Koubek: Škoda Rapid – co jste si mysleli špatně a proč za to nemůžete

Většina lidí už viděla fotky, někteří video (a někteří špatné, díky neumětelům v televizním zpravodajství), ale naživo viděl Škodu Rapid málokdo. Dokonce ani já ne.

Většina lidí už viděla fotky, někteří video (a někteří špatné, díky neumětelům v televizním zpravodajství), ale naživo viděl Škodu Rapid málokdo. Dokonce ani já ne.
Je tedy poměrně logické, že si lidé myslí různé pomýlené věci. Převládají dva chybné názory – první skupinka je překvapená a rozčarovaná, že Rapid není dvoudveřové „sportovně“ laděné kupé a že tedy nenavazuje na Škodu Rapid z osmdesátých let.

Je to důsledek neustálého recyklování názvů z historie škodovky, což by samo o sobě nebylo nic špatného, kdyby se automobilka nerozhodla ignorovat příslušnost jednotlivých názvů k jednotlivým třídám automobilů. Favorit byl ještě v pořádku – levné, malé rodinné auto. Octavia také, rodinný sedan. Pak ale přišla Felicia – původně stylový kabriolet, teď jen další hatchback, nástupce Favoritu. Superb se také trefil – velký, relativně luxusní vůz. Zkrátka, je to tak půl na půl a čert aby se v tom vyznal.

Potíž je v tom, že staré modely Favorit a Superb znají jen fanoušci veteránů a Octavii a Felicii si generace dnešních čtyřicátníků pamatuje leda z dětství. Ovšem Rapid, vycházející z klasických „stodvacítek“, ten je ještě v paměti natolik živé, že došlo k pochopitelnému zmatení. A aby toho nebylo málo, Rapid se vyráběl ještě dávno před tím – v letech 1935 – 1947 jako model 901 a 914, což byly vozy s karoseriemi sedan, kupé i kabriolet a dokonce i s šestiválcem. Jenže ty už si také nikdo nepamatuje.Upřímně to moc nechápu – škodovka některé názvy recykluje s ohledem na minulost, jiné v příkrém rozporu se stejně pojmenovanými předchůdci a do toho ještě přimíchává nové pseudoanglismy typu RoomsterYeti. Nezdá se mi to jako zrovna konzistentní korporátní image…

Druhá skupina lidí je přesvědčená, že Rapid je nástupcem Octavie – to je důsledek toho, že ho ještě neviděli naživo, protože by zjistili, že je výrazně menší – jen to svým designem důmyslně maskuje. Navíc jeho design výrazně vychází z konceptu MissionL, který se představil na loňském podzimním autosalonu ve Frankfurtu a mnozí ho právě za nástupce Octavie pokládali. Jenže i on byl ve srovnání s ní menší.Škodovka nový Rapid zasazuje do mezírky mezi Octavii a Fabii. Osobně jsem trochu skeptický k velikosti a životaschopnosti trhu malých sedanů, které se na západ od našich hranic už prakticky neprodávají a jejich výsadním hřištěm zůstává východ (Rusko, Čína, Indie a podobně). Stačí si vzpomenout, jak mizerně se prodávala Fabia sedan.

Rapid rozhodně znamená špatnou zprávu pro Renault Thalia a podobné vozy, kterým dost možná odláká podstatnou část zákazníků – i přes vyšší cenu, která by měla být na půli cesty mezi Octavií a Fabií, protože se dá očekávat i viditelně lepší kvalita, než u levných malých sedanů. A navíc je to přece škodovka, takže tu má velkou skupinu lidí, kteří na škodovky zkrátka nedají dopustit. Cílí na ultrakonzervativní zákazníky, kteří prostě chtějí sedan stůj co stůj a Octavia je pro ně zbytečně velká, nebo příliš drahá.

Dá se čekat, že až se objeví další generace Octavie, bude zase o kus větší než ta současná, aby se Rapidu trochu vzdálila. V každém případě je Rapid poměrně jasným důkazem, že od Škodovky minimálně v nejbližších letech nejspíš nemůžeme čekat žádnou velkou revoluci – spíš evoluční designové krůčky. Osobně bych tipoval, že jako další přijde větší bráška Yetiho.

Honza Koubek

25.6.2012 7:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist