Lada: místo zisku má další dluhy

Obrovská továrna v ruském Togliatti mluví o záchraně, ale její ztráta se rok od roku zvětšuje. Přijde pomoc Renaultu včas?

Problémy Avtovazu nekončí. Naopak se zdá, že skutečná krize největšího ruského výrobce teprve čeká. Automobilka, do níž nedávno majetkově vstoupil Renault, prodělala vloni v přepočtu 33 miliard korun. V roce 2008 vykázal výrobce ztrátu ani ne poloviční.

Obrovská továrna v Togliatti, jejíž brány kdysi opouštěly statisíce známých žigulíků, může vyrábět až osm set tisíc aut ročně. V současnosti však staví jen něco přes tři sta tisíc strojů značky Lada každý rok a nad vodou ji drží jen podpora vlády, kterou prosadil sám Vladimir Putin.Pro příští rok očekává vedení automobilky nejen zlepšení, ale dokonce návrat do černých čísel. Její ředitel, Igor Komorov, předpovídá letos prodeje ve výši 541 000 vozů, a to díky zavedení šrotovného. Ruská vláda přišla se šrotovným až letos v březnu. Na přibližně 34 tisíc korun má nárok každý, kdo vymění své desetileté a starší auto za nové, ovšem postavené v Rusku.

To nemusí automaticky znamenat vítězství pro Ladu, která i s nejnovějšími modely, jako je Kalina, za konkurenci zaostává. Auta v Rusku vyrábí celá řada známých značek včetně naší Škody, která má továrnu ve městě Kaluga. Šrotovné prozatím úspěšně táhne trh s auty vzhůru, prodeje za květen vyskočily meziročně o 31 procent. Avtovaz musí z růstu vytěžit co nejvíc, aby mohl začít splácet obrovské dluhy.

autoweb.cz

22.6.2010 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist