Legendy minulosti: BMW M535i

Oturbované dieselové čtyřkolky už nemají s duchem výjimečných modelů BMW nic společného. Není to ani první pokus přiblížit modely M obyčejným lidem.

No, ono to s tou obyčejností nebylo tak žhavé ani tenkrát, když se v roce 1979 poprvé objevilo BMW M535i. Byl to totiž nejdražší model v nabídce. Vlastně to bylo ještě dlouho před první generací BMW M5, která přišla v roce 1985. To už ale byla první „pětka“ generace E12, která se vyráběla v letech 1972 až 1981, staré auto.

Jestli jste posledních pár týdnů dávali na autowebu pozor, zaznamenali jste, že BMW oznámilo založení divize M Performance Automobiles, což má být oddělení stavějící modely bližší divizi M, ale stále vycházející ze silničních aut. Ve skutečnosti je to ale jen habaďůra na zákazníka, jak pod kapotu BMW M5 nacpat čtyřkolku a diesel. A to samé pak udělat i s SUV X5 a X6.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

Stalo se. Ale tak se také stalo před více než třiceti lety, jenže tehdy ještě nafta smrděla a o čtyřkolce nechtěli u vzkvétajícího BMW ani slyšet. Zákazníci už ale chtěli něco extra. Něco, co jim připomene úspěchy automobilky BMW na poli motorsportu. Věříme, že první BMW M5 už bylo v plánu, ale vůbec prvním počinem byl právě model M535i z roku 1979.Oproti obyčejnému BMW řady 5 E12 dostal samozřejmě nové plynové tlumiče, snížený podvozek, aerodynamický paket BMW Motorsport, sedačky Recaro, zkrácenou pětistupňovou manuální převodovku a poctivý samosvorný diferenciál. Srdcem auta byl ale motor – atmosférický řadový šestiválec o objemu 3,5 litru. Měl výkon 218 koní a točivý moment 304 Nm, což v té době bylo zatraceně hodně. Na stovku se dostal za 7,2 sekundy a upaloval rychlostí 228 km/h.

První model BMW M535i byl ale jen takový pokus a vyrobeno bylo pouze 1420 kusů. To vám musí napovědět, jaká je to rarita a jak těžko se takové auto musí shánět.

V roce 1981 byla na trh uvedena další generace BMW řady 5, tentokrát pod označením E28. V roce 1985 pak už následovala vůbec první BMW M5, ale ta nás teď nezajímá. Zajímá nás model M535i, který se vyráběl stejně jako BMW M5 od roku 1985 do roku 1988. Vzniklo už ale 10 335 aut a hned si vysvětlíme, proč.

Na rozdíl od BMW M5, která byla kompletována celá ručně, sjížděl model M535i z montážní linky spolu s obyčejnými modely BMW řady 5. Nedostal také plno specialit, které zákazníci našli jen na empětce, ale stále měl snížený a upravený podvozek, jiné nárazníky a optické doplňky v interiéru – včetně výtečných sedaček Recaro. Velkou zvláštností byly specifické ráfky kol s pneumatikami o netradičním rozměru: 220/55 VR 390. Gumy dodával Michelin a měly označení TRX.Pod kapotou pracoval řadový šestiválec označený M30B34, který měl objem 3,4 litru a samozřejmě atmosférické sání. Verze bez katalyzátoru měla výkon 218 koní, točivý moment 310 Nm a kompresní poměr 10,0 : 1, pozdější verze s katalyzátorem měla kompresní poměr 8,0 : 1 a výkon jen 188 koní. Ten se ale do M535i moc nemontoval, na rozdíl od obyčejného BMW 535i a BMW 735i.

BMW M535i E28 se prodávala i s automatem, ale to není volba, kterou hledá správný nadšenec. Pětistupňový manuál byl samozřejmě doplněn samosvorným diferenciálem s kratším stálým převodem, takže auto působilo svižněji než standardní 535i. Mohli jste si ale objednat i verzi s delšími převody. Maximální rychlost M535i E28 byla 230 km/h a na stovku se auto dostalo za 7,2 sekundy.Dnes už jich po silnici moc nejezdí a je to vidět i na cenách. Model M535i koupíte od nějakých 4000 eur, ale počítejte s tím, že to nebude moc pěkné auto a kdo ví, jestli vůbec originální. Teprve za dvoujnásobek se dá sehnat slušný kus, ale vyžadující hodně péče. Velmi dobře udržovaná auta se prodávají i za 12 000 eur nebo více.

Jedná se o sběratelský exemplář, takže se nedá počítat s tím, že by majitel slevil. Ceny se tak pohybují skoro stejně vysoko jako za první BMW M5. Je ale pravda, že M5 se klidně prodává i za 20 000 eur. Hodně záleží na stavu a originalitě auta.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec M30B34
Palivobenzín
RozvodOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)3430
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)92,0 x 84,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolazadní, samosvor
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 285 mm
Brzdy vzadukotoučové, 285 mm
Pneumatiky vpředu220/55 VR 390 mm (speciální zakázkové)
Pneumatiky vzadu220/55 VR 390 mm (speciální zakázkové)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)160 / 218 v 5200 ot./min.
Točivý moment (Nm)310 v 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)154,2
0-100 km/h (s)7,2
Nejvyšší rychlost (km/h)230
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4620
Šířka (mm)1710
Výška (mm)1397
Rozvor náprav (mm)2625
Provozní hmotnost (kg)1414
27.1.2012 10:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist