Koubek: Potřebuje Honda mladé zákazníky?

Dobře si pamatuju sebevědomí zástupců automobilky Honda, když před pár lety uvedli na trh převratnou osmou generaci modelu Civic.

Dobře si pamatuju sebevědomí zástupců automobilky Honda, když před pár lety uvedli na trh převratnou osmou generaci modelu Civic. Vypadal jako ufo, zevnitř jako můstek vesmírné lodi Enterprise, všude byly trojúhelníkové tvary a jen těžko se hledalo běžné auto, které by bylo designově modernější a neotřelejší.

To sebevědomí se týkalo toho, že nový Civic zaujme mladé lidi. Mezi řádky se jasně dala vyčíst naděje, že se Honda konečně vymaní ze svého prokletí – a sice, že si jí kupují především starší zákazníci. U nás to ještě není tak znatelné (i když schválně, někdy se soustřeďte na to, kdo sedá za volanty kolemjedoucích Accordů, Civiců a Jazzů), ale třeba v takové Anglii má Honda jasnou image důchodcovského auta. A chce se jí zbavit.

Minulý týden jsem jezdil s novým Civicem, devátou generací. Je obvyklé, že pokud nemám něco úplně obyčejného, všímám si stejných aut na silnici a překvapilo mě, kolik Civiců jsem potkal – samozřejmě zejména těch z minulé generace, ale pár bylo i nových. A za jejich volanty, v takových 60 % případů, majitelé prošedivělých hlav… Revoluce se zkrátka nepovedla. Už když jsem před lety testoval zbrusu novou „osmičku“, jí v myčce obdivoval pán v důchodovém věku, což mě tenkrát u tak ultramoderního designu docela vyvedlo z míry.

Zkrátka, Honda v sobě má *něco*, co starším lidem konvenuje. Otázka ale zní: je to vlastně špatně?Ano, chtělo by se říct, že mládí má zelenou, doba pádí kupředu, průbojnost čerstvých, silných, zdravých a opálených mladíků a mladic je nejdůležitější a tak podobně… jenže to jsou většinou jen reklamní žvásty. Ne, že bych chtěl něco odpírat mládeži, ale pojďme si rozebrat fakta.

Čtěte také: Legendy minulosti – Honda Civic

Děti zrozené v období baby boomu (u nás také zvané „Husákovy děti“) mají třicítku dávno za sebou a táhne jim na čtyřicet. A po baby boomu následovalo co? Přece prudký propad porodnosti. Nejdřív se rušily školky a třídy v základních školách, pak učební obory. Výsledkem je (a to je neoddiskutovatelný statistický fakt), že populace stárne.
Kromě toho – člověk kterému je padesát a má byt/dům, rodinu s odrostlými dětmi a vybudovanou kariéru, je jakožto potenciální zákazník určitě zajímavější, než pětadvacetiletý mladík, který bojuje se splátkami hypotéky a jen pomalu rostoucím nástupním platem. Navíc, stárnutí populace bude minimálně ještě dekádu pokračovat. Důchodců bude víc a víc a i když spousta z nich bude na pokraji chudoby (např. protože spoléhali na předvolební sliby sociální pomoci a nezařídili si vlastní pojistku), najde se mezi nimi i nezanedbatelné procento těch, kteří na nové auto v pohodě dosáhnou.

Být Hondou, rozhodně bych se téhle „omylem“ získané image nijak usilovně nevzdával. Naopak. Tím samozřejmě nemyslím zařadit mezi výbavy Sport a Elegance ještě výbavu Geront, to by marketingově asi úplně nefungovalo. Ale standardně bych namontoval systémy monitorování únavy, rozpoznání dopravních značek, pomocník proti nechtěnému vyjetí z pruhu (CMBS) a další věci, které Honda k dispozici má a které starším lidem za volantem značně usnadní život. Nakonec, starší lidé už mají rádi svůj klid, vědí, co jim vyhovuje – a co je lepšího, než stárnoucí zákazník, který se k vám neustále vrací?

Honza Koubek

10.7.2012 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist