Legendy minulosti: De Tomaso Pantera

Věděli jste, že tenhle skoro už zapomenutý sporťák byl obchodně mnohem úspěšnější než konkurence od Ferrari či Maserati?

Je zvláštní, že se na tento automobil skoro zapomnělo, přitom ve své době patřil k obchodně nejúspěšnějším supersportům a v prodejních číslech zastínil konkurenční vozy Ferrari a Lamborghini. Ani po technické stránce za nimi nezaostával. Co tedy bylo klíčem k úspěchu modelu De Tomaso Pantera?

Průmyslník Alejandro de Tomaso už v šedesátých letech úspěšně rozjel svůj byznys v italském městě Modena a spolupracoval s Fordem, který mu pomohl se prosadit na klíčovém americkém trhu – ten byl pro odbyt vozů De Tomaso nejdůležitější. Pomohly i dobré reference a schopnosti de Tomasa na poli konstrukce závodních aut a jeho aktivity na okruzích i ve formuli 1.

Jenže klíčová byla i jedna „drobnost“. Supersport De Tomaso Pantera se ukázal v roce 1970 s osmiválcem Ford a to znamenalo jediné – spolehlivost, výkon a především levné náhradní díly a servis. A také cenu – jen 10 000 dolarů, mnohem méně, než kolik chtěly za své skvosty značky FerrariLamborghini. Možná díky tomu byla Pantera v USA tak oblíbená a jen za první tři roky produkce se tu prodalo skoro šest tisíc aut. Ferrari a Lamborghini prodaly v USA dohromady méně.Osmiválec Ford 351 Cleveland posílal na zadní kola přes pětistupňovou převodovku ZF (původem ve Fordu GT40, ale otočená hlavou dolů) a samosvorný diferenciál výkon 335 koní v evropské a 310 koní v americké verzi, jejíž výkon ale po ropné krizi a emisních předpisech klesl na 250 koní.

Vůz De Tomaso Pantera disponuje také poměrně propracovanou aerodynamikou, která umožňovala celkem spolehlivě překročit maximální rychlost 250 km/h. Stovku vůz uměl za 5,5 sekundy a i byl dobře ovladatelný, na svou dobu. Chlazené kotoučové brzdy na všech kolech měly posilovač a řízení mělo jen minimální vůle a nebylo moc těžkopádné – ve srovnání s konkurencí.

Ford ukončil prodej a zastupování značky De Tomaso v USA v roce 1975, přesto se automobilka statečně držela dál, i když už nikdy neprodávala takové množství aut. Postupně docházelo k modifikacím, ale nakonec se produkce zastavila bez nástupce v roce 1993 na číslovce 7290 kusů. I to ale značí o velkém úspěchu modelu Pantera, který se dokázal prokousat velmi těžkou dobou, která supersportům nepřála.Vedle „obyčejné“ Pantery se prodával od konce roku 1971 ještě model GTS s rozšířenými podběhy a lepší stabilitou i ovladatelností. Rok 1974 pak přinesl model GT4 s rozšířenou karoserií, který vypadá jako skutečný okruhový speciál. To ještě umocnilo obří zadní křídlo montované od roku 1981 na model GT5. Ten měl posílený osmiválec o výkonu až 360 koní a nové přilnavé pneumatiky Pirelli P7, které byly skutečně potřeba. Byly to jedny z prvních pneumatik, které odpovídaly zhruba tomu, na co jsme zvyklí dnes.

V roce 1991 to ještě De Tomaso zkusil s pětilitrovým osmiválcem Ford se vstřikováním a novým designem od Marcella Gandiniho, ale velký úspěch se už nedostavil, protože Pantera bylo staré auto. Přesto se nedá říci, že by bylo zastaralé a i na dnešní zvyklosti má poměrně sofistikovanou konstrukci s nezávislým zavěšením všech kol.

Vozů bylo vyrobeno sice dost, ale neshání se lehce, protože znalci v nich vidí potenciál, opečovávají je a když už, prodávají se za velké peníze. Výhodou je ovšem motor, na který seženete všechno za pár korun. Horší je to s převodovkou, která je nejčastějším zdrojem problémů. Existují specialisté, ale většina jich sídlí v USA, na opravy se čeká a běžný „servis“ převodovky přijde na asi 2000 dolarů. Kompletní přestavba na dvojnásobek.Také motor, i když je to „americké železo“, potřebuje pozornost. Je potřeba ho udržovat dobře nastavený, tankovat kvalitní palivo a hlídat spotřebu oleje a těsnění. Přeci jen vychází z jednotky, která nebyla stavěná do supersportu. Nejhorší je to se sháněním exotických součástek. Můžete použít konfekci, ale nikdo vám nezaručí, že pak motor vydrží plný výkon.

Kousky před nutnou renovací se dají sehnat za méně než 20 000 dolarů, ale počítejte, že vás budou stát více než dvojnásobek, aby vypadaly k světu. A nervy se sháněním dílů vám nezávidíme. Udržovaná auta pak stojí zhruba 40 000 dolarů a výš, poslední exempláře GT4 a GT5 přijdou i na 60 000 dolarů.

Rozhodně se ale jedná o velmi dobrou investici, protože i přes skutečnost, že se díváte na italské superauto, patří De Tomaso Pantera mezi velmi spolehlivé vozy. A když už s ním byly nějaké problémy, dřívější majitelé je vyřešili. Jediné, čeho je třeba se obávat, je koroze. Všechna italská auta této doby rezla závratnou rychlostí. Specialisté také doporučují dávat si pozor na různá těsnění, protože pronikající vlhkost může způsobit největší problémy.

Pokud ale narazíte na zachovalé auto s jasnou historií a v dobrém stavu, neváhejte. Tohle je jedinečná příležitost mít funkční auto se skutečným italským charakterem. Zatímco sousedův Countach nebo Mondial nebudou chtít nastartovat, vy máte zaručený celkem bezproblémový provoz.

11.1.2013 9:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist