​Koubek: Viděl jsem novou Octavii!

A spolu se mnou jí viděly desítky, ne-li stovky českých i zahraničních novinářů.

A spolu se mnou jí viděly desítky, ne-li stovky českých i zahraničních novinářů. I když, novinářů… jak se to vezme. Škoda má v Mladé Boleslavi nové, rozšířené muzeum a jeho součástí je poměrně obrovská hala, do které se dá postavit nejen velké pódium, ale i (bez nadsázky) tribuna pro diváky, takže na tuhle akci dostal pozvánku opravdu kdekdo. V podstatě stačí mít třeba blog s adresou skodovkysounejlepci.cz a pravděpodobně vás pozvali taky.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Proboha, to ale není návod, že byste to měli udělat – upřímně řečeno nám takoví lidé včera spíš aktivně překáželi v práci. Když stojíte se stativem a kamerou, nebo velkou zrcadlovkou a pečlivě ladíte kompozici, přičemž vám přímo před objektiv vleze někdo v kšiltovce, v ruce malý foťák za pár korun a tváří se důležitě, člověku je líto, že nemůže řvát nahlas. Nicméně popravdě, to se stává pravidelně i na velkých autosalonech. Tam jsou občas i „fotografové“ s iPady.

 

Automobilce ovšem tento postup nelze vyčítat. Nekritických obdivovatelů má Škoda Octavia tisíce a pokud jsou někteří literárně aktivní, je třeba je podporovat, aby svou víru šířili dál. Až na to, že pak narazíte i na člověka, který stojí před autem odhaleným tak čerstvě, že hadr ještě skoro nestihnul dopadnout na podlahu a už si pro sebe (celkem nahlas) říká „hmmm, to je fakt moc pěkný, nějaký křídlo dozadu a polepy na střechu a bude to senza“. To si nedělám legraci, to jsem včera slyšel na vlastní uši. Ale ono není divu, když v průběhu tiskové konference zní z pódia věty, kde se jedním dechem mluví o ekologii a o „sportovním difuzoru“ (který Octavia nemá a ani nepotřebuje).Mezi podobnými pseudotunerskými exoty se proplétají pološílení kolegové profesionální novináři a snaží se ulovit použitelné fotky, případně sehnat na rozhovor někoho, kdo jim do kamery zopakuje některou část tiskové zprávy. Ti aktivnější a nedůvěřivější pak lezou s centimetrem po interiéru a ověřují, jestli automobilka náhodou nelže. Skoro mě překvapilo, že nikdo nezačal pumpovat vodu do kufru, aby si ověřil, že tam těch 5 litrů místa navíc skutečně je.

Nová Octavia je tu a servery padají pod přetížením

 

Nechápejte mě špatně, moc dobře si uvědomuju, proč je Octavia oblíbená – je to kvalitní auto a i když k faceliftu druhé generace mám své výhrady, o praktičnosti a kvalitní koncernové technice není třeba dlouze diskutovat. I ty verze RS byly (i když ne sportovní) celkem příjemně rychlé.

 

Stačí ale na tiskovce prohlásit, že Octavia je opět největší ze všech a (české) publikum šílí nadšením, skoro všechny dnešní noviny jí mají na přední straně, motoristické servery potřebují přídavné chlazení a návštěvnost trhá rekordy.Kromě toho kufru, který teď má 590 litrů, přibylo místa i pro cestující. Rozvor se protáhl o 10,8 cm a auto se rozšířilo o 4,5 cm, takže už to snad bude trochu lepší kolem ramen. Jinak je Octavia svou velikostí stále někde na půl cesty mezi svou třídou a auty na úrovni Mondea.

 

Proč tohle všechno vlastně píšu: Octavia nebude špatné auto, to se dá říct prakticky s jistotou. Můj osobní dojem z celého včerejška je ale poněkud trpký. Nikoliv vinou auta samotného, upřímně řečeno se mi ten design celkem líbí, přestože rozhodně není ničím převratný (pořád ale lepší než ty dosavadní pseudočínské světlomety). Ačkoliv se samozřejmě nedalo čekat nic jiného, než takhle vysoký zájem, přijde mi to tak nějak příliš přehnané a až moc nekritické.Je fajn, že nová oktávka i přes nárůst rozměrů zhubla o 102 kilogramy (u některých verzí o míň), je fajn, že má konečně multidotykovou navigaci (z VW už jí ale známe delší dobu), je fajn, že je v ní mraky místa a má vychytávky typu vyjímatelného odpadkového koše ve dveřích a škrabky na led ve víčku nádrže. Taky už ale vzadu nemá ve všech verzích pětiprvkovou nápravu, vyjma nejsilnějších variant dostala jednoduchou zkrutnou příčku. A ta výbava, to je také kapitola sama pro sebe – sice ještě nejsou k dispozici oficiální ceníky, ale podle mých informací ta pěkná světla, která jsme viděli na tiskovce, dostanete až v nejvyšší výbavě. V té základní zřejmě nebudou ani denní LED diody. Polovina motorové nabídky bude výkonem tak tak stačit (zejména až naložíte těch 590 litrů harampádí) a když pojedete svižněji, odmění se vám zvýšenou spotřebou.

A především, je to zkrátka a jednoduše docela obyčejné auto, které vlastně nepřináší žádnou převratnou novinku. A vlastně ani nepřevratnou.

 

Rapid se letos nedostal do finále české ankety Auto Roku a jsem hodně zvědav, jestli se tam příští rok dostane Octavia. Pravděpodobně ano, pokud se nevyrojí aspoň pět skutečně převratných aut. Zbývá ovšem zjistit, jestli si to oktávka opravdu zaslouží.

Teď pochopitelně dostanu vynadáno, s tím počítám, takže se s dalšími komentáři zdržím až do chvíle, než se v ní projedu. Třeba mě skutečně překvapí.

Honza Koubek

12.12.2012 9:38

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist