené a prodávalo se. Koncem 50. let stálo tehdy poměrně dost, necelých 10 000 dolarů. Koupil si ho třeba Pablo Picasso nebo Ringo Starr, ale na seznamu majitelů bylo plno slavných osobností. Vzniklo ale necelých 500 kusů modelu HK500, takže si dovede představit, jak je vzácný. Ceny orezlých a sotva pojízdných aut se pohybují od nějakých 75 000 dolarů, hezčí auta stojí minimálně 100 000 dolarů.

Dalšími produkty byl modernizovaný Facel Vega II, který dostal ještě aerodynamičtější a především lehčí karoserii, ale ve výrobě moc dlouho nevydržel, protože továrna v roce 1964 zavřela své brány. Osudný jí byl totiž projekt menšího modelu Facellia, což byl levnější sporťák velikosti Mercedesu 300SL. Auto trpělo na problémy s kvalitou a především s motorem 1,6 litru. Počítalo se s výrobou velkého počtu aut, ale prodalo se jen asi 1100 modelů Facellia.

Obrovské investice se už továrně nevrátily a tak byla nucena v roce 1964 zavřít své brány. Je to škoda, protože Facel Vega měl slibný potenciál a kdo ví, kde by dnes automobilka byla…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodOHV
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)6286
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)107,95 x 85,85
Převodovkačtyřstupňová manuální
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)290 / 395 v 5400 ot./min.
Točivý moment (Nm)580 Nm
Výkon/hmotnost (k/t)215,8
0-100 km/h (s)7,0
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Objem nádrže (l)102,3
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4600
Šířka (mm)1803
Výška (mm)1360
Rozvor náprav (mm)2670
Provozní hmotnost (kg)1830
16.3.2012 9:25| autor: Dalibor Žák
Více o tématu: autaautobrzdyChrysler

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist