Koubek: Rapidní zamyšlení

Tak jsem viděl Rapid, na stánku škodovky v Paříži. A je to pěkné auto, což myslím zcela bez ironie.

Tak jsem viděl Rapid, na stánku škodovky v Paříži. A je to pěkné auto, což myslím zcela bez ironie. Není na něm vůbec, ale vůbec nic překvapivého, když se na něj díváte, máte pocit, že před vámi stojí zmodernizovaná oktávka – až na to, že je samozřejmě o něco menší.

Nedávno jsem ale přišel na to, co mi na celém tom momentálním šílení okolo „nové škodovky“ vadí asi nejvíc. Zaprvé mi vadí ta typicky česky vyhraněná polarita: stojí proti sobě černá a bílá, jedni tvrdí, že Rapid bude hrůza a nikdy by si ho nekoupili, je to přece škodovka – a druzí tvrdí, že to bude bomba, těší se na to a už střádají korunky, protože si to prostě koupit musí, je to přece škodovka. Tak to ale v našich zemích bývá už od nepaměti a už jsem se naučil se kvůli tomu nerozčilovat.

Abych objasnil svůj názor a nedostal zase od někoho vynadáno: Škodovky jsou velmi dobrá auta, některé modely mám radši než jiné, celkově jsou to však doporučeníhodné, kvalitní, prostorné a elegantně konzervativní automobily. A nekoupil bych si je – což ovšem nemá nic společného s nějakou irelevantní záští proti domácí automobilce, ale spíš s tím, že jsem holt individualista a nesedělo by mi jezdit v autě, které tu má každý druhý. Nicméně svému tátovi jsem koupi jeho současného Yetiho doporučil a schválil.Teď ale k tomu hlavnímu: největší marností mě v souvislosti s Rapidem naplňuje fakt, že většina jeho příznivců, kteří už teď, aniž ho viděli jinde než na fotkách, vědí, že to bude „bomba auto, prostě nová super škodárna“, vlastně vůbec nechápou, čím vlastně Rapid má být. Protože Škoda Rapid je jasný krok vyrobit „horší, jednodušší a levnější škodovku“. A pokud vám teď vystřelil krevní tlak i tep, zkuste se na to podívat nezúčastněnýma očima.

Přesně takový pohled se nabídl z nečekaného místa – z amerického magazínu Car and Driver. Shrnutí jejich článku o Rapidu (který se tam prodávat nebude, stejně jako Toledo, což bude Rapid se znáčky Seatu), je jednoduché: Koncern VW koupil škodovku, aby měl značku levných aut pro chudé lidi. Pak se něco nepovedlo a ze škodovky začala vyjíždět příliš kvalitní auta, která kanibalizují prodeje Volkswagenů a z vedení koncernu začaly zaznívat tiché hlasy, že škodovky je třeba „odvylepšit“.Jenže postavit novou Octavii, která bude ve srovnání s tou současnou šmejd, to prostě dost dobře nejde. Řešením je nový model, který – ač o trochu menší – je vlastně v úplně stejném segmentu (C) a tenhle model zamířit primárně na ty chudší trhy: východoevropské, obrovský čínský a nezpočet rozvojových. A – nemažme si med kolem úst – patří mezi ně i ten náš, domácí. Rapid je zkrátka konkurencí pro vozy typu Renault Thalia, Peugeot 301 a podobné levné sedany (pardón, myslím „auta se stupňovitou zádí“) a nalhávat si, že to bude „stejně kvalitní jako oktávka, jen menší a levnější“ je omyl.

To ovšem nemá nic společného s tím, že se Škoda Rapid prodávat BUDE – a to nejen soukromníkům, milovat ho budou i firmy, jako služební auto. Ono to v zásadě nebude úplně špatné auto, jenom se prostě budeme muset obrnit proti zástupům majitelů, kteří si řečmi o dokonalosti, kultivovanosti a hyperúspornosti budou chtít sami před sebou i před ostatními obhájit prostý fakt, že si koupili levné auto, založené na výběhové platformě a opatřené karoserií bez nápadu.

Honza Koubek

12.10.2012 6:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist