​Koubek: Nábřeží prý nepatří autům, ale cyklistům

Jsem rodilý Pražák, ač jsem nemálo let žil ve vsi nedaleko Berouna. Vyrostl jsem ale na Vinohradech, na střední školu chodil na Staré Město, chvíli bydlel na Vyšehradě a teď si lebedím blok a půl od křižovatky Újezd. Mám to tu rád.

Jsem rodilý Pražák, ač jsem nemálo let žil ve vsi nedaleko Berouna. Vyrostl jsem ale na Vinohradech, na střední školu chodil na Staré Město, chvíli bydlel na Vyšehradě a teď si lebedím blok a půl od křižovatky Újezd. Mám to tu rád.

Také se přiznám, že si na rozdíl od jiných členů redakce nemyslím, že být vášnivý autař se vylučuje s tím, že si člověk občas vyrazí na kole. Zejména tady, v nejužším centru, je to v dobrém počasí zcela bez diskuze ten nejrychlejší dopravní prostředek, který existuje. Také se dá jezdit po náplavce a spoustou převážně volných bočních ulic. Mám tedy už od minulého léta tendence vzít svého starého závodního favorita, minimalisticky ho očesat na rám, kola, sedlo, jeden převod, brzdy a silná diodová světla na obou stranách a občas ho na přesun po centru použít.

Ale pak se vždycky stane něco, kvůli čemu mě tyhle zdravotně-ekologické tendence okamžitě přejdou. Například narazím na náplavce na cyklistu, napěchovaného do pestrobarevné závodní kombinézy (a zadarmo dělajícímu reklamu desítkám různých firem), kterak se kodrcá po dlažbě a neurvale se utrhuje na děti, které si tam hrají a pletou se mu pod jeho drahý „závodní“ bicykl.

Anebo pražští radní podlehnou nátlaku militantně aktivistického cyklozdružení Auto*Mat a uzavřou dopravní tepnu.Konkrétně se jedná o Smetanovo nábřeží, přičemž rozsah jsem zatím objevil popsaný větou „Od Národního divadla po Karlův most“. Pro auta by měl platit zákaz vjezdu každou sobotu od poloviny května do konce června, tedy šest týdnů po sobě, zatím zkušebně. Dovolte mi teď pár přímých citací, které tisku poskytla paní pražská radní Aleksandra Udženija:

„Zkušební provoz má připravit oblast na případné celkové uzavření.“

„Máme celou řadu příkladů ze zahraničí, například Paříž trvale uzavřela pro automobily celé jedno nábřeží a zatraktivnila tak centrum víc pro cyklisty a pěší.“

Další argumentace se točí okolo uzavřené spodní části Václavského náměstí, které také „nikomu neublížilo“ a „tisícovek cizinců, kteří nábřeží vyhledávají, aby se z něj mohli kochat výhledem na Pražský Hrad a Malou Stranu.“

DOPORUČUJEME: Ve kterých evropských městech je nejucpanější doprava?

Takže zaprvé: zkušební uzavření oblasti v sobotu jí rozhodně nemůže připravit na peklo, které by nastalo, kdyby byla uzavřena i v běžném pracovním týdnu. Stačí se podívat teď, kdy je rozkopaná Karmelitská ulice na malostranském břehu, jak to dopravu ovlivňuje: polovina Smíchova, Most legií i celé Smetanovo nábřeží doslova kolabuje náporem lidí, kteří se potřebují dostat na Malou Stranu.

A není to nic proti opačnému případu – po staroměstském břehu totiž jezdí daleko víc lidí, kteří se potřebují dostat nejen do Starého Města, ale především na Letnou a celý severovýchod Prahy. Jedinou další alternativou je projet ucpanou Ječnou ulicí na ucpanou magistrálu (kterou by Auto*Mat rád viděl zúženou na dva pruhy).Zadruhé: srovávat se s „příklady ze zahraničí“ je absolutní nesmysl, pokud někde neexistuje přesná kopie Prahy. Dánská Kodaň je rovinatá a na kole tam odjakživa jezdí podstatná část obyvatelstva. Paříž má na nábřeží poněkud jiné komunikace – většinou dvouproudé, někdy až tříproudé, občas ve dvou úrovních nad sebou. I tak tam doprava kolabuje tak, že by z toho na běžného pražáka šly mrákoty. Ono je to zkrátka velkoměsto.

Řidiči si nejezdí na Smetanovo nábřeží stoupnout do kolony, protože je to baví. Jedou tam, protože musí, protože zatím nemají prošťouchlou Blanku, aby například na dálnici D8 projeli v klidu podzemím. Když jim cykloteroristé udělají špunt na nábřeží, pojedou jinudy – nejspíš Karmelitskou ulicí (až bude opravená) a přes Malostranské náměstí, kde je oněch turistů ještě výrazně víc, než před kavárnou Slavia.

Turisté a pěší mají v centru Prahy poměrně široké možnosti – uzavřený spodek Václaváku, Příkopy, celé Staroměstské náměstí a přilehlé ulice, části Malé Strany, cyklostezky na Náplavce… tlak na ukusování a omezování významných dopravních spojnic je ze strany Auto*Matu čistým aktem zášti a sobeckosti a ze strany magistrátu populistickým krokem, kterým se chce zalíbit hulákající menšině na úkor většiny, která jen skřípe zuby – protože pracuje a nemá čas chodit se flákat s transparentem na happeningy.

Nezbývá než doufat, že uzavřené nábřeží bude mít stejnou životnost jako další „chytrý“ výmysl v podobě semaforů na Nuselském mostě – čili pár týdnů.

14.3.2013 7:00| autor: Koubek Jan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist