Koubek: Motoristé, jsme většina!

Všude se teď píše o jarní auto*matí cyklojízdě. Ne, že bych za každou cenu musel jít s hlavním proudem, ale přece jen je to téma, které si zmínku zaslouží.

Všude se teď píše o jarní auto*matí cyklojízdě. Ne, že bych za každou cenu musel jít s hlavním proudem, ale přece jen je to téma, které si zmínku zaslouží. A kdybych ho nechal komentovat Dalibora, možná by to skončilo nějakou žalobou, nebo osobní inzultací, až by si pro něj nějaký pumpičkář dojel.

Osobně mne čtvrteční cykloakce nezasáhla, v době konání jsem totiž zrovna přistával na ruzyňském letišti. Čili, ještě že neuspěl vynález Jana Tleskače, jinak bychom asi nad Ruzyní kroužili a čekali, až se aeropumpičkáři vyřádí. Z Ruzyně domů to mám po dálnici, kde cykloblokády (zatím) nehrozí a jak jsem tak koukal ze zadní sedačky vyhřátého Jaguaru XJ na tu průtrž mračen, docela jsem jim ten jejich protest nezáviděl.

Nechci ani tak mluvit o téhle konkrétní cyklojízdě, protože proběhla podle několikrát osvědčeného scénáře „srotit se, zdržet, omezit a naštvat automobilisty, jet domů“. V poslední době se mi ale zdá, že některým lidem úplně nedochází, čeho (a koho) se vlastně tyhle akce doopravdy týkají. Vezmeme to po bodech.​1. Poselstvím cyklojízdy je, že bicykly jsou dobré a auta jsou špatná. Mohl bych tu teď na dvacet odstavců rozebírat, ve kterém případě se vyplatí jet po městě na kole a ve kterém v autě, ale bylo by to zbytečné. Není totiž třeba nic dokazovat, stačí se trochu zamyslet. Kolik znáte osobně lidí, kteří často jezdí po Praze na kole? A kolik znáte osobně lidí, kteří často jezdí po Praze autem?

2. Argumentace, proč jsou kola na rozdíl od aut dobrá, je založena na doktríně globálního oteplování, způsobeného mj. spalovacími motory. Ta však není prokázaná a dost možná může být i produktem pekelně velkého podvodu. Můžeme jen doufat, že se někdy dozvíme pravdu.

3. Cyklomilové volají po městech pro cyklisty, městech bez aut. Je to stejná utopie, jako byste volali po mořích bez nákladních lodí, mořích pro plachetnice. Auta a nákladní lodě znamenají práci, byznys, rozvoj. Kola a plachetnice jsou hobby, volončasová aktivita. Samozřejmě, někdo používá kolo jako většinový dopravní prostředek, ale takových cyklistů je podobná poměrová menšina, jako je menšina motoristů, kteří mají sportovní auto pro zábavu.​4. Tzv. „zklidňování městských center“ je z urbanistického hlediska velmi problematické a častěji než zamýšlený pozitivní efekt má efekt opačný – s auty se z center měst odsunou i lidé a většinou se přesunou tam, kam s auty mohou – do obchoďáků na periferii. Obchodníci ve vylidněných centrech pak krachují a jádro města odumírá. (A ano, také si myslím, že magistrála v centru města je zvěrstvo, ale její zúžení/zavření nevyřeší nic, dokud nebudou kompletně dostavěny vnitřní i vnější okruh).

5. Cyklojízda jako taková je proklamací domnělé síly a je srovnatelná se šikanou. Ten, který si o sobě myslí že je silnější, utlačuje toho slabšího, vysmívá se mu a dává na odiv svou sílu. Ve skutečnosti tu jde ale především o to, ukázat se v co nejlepším světle těm, kteří mohou zajistit dotace. Proč píšu „domnělé síly“ a „myslí si, že jsou silnější“? Vysvětlení je tím hlavním důvodem, proč jsem se pustil do tohoto textu.

Dost často jsem se v poslední době setkal s názory přihlížejících necyklistů, že „oni mají vlastně trochu pravdu, těch aut je tu moc, ty motoristi se cpou všude, mohli by klidně jet tramvají přece…“ Po takové argumentaci nemám daleko k cloumání hlavou dotyčného za pokřiku „před použitím protřepat“.Cykloaktivisté se snaží (a částečně se jim daří) prosadit názor, že „auta jsou zlá“. Ovšem ve skutečnosti myslí nikoliv ty kovové stroje, ale lidi, kteří je řídí a používají. Čili správně „Motoristé jsou zlí“. Zmasírovaný divák si i pod tímto sloganem představí toho „piráta, Mařko, jak má audynu s protekční espézetkou“ a vůbec jim nedojde, že je řeč o něm samotném.

Každý, kdo má auto, je motorista. Pokud si auto*matovci prosadí svou, bude to na úkor *každého* motoristy. Z jeho zlé kapsy, prostřednictvím několikanásobného zdanění možnosti používat automobil, půjdou ve výsledku dotace pro „hodné kolaře“.

Pořád doufám, že se ucho utrhne, sklenice přeteče, lidé procitnou z toho mozkového útlumu, ve kterém se zjevně nacházejí a uvědomí si, že se jim tu nějaká uřvaná skupinka nadšenců celkem zásadně snaží komplikovat život a práci jen proto, aby sami měli více prostoru na svého koníčka.Minulý čtvrtek projelo podle informací auto*matu po nuseláku za 20 minut nějakých 5 – 6 tisíc cyklistů. Podle jejich argumentace je to důkaz, že jsou v právu, protože v ranní špičce tam projede v autech 6000 lidí za celou hodinu. Podle prosté logiky je to argumentační nonsens, protože lidi v autech tam tak jezdí běžně a nemusí se organizovat a pořádat happening. Oni tam nepořádají zábavu, využívají komunikaci k jejímu původnímu účelu. Jich tam neprojede 6 tisíc za hodinu dvakrát za rok, projedou jich tam desítky tisíc každý den.

My, motoristé, jsme v jasné, neoddiskutovatelné většině. V demokracii by to mělo něco znamenat – jen nesmíme mlčky sedět a nechat se cykloutlačovat.

Honza Koubek

23.4.2012 6:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist