Land Rover Defender 90 Station Wagon (2015)

Život jednoho z nejikoničtějších vozů, který kdy jezdil po této planetě, spěje k definitivnímu konci. Tohle je tedy zřejmě naposledy, kdy usedáme za jeho volant. Bude nám chybět!

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.2

Radosti

Schopnosti v terénu; šarm a osobnost; tak trochu jiná zábava za volantem

Starosti

Je strašně zastaralý, to ale předčí obavy, jak bude vypadat jeho nástupce


Jen těžko byste našli auto s větší osobností. Možná je to tím, jak dlouhou tu s námi je. Mezi tím sice prošlo několika modernizacemi, ale základní myšlenka i tvary jsou staré neuvěřitelných 67 let. Možná je to tím, že si vysloužilo renomé krále terénu. Protože ať už míříte kamkoliv, odpovědí je vždy Land Rover Defender. A možná je to tím, jak je tohle auto od zbytku odlišné. Podobný jízdní zážitek vám prostě nikdo jiný nenabídne.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pro někoho je to možná jen pracovní stroj, který toho hodně dokáže, a přistupuje k němu chladně, jako k jinému spotřebnímu zboží. Pokud jste automobilový nadšenec, pak vás tohle auto musí očarovat. Roztomilý a nevinný kukuč dvou kulatých světel na přísně hranaté karoserii vám obměkčí srdce a viditelné nýtování s odkrytými panty dveří odkryjí ve vší své nahotě, že je tohle především stroj.

Interiér

Totéž se projevuje také uvnitř. Módního designu se tu nedočkáte, pokud jste se ovšem nezasekli v osmdesátkách a vrcholem módy pro vás nejsou digitálky s databankou. Pak se vám tu bude líbit. Všechno je tu především účelné, tak, abyste se nebáli vstoupit v zabahněné obuvi a všechno jste také mohli ovládat v tlustých rukavicích. Funky detaily tu ale najdete také, těžko byste ale dokazovali, že to tak bylo míněno od začátku. Zajímavost z nich udělal až běh času. Třeba ovládání světel na velkém páčkovém přepínači pod volantem, spínací skříňka nalevo nebo klakson umístěný postaru na páčce blinkrů…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Za co může také čas, ale už tak veselé to není, je příšerná pozice za volantem. Sedíte vysoko a díky pevně usazenému volantu v předklonu, nalepení na dveře, takže se vejdete jen s loktem vystrčeným z okna, a veškeré ovládací prvky jsou asi tak o metr vyosené. Je to asi jako sedět na přeplněné hokejové trestné lavici. Vlastně si občas připadám, jako bych řídil v plné zbroji a s bruslemi na nohou. Mimochodem, zadní sklápěcí sedačky jsou také spíše nouzové, jelikož se standardně urostlí jedinci na ně pohodlně nevejdou. Vlastně nejpohodlnější by bylo sedět v rezervní pneumatice na kapotě, jenže to by už hezkých pár desítek let nesměla být připevněna na víku kufru a také kvůli tomu dostanete jen poněkud nepraktické křídlové dveře.

Pohon a spotřeba

Pod kapotu si můžete objednat jediný turbodiesel o objemu 2,2 litru, výkonu 122 koní a točivém momentu 360 Nm, a vlastně to bohatě stačí. Díky nakrátko poskládané převodovce (která se mimochodem tak slastně mechanicky posunuje ve svých drahách) máte pocit, že se auto celkem slušně hýbe a udržovat s ním papírovou maximální rychlost 145 km/h není problém. V terénu pak stejně víc nepotřebujete, a když už, tak máte k dispozici redukční převodovku.

„Řídit tohle auto je asi jako řídit
parní lokomotivu – musíte neustále makat!“

 

Motor sice splňuje emisní normu Euro 6, ale to je tak jediný z moderních požadavků, kterým vyhoví. Vydává intenzivní hluk promísený agrárními tóny a se spotřebou na tom také není zrovna růžově. Oficiální hodnoty zní 11,7 l/100 km ve městě, 9,4 l/100 km mimo město a 10,2 l/100 km kombinovaně, bohužel však nemohu sloužit reálnými daty, protože auto nemá palubní počítač. I to je jedním ze znaků zastaralosti.

Ovladatelnost

Ovladatelnost je jedním slovem tristní, srovnáte-li ji s moderními osobními vozy či SUV. Řízení má vůli a dlouhatánský převod, plyn je vinou širokého tunelu někde uprostřed, brzda nalepená na něm a spojku našlapáváte pomalu venku na blatníku, navíc jde ztuha jako zalitá zasychajícím betonem. Slyšel jsem teorii, že všechno to vyosení je prý kvůli snazší ovladatelnosti v terénu, kdy máte hlavu vystrčenou z okna nebo rovnou otevřené dveře a sledujete překážky.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ano, tohle je především terénní vozidlo a tomu také odpovídají jízdní vlastnosti. Podvozek se natřásá, kroutí a poskakuje, do zatáček tak musíte našlapovat velmi opatrně. Do jisté míry se ale chová civilizovaně. Po chvilce zvykání najednou zjistíte, že na podvozek můžete i trochu zatlačit, že se nemusíte tolik bát ostřejšího průjezdu zatáčkou nebo jet po dálnici na hranici zákonného limitu. A dokonce vám nabídne i zábavu za volantem. Je to ale poněkud jiná forma zážitku, než řezat zatáčky nabroušeným náčiním, tady se dostanete až k samotné podstatě řízení. Je to asi jako řídit parní lokomotivu. Musíte nad svým jednáním neustále přemýšlet, udržovat rozjetý stroj v pohybu a makat, dokud nebudete mít pocit, jako byste lopatou odházeli plný tendr uhlí.

Verdikt

Land Rover Defender mne obohatil velmi nostalgickým zážitkem, i proto, že to bylo zřejmě naposled, kdy jsem se za jeho volant posadil. Je to neuvěřitelně šarmantní stroj, který si musí každý, kdo má rád auta, jednou v životě zkusit, protože nabídne naprosto jedinečný zážitek z jízdy. Vlastně na mne tohle auto mělo tak silný vliv, že mne přimělo ke koupi starého a jednoduchého auta zkonstruovaného před pětatřiceti lety.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pokud řešíte hlavně praktickou stránku věci, pak už asi dávno víte, že když chcete prozkoumat jakýkoliv kout světa, Defík vás tam dostane. Potřebujete-li nekompromisní off-road, v podstatě nemáte z čeho vybírat. A právě proto moje největší obavy směřují k samotné budoucnosti Defíka. Za pár měsíců jeho výroba definitivně skončí a jak bude vypadat jeho novodobá interpretace, to je zatím záhadou. Do jeho dalšího života mu tak přeji jediné – aby se neproměnil v ubohý módní doplněk, na který se ponižují jiná auta, a zachoval si svoji tvář.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2198
Kompresní poměr15,6 : 1
Vrtání x zdvih (mm)86,0 x 94,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředutuhá náprava s panhardskou tyčí
Vzadutuhá náprava s trojúhelníkovými a vlečnými rameny
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu235/85 R16
Pneumatiky vzadu235/85 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)90 / 122 v 3500
Točivý moment (Nm)360 v 2000
Výkon/hmotnost (k/t)65
0-100 km/h (s)15,8
Nejvyšší rychlost (km/h)145
Spotřeba paliva (l/100 km)11,7 / 9,4 / 10,2
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4040
Šířka (mm)1790
Výška (mm)2000
Rozvor náprav (mm)2360
Provozní hmotnost (kg)1870
Celková hmotnost (kg)2505
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3500
Zavazadlový prostor (l)-
Ceny
Základní cena modelu829 092,- (90 Hard Top 2.2 122 k)
31.12.2015 11:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist