autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Lada 2110/2111/2112 (1995 – 2011)
Lada 2110/2111/2112 (1995 – 2011)
RADOSTI
Pohodlné odpružení, odolnost podvozkových komponent.
STAROSTI
Vyšší spotřeba, podprůměrné dílenské zpracování, špatné jízdní vlastnosti, hluk za provozu, absence posilovače řízení.
Ne, nedívejte se do kalendáře, není 1. dubna. Vůz, o kterém bude dnešní bazar nepředstavuje žádné terno, do nedávna se ale vyráběl a na českém trhu ojetých vozidel se vyskytuje. Do naší pravidelné rubriky tedy patří.
Řeč je o Ladě 2110 (sedan), 2111 (kombi) a 2112 (hatchback), jež se v cenících objevila se zkráceným označením 110, 111 či 112. Automobil prodávaný od roku 1995 vydržel ve výrobě dlouhých šestnáct let. Na našem trhu nových vozů se ale přestal nabízet v roce 2008.
Vůz zaujal ani ne tak nenáročné motoristy, jako spíše jen zapřisáhlé příznivce značky. Ti v něm viděli malý tank, který opraví kdejaký šikovnější kovář a nedostatky, jež mnohdy odradily i nenáročné řidiče, přehlíželi.Nenarážíme tím jen na citelně podprůměrné dílenské zpracování, ale i na chybějící posilovač řízení. Parkování se tak snadno proměnilo v malé peklo – hlavně, že auto nepostrádá elektrické ovládání oken. Avšak pekelných věcí se na ladě stodesítkové řady najde více.
Interiér z hlediska nabídky místa pro posádku nedopadá nejhůř, jen vzadu by mohlo být v případě hatchbacku a sedanu o něco více místa pro hlavu. Ztvárnění palubní desky bylo už při uvedení vozu na trh dost bídné, z dnešního pohlednu je to jako návrat do středověku.
Tvrdý laciný plast s mizernou povrchovou úpravou a k tomu obrovská tlačítka přímo po stranách přístrojové kapličky, o naprosto nevzhledném volantu nemluvě. Něco takového prostě do dnešní doby nepatří. Ono to vlastně nepatřilo ani na konec devadesátých let, natož do období po roce 2000.
Ale obraťme list. Špatná není nabídka místa v zavazadelníku. Hatchback totiž přepraví náklad o objemu 370 litrů a sedan zvládne odvézt ještě o 30 litrů více. Kombi pak poskytne nákladový prostor o objemu 450 litrů – to sice mnohým stačí, v porovnání s konkurencí ale nic moc.
A co pohonné jednotky? No na diesel zapomeňte, kdo chce jezdit úsporně, zde nepochodí. Zejména pokud se budeme bavit o osmiventilových motorech 1.5i, jež mají vyšší spotřebu a snahou se zrovna nepřetrhnou. Později uvedené šestnáctiventilové agregáty jsou ochotnější.
S dalšími motory se na našem trhu nejspíš nesetkáte. Šance je ještě u výrazně povedenějších šestnáctistovek, osmnáctistovka a dvoulitr se zde ale ukáže těžko. Běžně potkáte jen patnáctistovky.
Líný a hlučný osmiventilový motor je ale špatnou volbou. Jako by nestačilo, že je za jízdy slyšet i hlučná převodovka a ničemu nepomáhá ani značný aerodynamický hluk. Mimochodem dlouhé a nepřesné řazení také nepotěší.
Podvozek sice tlumí nerovnosti dobře, ale to je také jeho jediná přednost. Po stránce jízdních vlastností je to opravdu mizérie na druhou. Auto v zatáčkách brzo opouští jízdní stopu, a řidič se potí za volantem, protože převod musí být vzhledem k absenci posilovače delší.
Při parkování to ale moc nepomáhá a otáčet koly je mnohdy úkol spíše pro kulturistu. Na komfortu nepřidává ani hlučný ventilátor rozvodu vzduchu po vozidle. Mimochodem ten patří k poruchovým dílům.„Selhává elektroinstalace, známé jsou také závady startéru,“ líčí Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. Výjimku nepředstavuje únik či nadměrná spotřeba motorového oleje, vyskytují se poruchy elektrického stahování oken a potíže s ukazatelem rychlosti.
Zástupce Auto Diskont upozorňuje i na další možné problémy: „Ničím výjimečným není vrzání interiéru za jízdy, známé jsou vady laku a vozidlu se nevyhýbá ani koroze.“ Ta napadá především výfuk, setkat se s ní ale můžete i na karoserii.
Ve zpětném zrcátku
1995 – představení sedanu 110 (2110), kombi 111 (2111) a hatchbacku 112 (2112) se zážehovými motory 1.5/54 kW, 1.5/58 kW a 1.5 16V/69 kW.
1996 – osmiventilový motor nyní jen o výkonu 58 kW.
1997 – uvedeno sportovně pojaté provedení GTI s pohonnou jednotkou Opel 2.0 16V/110 kW pod jménem „Yellow Shark“ (žlutý žralok).
1998 – nové odvozená prodloužená limuzína 110 Konsul poháněná Wankelovým motorem 2.6 o výkonu 139 kW.
1999 – automobilka odhaluje závodní dvoumístný model 110 Rallye s motorem Opel 2.0 16V upraveným na výkon 176 kW.
2000 – nově verze GTI s pohonem všech kol a motorem Opel 2.0 16V se zvýšeným výkonem na 125 kW, závodní provedení 110 Rallye dostává nový agregát 1.6 16V/153 kW, pro běžná provedení nově osmiventilový agregát 1.6/60 a 66 kW.
2001 – uvedena karosářská verze 110 kupé, limuzína Konsul se na některých trzích objevuje pod označením Pullman a to i s motorem 2.0 16V/85 kW, jež je v nabídce i pro běžné verze, novinku představuje také agregát 1.6 16V/75 kW.
2002 – motor 1.5 16V nově také o výkonu 67 kW, uvedeny také jednotky 1.8/70 kW, 1.6 16V/88 a 119 kW, agregát Opel 2.0 16V/125 kW posílen na 135 kW.
2003 – facelift modelové řady, upravena nabídka pohonných jednotek, nyní 1.5/56 kW, 1.5 16V/67 a 69 kW, 1.6 16V/75, 88 a 119 kW, 1.8/70 kW, 1.8 16V/74 kW, sportovně laděná verze GTI s motorem Opel 2.0 16V/100 kW, závodní verzi 110 Rallye pohání jednotka 1.6 16V/153 kW.
2004 – motory o objemu 1,8 litru nově o výkonech 66 a 72 kW.
2005 – osmiventilový agregát 1.8 vyřazen z nabídky, šestnáctiventilová osmnáctistovka opět o výkonu 88 kW, pohonné jednotky 1.6 16V staženy.
2006 – menší úprava vzhledu, nabídka motorů omezena na 1.6/60 a 67 kW, modely GTI a Konsul se již nevyrábí, stejně tak byla ukončena éra závodního vozu 110 Rallye.
2007 – představen nástupce pod jménem Priora, ve výrobě zůstává už jen sedan Lada 110.
2008 – ukončení prodeje vozu v České republice, kde se nabízel pouze s několika vybranými motorizacemi.
2011 – definitivní ukončení výroby.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Lada bariérový test Euro NCAP nikdy neabsolvovala.
Milan Jirouš