Lada 2110/2111/2112 (1995 – 2011)

Automobily značky Lada už řadu let mnoho našich motoristů nevyhledává, přesto se na zdejším trhu nabízejí. Kupce ale nehledají snadno.

​RADOSTI
Pohodlné odpružení, odolnost podvozkových komponent.

STAROSTI
Vyšší spotřeba, podprůměrné dílenské zpracování, špatné jízdní vlastnosti, hluk za provozu, absence posilovače řízení.

Ne, nedívejte se do kalendáře, není 1. dubna. Vůz, o kterém bude dnešní bazar nepředstavuje žádné terno, do nedávna se ale vyráběl a na českém trhu ojetých vozidel se vyskytuje. Do naší pravidelné rubriky tedy patří.

Řeč je o Ladě 2110 (sedan), 2111 (kombi) a 2112 (hatchback), jež se v cenících objevila se zkráceným označením 110, 111 či 112. Automobil prodávaný od roku 1995 vydržel ve výrobě dlouhých šestnáct let. Na našem trhu nových vozů se ale přestal nabízet v roce 2008.

Vůz zaujal ani ne tak nenáročné motoristy, jako spíše jen zapřisáhlé příznivce značky. Ti v něm viděli malý tank, který opraví kdejaký šikovnější kovář a nedostatky, jež mnohdy odradily i nenáročné řidiče, přehlíželi.Nenarážíme tím jen na citelně podprůměrné dílenské zpracování, ale i na chybějící posilovač řízení. Parkování se tak snadno proměnilo v malé peklo – hlavně, že auto nepostrádá elektrické ovládání oken. Avšak pekelných věcí se na ladě stodesítkové řady najde více.


Interiér z hlediska nabídky místa pro posádku nedopadá nejhůř, jen vzadu by mohlo být v případě hatchbacku a sedanu o něco více místa pro hlavu. Ztvárnění palubní desky bylo už při uvedení vozu na trh dost bídné, z  dnešního pohlednu je to jako návrat do středověku.

Tvrdý laciný plast s mizernou povrchovou úpravou a k tomu obrovská tlačítka přímo po  stranách přístrojové kapličky, o naprosto nevzhledném volantu nemluvě. Něco takového prostě do dnešní doby nepatří. Ono to vlastně nepatřilo ani na konec devadesátých let, natož do období po roce 2000.


​Ale obraťme list. Špatná není nabídka místa v zavazadelníku. Hatchback totiž přepraví náklad o objemu 370 litrů a sedan zvládne odvézt ještě o 30 litrů více. Kombi pak poskytne nákladový prostor o objemu 450 litrů – to sice mnohým stačí, v porovnání s konkurencí ale nic moc.

A co pohonné jednotky? No na diesel zapomeňte, kdo chce jezdit úsporně, zde nepochodí. Zejména pokud se budeme bavit o osmiventilových motorech 1.5i, jež mají vyšší spotřebu a snahou se zrovna nepřetrhnou. Později uvedené šestnáctiventilové agregáty jsou ochotnější.

S dalšími motory se na našem trhu nejspíš nesetkáte. Šance je ještě u výrazně povedenějších šestnáctistovek, osmnáctistovka a dvoulitr se zde ale ukáže těžko. Běžně potkáte jen patnáctistovky.


Líný a hlučný osmiventilový motor je ale špatnou volbou. Jako by nestačilo, že je za jízdy slyšet i hlučná převodovka a ničemu nepomáhá ani značný aerodynamický hluk. Mimochodem dlouhé a nepřesné řazení také nepotěší.

Podvozek sice tlumí nerovnosti dobře, ale to je také jeho jediná přednost. Po stránce jízdních vlastností je to opravdu mizérie na druhou. Auto v zatáčkách brzo opouští jízdní stopu, a řidič se potí za volantem, protože převod musí být vzhledem k absenci posilovače delší.

Při parkování to ale moc nepomáhá a otáčet koly je mnohdy úkol spíše pro kulturistu. Na komfortu nepřidává ani hlučný ventilátor rozvodu vzduchu po vozidle. Mimochodem ten patří k poruchovým dílům.„Selhává elektroinstalace, známé jsou také závady startéru,“ líčí Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. Výjimku nepředstavuje únik či nadměrná spotřeba motorového oleje, vyskytují se poruchy elektrického stahování oken a potíže s ukazatelem rychlosti.

Zástupce Auto Diskont upozorňuje i na další možné problémy: „Ničím výjimečným není vrzání interiéru za jízdy, známé jsou vady laku a vozidlu se nevyhýbá ani koroze.“ Ta napadá především výfuk, setkat se s ní ale můžete i na karoserii.


Ve zpětném zrcátku
1995 – představení sedanu 110 (2110), kombi 111 (2111) a hatchbacku 112 (2112) se zážehovými motory 1.5/54 kW, 1.5/58 kW a 1.5 16V/69 kW.
1996 – osmiventilový motor nyní jen o výkonu 58 kW.
1997 – uvedeno sportovně pojaté provedení GTI s pohonnou jednotkou Opel 2.0 16V/110 kW pod jménem „Yellow Shark“ (žlutý žralok).
1998 – nové odvozená prodloužená limuzína 110 Konsul poháněná Wankelovým motorem 2.6 o výkonu 139 kW.
1999 – automobilka odhaluje závodní dvoumístný model 110 Rallye s motorem Opel 2.0 16V upraveným na výkon 176 kW.
2000 – nově verze GTI s pohonem všech kol a motorem Opel 2.0 16V se zvýšeným výkonem na 125 kW, závodní provedení 110 Rallye dostává nový agregát 1.6 16V/153 kW, pro běžná provedení nově osmiventilový agregát 1.6/60 a  66 kW.
2001 – uvedena karosářská verze 110 kupé, limuzína Konsul se na některých trzích objevuje pod označením Pullman a to i s motorem 2.0 16V/85 kW, jež je v nabídce i pro běžné verze, novinku představuje také agregát 1.6 16V/75 kW.
2002 – motor 1.5 16V nově také o výkonu 67 kW, uvedeny také jednotky 1.8/70 kW, 1.6 16V/88 a 119 kW, agregát Opel 2.0 16V/125 kW posílen na 135 kW.
2003 – facelift modelové řady, upravena nabídka pohonných jednotek, nyní 1.5/56 kW, 1.5 16V/67 a 69 kW, 1.6 16V/75, 88 a 119 kW, 1.8/70 kW, 1.8 16V/74 kW, sportovně laděná verze GTI s motorem Opel 2.0 16V/100 kW, závodní verzi 110 Rallye pohání jednotka 1.6 16V/153 kW.
2004 – motory o objemu 1,8 litru nově o výkonech 66 a 72 kW.
2005 – osmiventilový agregát 1.8 vyřazen z nabídky, šestnáctiventilová osmnáctistovka opět o výkonu 88 kW, pohonné jednotky 1.6 16V staženy.
2006 – menší úprava vzhledu, nabídka motorů omezena na 1.6/60 a 67 kW, modely GTI a Konsul se již nevyrábí, stejně tak byla ukončena éra závodního vozu 110 Rallye.
2007 – představen nástupce pod jménem Priora, ve výrobě zůstává už jen sedan Lada 110.
2008 – ukončení prodeje vozu v České republice, kde se nabízel pouze s několika vybranými motorizacemi.
2011 – definitivní ukončení výroby.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Lada bariérový test Euro NCAP nikdy neabsolvovala.

Milan Jirouš

11.3.2012 4:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist