Legendy minulosti: Citroën BX

55 fotografiíCitroën BX

Karoserie hranatá jak krabice od banánů, extravagance každým coulem, a pod povrchem sofistikovaná technologie francouzské automobilky.

Diskuze

10 komentářů

    Jakub

    Moc hezky napsano. Dekuji

    fri

    Pánové, opravte si prosím nadpis článku, Citroen XB vypadá hrozně.
    Jinak ovšem pěkně napsané – sami jsme kdysi BX GT v rodině měli a bylo to něco…Díky vzpomínkám na něj dnes jezdím aktuální C5.

    bublik

    …a paráda byla, když jsme nacpali dvě 50l bečky piva do kufru, nasedli,záď se zvedla a pelášili jsme k domovu. Se starým BMW z počátku 80.let, jenžto jsme jednou také takto použili, nám cesta trvala třikràt tak dlouho, neboť záď čapla na vozovku a výfuk vyráběl za jízdy nádherný ohňostroj. Francouzi prostě uměli. Bohužel dnes kvalitu těžko hledat. S posunem myšlení od kvality ke kvantitě to už lepší asi nebude. Viva France!

    tonys

    Super článek, řekl bych jeden z nejlepších v historii autowebu, pánové Žák nebo Červenka své doby (díkybohu minulé) by se měli od koho učit. Neuvěřitelně čtivé a pro mě i nostalgické, strýc si své doby jednu BX 1.9D přivezl z Francie, to byla kára…

    autor

    Fantastickej článek, díky za něj 🙂 Zrovna včera dávali Operaci Corned Beef, kde Jean Reno jedno krásný nový BXo „zajížděl“ a říkal jsem si, jak to pěkně jede. Jestli měli 180koňovou verzi, tak se tím leccos vysvětluje 😀

    Jinak souhlas s autorem, poslední roky jsou si auta hodně podobná, originalita tak nějak vymizela. Symbolem úpadku jsou pro mě Němci, vyrábí dobrý auta, ale prostě jen auta, dutý skořápky. Nikde žádná inovace. Na druhou stranu, Citroën si svojí ulítlost docela zachoval. Třeba hydropneu se drží dál, i když to spoustu lidí odrazuje od koupě a novináři pláčou, jak to není sportovní… Měli krásnej model C6 a nově DS5, což je spíš socha, než auto… Snad takových ulítlostí bude přibývat

    lukas

    mel jsem celkem tri a jak vidim fotky nebo ho jeste nekde potkam na ceste tak bych si ho zas koupil a schoval pro kluka az bude velky. Uz mu takhle schovavam starou 911 Targa.
    Opravdu netradicni, pohodlne, prostorne a i kdyz mi nebudete verit spolehlive auto. Vzdy jsem dojel. Nalozil jsem 300kilo kachlicek a za udivnych pohledu okoli se auto zvedlo a v poho odjelo. Nyni mam C5 a po 200 tkm uplne v pohode

    Lančarič

    Nebyl náhodou BX vozem roku1982?
    Málo je zdůrazněna vynikající antikorozní úprava.
    Hrany karoserie nejsou přímky, nýbrž křivky – ty banánová krabice opravdu nemá.
    Zadní sloupky byly z plechu, jen povrchový, nenosný panel byl plastový.
    Proč by plastová kapota zmenšovala bezpečnost?
    Naopak byl to první sériový vůz se statikou karoserie kompletně řešenou metodou konečných prvků s předem řešenými deformačními zónami.
    Viděl jste střety BX s jinými auty stejné třídy a ze stejné doby? Vzpomeňte si kdo vítězil v přežití.
    Co furt máte všichni s měkčenýmí plasty? Chyběl Vám v BX chlorovaný bifenyl? Nebo nějaký silnější rakovinotvůrce?
    Podvozek nebyl nastaven měkce, jen se přesně nastavil sám dle hmotnosti do předem určené světlé výšky a vždy tak docílil přesně ideální měkkosti (mám li použit Váš pojem). To, že časem se přitvrzoval, byla porucha způsobena ztrátou objemu dusíků z hydraulických akumulátorů (říkejte si tomu koule).
    Zásadní nevýhodou pro suchozemce byla mořská nemoc při delší jízdě. Frekvence perování byla menší (pozvolnější), než frekvence lidské chůze, na kterou je naše tělo stavěno. (to samé je na moři,)
    Po max.snížení podvozku auto leželo na zemi? Nezmačklo si třeba výfuk? Pro tažení v tomhle stavu tam byly kluzáky? Nepište nesmysly – historici za 1 000 let si pak opravdu budou myslet, že leželo na zemi.
    Normální stav byl skočit do auta a okamžitě jet, pokud jste měl někde v hydraulice netěsnost – tj. poruchu, netvrďte, že se čekalo vždy.

    Proč jste se nezmínil o kinematice P. nápravy s osou spodního ramene skloněnou o 10 st. dolů?
    Kdyby toho nebylo ryl by jste při sebemenším brzdění předkem v zemí, díky tomu se BX absolutně vůbec nepředklánělo.
    Negatívní poloměr rejdu Vás (zřejmě bez Vašeho vědomí) automaticky korigoval při prudkém jednostranném najetí do hluboké kaluže nebo břečky při okraji.

    Vaše zoxidované kontakty nikoho nezajímají – jaké poučení si z toho mám vzít? Neumíte napsat o zásadních poruchách? Nejde to, že? K obávaným poruchám hydrauliky nedocházelo. Dofouknout koule dusíkem, občas preventivní vyměnit hadičku přepadu jinak nic. Kdo to zanedbal, tak dojížděl desetikilometrovou rychlosti do značkového servisu. Byl jsem tam několikrát pozván na jarní prohlídku. Všichni odborníci měli na montérkách velký nápis citroen, nosy vzhůru a prázdné hlavy. Předák Kodeca….. v Ostravě mi tvrdil, že při poklesu zadní nápravy při parkování musím vyměnit Z. pružící jednotky – nic jiného nepřipouštěl. Ve skutečnosti tlak unikal přes strojní brzdič pod pedálem brzdy. Certifikovaný předák totiž nevěděl, že zásoba tlaku pro II. okruh brzd je v obou zadních akumulátorech tlaku (koulích Z. nápravy). Pro úplnost tlak pro přední okruh brzd je v páté kouli vpředu. Pro úplnost, bolestí bylo uložení zadních ramen klikové nápravy na jehlách (nutnost k citlivosti pérování a obrovským tlakům) Kola pak měla takový příklon, že dřela o podběhy.

    Také jste se mohl zmínit, že ma rozdíl od ostatních osobních vozidel měl BX čistě strojní brzdy – ne jen posilovač. Pokud motor neběžel a tlak se postupně ztrácel (v hydraulických akumulátorech stačil na cca 80 zabrzdění), Dalo se vysoce účinně brzdit ruční brzdou vyvedenou na přední hlavní kotouče. Reflektory měly chod světelných paprsků také stanovený pomoci počítače. dnes to je samozřejmostí, někdo s tím však musel začít. Účinnost světlometů nedosahují mnoha současná vozidla.
    Není tady zmínka o třídveřovém BX, bez sloupku C.
    Neodvažil bych se takový článek napsát, moc toho o  BX nevím, proč nás tu spisovatel (či kdo to je) krmí nepřesnostmi nechápu.

    davkap

    V uvedenem clanku jsou uvedeny SKUTECNE zazitky, ktere byli bezne pro vsechny BX uzivatele… Bez jakychkoliv pochyb, se jednalo o auto, ktere plnilo veskere ukony, ktere si ridic vymyslel (teren,dalnice,uzitkac,karavan,rodina,….). Osobne jsem zazil „padani brad“ pri naplneni vozu prepravkami (uz nevim kolik…) a predchozim ujisteni TO SE NEZVEDNE !!! Vsichni nejsme technicky zdatni jako vyse uvedeny ctenar, ale jedno mame asi spolecne, meli jsme HO a vsem se tak trochu styska :-))))

    Lančarič

    že jsem se trochu techničtěji (ne básnicky a citově) pokusil shrnout, proč se s ním tak dobře jezdilo.
    Mám dost pisálků na které si stěžuje i autor vzpomínky. Opisuji všichni stejné fráze a o autě neumí sdělit podstatné. Ještě jednou zdůrazňuji, že jsem obyčejný debil, ale v současné době se nikde nedopídím skutečných informací, všude jen marketingové bludy.

    O autech se dá psát zajimavě, pokud někdo čeká romantické zážitky, ať si čte ženské časopisy.
    Já očekávám info k věci a ne, že BX leží na zemi.

    Když přišlo Sony s obrazovkou zakřivenou pouze v jedné rovině, byla prezentována jako „plochá“. Jakmile vyvinuli opravdu ploché plazmy a LCD, tak nezbývalo, než říkat obrazovka „extra plochá“
    Mnozí si pak mohou myslet, že krávy v alpách jsou fialové milky.

    Až bude BX ležet opravdu na zemi, tak písalek řekne, že leží „pod“ zemí?

    Faktem je , že na BX se nevyráběly tuningové doplňky.

    Bylo tak škaredé, nebo tak dokonalé ?
    Umělecké dílo se přidáním jediné čárky zkazí.
    Zkuste si ve fotošopu nelineárně zkrátit (morfing) BX. Vznikne Favorit a celá nadčasovost designu je ta tam.

    Lančarič

    Mnozí v něm opravdu viděli krabici. Pokud jeho design blíže prozkoumáte uvědomíte si, že uvnitř má nezvykle ven vyklenuté boky (je to vidět na bočních sloupcích a hodně vypouklých bočních sklech), vznikla větší šířka v ramenou.

    Ležaté Z. pérovací jednotky nezasahuji do vnitřního prostoru Podlaha vzadu je díky tomu úplně rovná a u kombíku bez prahu, s dveřmi přes celou šířku a navíc o 40 mm zvýšenou střechou.

    Na první pohled hranatá bedna, při bližším zkoumání všechny díly neuvěřitelně 3D propracovány.
    Výroba mírně bombirováných ploch (střecha) je dost náročná a náchylná na následné rezonance.

    Kabina je očividně pevná, boční dveře jsou tvarovány proti vražení dovnitř. Torzní tuhost karoserie odpovídala dlouhému zdvihu „měkkého“ pérováni. Díky němu (stejnoměrný přítlak) jsou trakční vlastnosti lepší než u ostatních aut s P. náhonem.

    Z dnešního hlediska by stačilo zaoblit přední rohy karosérie (v půdorysném pohledu), dodat agresívní masku a aerodynamicky nahrbit střechu. Mnozí by se k němu vrátili (navíc by neměl Filtr pevných částic).

    Ten, komu vadí tvrdé plasty by měl svobodnou možnost si u čalouníka dodělat interier v přírodní teletině a přístrojovou desku obložit kořenovými dýhami z Korsiky (někdo radši měkčený plast – to je i folie PVC) . Za příplatek budou pozlacené kontakty,na autorem připomenuté, nespolehlivé el. instalaci spouštění oken.

    Hmotnost prázdného BX 1,9D by zůstala na hodnotě 1 000 kg! Dřívější BXáci by zahazovali Fabie.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist