autoweb.cz > Land Rover > Land Rover Defender > Land Rover Defender 90 Station Wagon (2015)
Land Rover Defender 90 Station Wagon (2015)
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 7
X-Factor 10
Celkové hodnocení 8.2
Radosti
Schopnosti v terénu; šarm a osobnost; tak trochu jiná zábava za volantem
Starosti
Je strašně zastaralý, to ale předčí obavy, jak bude vypadat jeho nástupce
Jen těžko byste našli auto s větší osobností. Možná je to tím, jak dlouhou tu s námi je. Mezi tím sice prošlo několika modernizacemi, ale základní myšlenka i tvary jsou staré neuvěřitelných 67 let. Možná je to tím, že si vysloužilo renomé krále terénu. Protože ať už míříte kamkoliv, odpovědí je vždy Land Rover Defender. A možná je to tím, jak je tohle auto od zbytku odlišné. Podobný jízdní zážitek vám prostě nikdo jiný nenabídne.
Pro někoho je to možná jen pracovní stroj, který toho hodně dokáže, a přistupuje k němu chladně, jako k jinému spotřebnímu zboží. Pokud jste automobilový nadšenec, pak vás tohle auto musí očarovat. Roztomilý a nevinný kukuč dvou kulatých světel na přísně hranaté karoserii vám obměkčí srdce a viditelné nýtování s odkrytými panty dveří odkryjí ve vší své nahotě, že je tohle především stroj.
Interiér
Totéž se projevuje také uvnitř. Módního designu se tu nedočkáte, pokud jste se ovšem nezasekli v osmdesátkách a vrcholem módy pro vás nejsou digitálky s databankou. Pak se vám tu bude líbit. Všechno je tu především účelné, tak, abyste se nebáli vstoupit v zabahněné obuvi a všechno jste také mohli ovládat v tlustých rukavicích. Funky detaily tu ale najdete také, těžko byste ale dokazovali, že to tak bylo míněno od začátku. Zajímavost z nich udělal až běh času. Třeba ovládání světel na velkém páčkovém přepínači pod volantem, spínací skříňka nalevo nebo klakson umístěný postaru na páčce blinkrů…
Za co může také čas, ale už tak veselé to není, je příšerná pozice za volantem. Sedíte vysoko a díky pevně usazenému volantu v předklonu, nalepení na dveře, takže se vejdete jen s loktem vystrčeným z okna, a veškeré ovládací prvky jsou asi tak o metr vyosené. Je to asi jako sedět na přeplněné hokejové trestné lavici. Vlastně si občas připadám, jako bych řídil v plné zbroji a s bruslemi na nohou. Mimochodem, zadní sklápěcí sedačky jsou také spíše nouzové, jelikož se standardně urostlí jedinci na ně pohodlně nevejdou. Vlastně nejpohodlnější by bylo sedět v rezervní pneumatice na kapotě, jenže to by už hezkých pár desítek let nesměla být připevněna na víku kufru a také kvůli tomu dostanete jen poněkud nepraktické křídlové dveře.
Pohon a spotřeba
Pod kapotu si můžete objednat jediný turbodiesel o objemu 2,2 litru, výkonu 122 koní a točivém momentu 360 Nm, a vlastně to bohatě stačí. Díky nakrátko poskládané převodovce (která se mimochodem tak slastně mechanicky posunuje ve svých drahách) máte pocit, že se auto celkem slušně hýbe a udržovat s ním papírovou maximální rychlost 145 km/h není problém. V terénu pak stejně víc nepotřebujete, a když už, tak máte k dispozici redukční převodovku.
„Řídit tohle auto je asi jako řídit
parní lokomotivu – musíte neustále makat!“
Motor sice splňuje emisní normu Euro 6, ale to je tak jediný z moderních požadavků, kterým vyhoví. Vydává intenzivní hluk promísený agrárními tóny a se spotřebou na tom také není zrovna růžově. Oficiální hodnoty zní 11,7 l/100 km ve městě, 9,4 l/100 km mimo město a 10,2 l/100 km kombinovaně, bohužel však nemohu sloužit reálnými daty, protože auto nemá palubní počítač. I to je jedním ze znaků zastaralosti.
Ovladatelnost
Ovladatelnost je jedním slovem tristní, srovnáte-li ji s moderními osobními vozy či SUV. Řízení má vůli a dlouhatánský převod, plyn je vinou širokého tunelu někde uprostřed, brzda nalepená na něm a spojku našlapáváte pomalu venku na blatníku, navíc jde ztuha jako zalitá zasychajícím betonem. Slyšel jsem teorii, že všechno to vyosení je prý kvůli snazší ovladatelnosti v terénu, kdy máte hlavu vystrčenou z okna nebo rovnou otevřené dveře a sledujete překážky.
Ano, tohle je především terénní vozidlo a tomu také odpovídají jízdní vlastnosti. Podvozek se natřásá, kroutí a poskakuje, do zatáček tak musíte našlapovat velmi opatrně. Do jisté míry se ale chová civilizovaně. Po chvilce zvykání najednou zjistíte, že na podvozek můžete i trochu zatlačit, že se nemusíte tolik bát ostřejšího průjezdu zatáčkou nebo jet po dálnici na hranici zákonného limitu. A dokonce vám nabídne i zábavu za volantem. Je to ale poněkud jiná forma zážitku, než řezat zatáčky nabroušeným náčiním, tady se dostanete až k samotné podstatě řízení. Je to asi jako řídit parní lokomotivu. Musíte nad svým jednáním neustále přemýšlet, udržovat rozjetý stroj v pohybu a makat, dokud nebudete mít pocit, jako byste lopatou odházeli plný tendr uhlí.
Verdikt
Land Rover Defender mne obohatil velmi nostalgickým zážitkem, i proto, že to bylo zřejmě naposled, kdy jsem se za jeho volant posadil. Je to neuvěřitelně šarmantní stroj, který si musí každý, kdo má rád auta, jednou v životě zkusit, protože nabídne naprosto jedinečný zážitek z jízdy. Vlastně na mne tohle auto mělo tak silný vliv, že mne přimělo ke koupi starého a jednoduchého auta zkonstruovaného před pětatřiceti lety.
Pokud řešíte hlavně praktickou stránku věci, pak už asi dávno víte, že když chcete prozkoumat jakýkoliv kout světa, Defík vás tam dostane. Potřebujete-li nekompromisní off-road, v podstatě nemáte z čeho vybírat. A právě proto moje největší obavy směřují k samotné budoucnosti Defíka. Za pár měsíců jeho výroba definitivně skončí a jak bude vypadat jeho novodobá interpretace, to je zatím záhadou. Do jeho dalšího života mu tak přeji jediné – aby se neproměnil v ubohý módní doplněk, na který se ponižují jiná auta, a zachoval si svoji tvář.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2198 |
Kompresní poměr | 15,6 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86,0 x 94,6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | tuhá náprava s panhardskou tyčí |
Vzadu | tuhá náprava s trojúhelníkovými a vlečnými rameny |
Brzdy vpředu | kotoučové |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 235/85 R16 |
Pneumatiky vzadu | 235/85 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 90 / 122 v 3500 |
Točivý moment (Nm) | 360 v 2000 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 65 |
0-100 km/h (s) | 15,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 145 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,7 / 9,4 / 10,2 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4040 |
Šířka (mm) | 1790 |
Výška (mm) | 2000 |
Rozvor náprav (mm) | 2360 |
Provozní hmotnost (kg) | 1870 |
Celková hmotnost (kg) | 2505 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 3500 |
Zavazadlový prostor (l) | - |
Ceny | |
Základní cena modelu | 829 092,- (90 Hard Top 2.2 122 k) |