Koubek: Škoda Rapid – co jste si mysleli špatně a proč za to nemůžete

Většina lidí už viděla fotky, někteří video (a někteří špatné, díky neumětelům v televizním zpravodajství), ale naživo viděl Škodu Rapid málokdo. Dokonce ani já ne.

Většina lidí už viděla fotky, někteří video (a někteří špatné, díky neumětelům v televizním zpravodajství), ale naživo viděl Škodu Rapid málokdo. Dokonce ani já ne.
Je tedy poměrně logické, že si lidé myslí různé pomýlené věci. Převládají dva chybné názory – první skupinka je překvapená a rozčarovaná, že Rapid není dvoudveřové „sportovně“ laděné kupé a že tedy nenavazuje na Škodu Rapid z osmdesátých let.

Je to důsledek neustálého recyklování názvů z historie škodovky, což by samo o sobě nebylo nic špatného, kdyby se automobilka nerozhodla ignorovat příslušnost jednotlivých názvů k jednotlivým třídám automobilů. Favorit byl ještě v pořádku – levné, malé rodinné auto. Octavia také, rodinný sedan. Pak ale přišla Felicia – původně stylový kabriolet, teď jen další hatchback, nástupce Favoritu. Superb se také trefil – velký, relativně luxusní vůz. Zkrátka, je to tak půl na půl a čert aby se v tom vyznal.

Potíž je v tom, že staré modely Favorit a Superb znají jen fanoušci veteránů a Octavii a Felicii si generace dnešních čtyřicátníků pamatuje leda z dětství. Ovšem Rapid, vycházející z klasických „stodvacítek“, ten je ještě v paměti natolik živé, že došlo k pochopitelnému zmatení. A aby toho nebylo málo, Rapid se vyráběl ještě dávno před tím – v letech 1935 – 1947 jako model 901 a 914, což byly vozy s karoseriemi sedan, kupé i kabriolet a dokonce i s šestiválcem. Jenže ty už si také nikdo nepamatuje.Upřímně to moc nechápu – škodovka některé názvy recykluje s ohledem na minulost, jiné v příkrém rozporu se stejně pojmenovanými předchůdci a do toho ještě přimíchává nové pseudoanglismy typu RoomsterYeti. Nezdá se mi to jako zrovna konzistentní korporátní image…

Druhá skupina lidí je přesvědčená, že Rapid je nástupcem Octavie – to je důsledek toho, že ho ještě neviděli naživo, protože by zjistili, že je výrazně menší – jen to svým designem důmyslně maskuje. Navíc jeho design výrazně vychází z konceptu MissionL, který se představil na loňském podzimním autosalonu ve Frankfurtu a mnozí ho právě za nástupce Octavie pokládali. Jenže i on byl ve srovnání s ní menší.Škodovka nový Rapid zasazuje do mezírky mezi Octavii a Fabii. Osobně jsem trochu skeptický k velikosti a životaschopnosti trhu malých sedanů, které se na západ od našich hranic už prakticky neprodávají a jejich výsadním hřištěm zůstává východ (Rusko, Čína, Indie a podobně). Stačí si vzpomenout, jak mizerně se prodávala Fabia sedan.

Rapid rozhodně znamená špatnou zprávu pro Renault Thalia a podobné vozy, kterým dost možná odláká podstatnou část zákazníků – i přes vyšší cenu, která by měla být na půli cesty mezi Octavií a Fabií, protože se dá očekávat i viditelně lepší kvalita, než u levných malých sedanů. A navíc je to přece škodovka, takže tu má velkou skupinu lidí, kteří na škodovky zkrátka nedají dopustit. Cílí na ultrakonzervativní zákazníky, kteří prostě chtějí sedan stůj co stůj a Octavia je pro ně zbytečně velká, nebo příliš drahá.

Dá se čekat, že až se objeví další generace Octavie, bude zase o kus větší než ta současná, aby se Rapidu trochu vzdálila. V každém případě je Rapid poměrně jasným důkazem, že od Škodovky minimálně v nejbližších letech nejspíš nemůžeme čekat žádnou velkou revoluci – spíš evoluční designové krůčky. Osobně bych tipoval, že jako další přijde větší bráška Yetiho.

Honza Koubek

25.6.2012 7:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist