​Koubek: Počítače prodávají lépe než lidé

Audi se rozhodlo otevřít další "digitální showroomy", když první londýnská vlaštovka zaznamenala výrazný nárůst prodejů.

Audi se rozhodlo otevřít další „digitální showroomy“, když první londýnská vlaštovka zaznamenala výrazný nárůst prodejů. Vlastně jde jen o to, že v showroomu jsou obrovské obrazovky (nebo spíš projekční plochy), na které počítač promítá animace kompletní modelové řady Audi. Zákazník tak může ve „skutečné velikosti“ vidět přesně to auto, které si naspecifikuje a objedná. Chápu, že je příjemné vidět, co člověk kupuje – ne každý má představivost filmového režiséra.

Navíc jsou připraveny animace, které zákazníkům jednoduše objasní technologické novinky, týkající se motorů, podvozků, nebo třeba i osvětlení aut. Jak se říká, obrázek vydá za tisíc slov a když se ten obrázek ještě navíc hýbe… řekněme si to upřímně, s pochopením některých technických zázraků máme občas problém i my, novináři. Zejména, když se v padesátistránkové tiskové zprávě dozvíme především hromadu marketingových žvástů, místo prostého vysvětlení funkce.

Rozhodně nechci zpochybňovat profesionalitu prodejců Audi, ale je fakt, že za šest měsíců od instalace interaktivního systému v londýnské prodejně se meziroční nárůst objednaných aut více než zdvojnásobil. Přitom 80 % zákazníků přešlo ke značce od jiných automobilek, což napovídá, že je systém skutečně přesvědčil a že nekupovali ze setrvačnosti. Kromě lidí z blízkého okolí se přijeli na digitální způsob prodeje podívat i lidé z větší dálky a také oni navýšili počet zákazníků. Navíc se zvýšil počet objednávek vyšších výbav. Ono když člověk na vlastní oči vidí, jak jsou nejlevnější verze osekané, začne mu být líto si trochu nedopřát.Ačkoliv jsem při prvních zprávách o digitálním showroomu trochu skepticky kroutil hlavou, zdá se, že Audi dobře ví, co dělá. Prakticky stačí zákazníka dostat do prodejny a pak už nechat pracovat techniku. Vymyšlené je to zjevně skvěle a já smekám klobouk.

Celá věc má ale i druhou stranu mince a tou druhou stranou jsou zákazníci samotní. Podle šéfa anglické pobočky Audi, Martina Sandlera, totiž 80 % zákazníků koupilo v digitálním showroomu své nové Audi, aniž by absolvovali testovací jízdu. Animace na stěně jim zkrátka stačila.

Co z toho vyplývá? Osmi z deseti lidí bylo vlastně úplně jedno, jak jejich auto jezdí, zajímalo je pouze, jak bude vypadat. Jenom dva lidi z deseti zajímalo, jestli jim volba krásných 21palcových kol s ultranízkoprofilovými pneumatikami v kombinaci se „sportovním“ podvozkem nezvýší návštěvy dentisty, protože jim při každém přejetí spadaného listí auto vyklepe všechny plomby ze zubů.

Mám rád techniku i elektroniku. Laděním všech možných aspektů Mazdy MX-5 v GT5 na Playstationu a následným kroužením po virtuální Nordschleife jsem schopen strávit celé odpoledne, ale pokud jde o auto, kterým budu každý týden jezdit do práce, nedokážu si představit, že bych si ho koupil bez pořádného vyzkoušení.

Možná se ale není čemu divit – dnes se přes internet a bez zkoušení objednává i oblečení, člověk už je zvyklý věřit výrobci, že ho správně očísloval a že mu ta velikost sedne. Akorát že malý svetr můžete poměrně jednoduše vrátit, zatímco přijet do Audi s tím že „ta sportovní Q7 není tak sportovní jak jsem čekal“ a chtít individuálně naspecifikované auto vrátit, za tím bych viděl trochu problém…

Honza Koubek

24.1.2013 8:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist