Koubek: Miluje Mazda cyklisty?

Byl bych docela nerad, kdybych získal v očích ctěných čtenářů nálepku "marketing-hater".

Byl bych docela nerad, kdybych získal v očích ctěných čtenářů nálepku „marketing-hater“. I když, co to povídám, to by mi vlastně vůbec nevadilo. Nemůžu ale jinak. Tentokrát mi nadzvedla mandle Mazda – a kdybyste to náhodou nevěděli, to je vedle minule zmíněného BMW další automobilka, kterou mám docela hodně rád. Tak hodně, že si hodlám jedno jejich auto v dohledné době pořídit.

Důvodem rozbouřené hladiny mého adrenalinového řečiště je video, které Mazda otitulkovala „Inspirováno cyklisty“. A než začnete kroutit hlavou a říkat si „no jo, zase ta autowebácká zaslepená nenávist vůči velocipedům“, rovnou vás zarazím. Ve videu totiž není ani jeden kolomil v pestrobarevném prezervativu a dokonce ani záběr na akčního žlutého hrdinu, který doručí všechno všude hned a stihne při tom porušit všechny dopravní předpisy třikrát.

Video: Mazda – inspirováno cyklisty

Cyklisté, kteří jsou vidět, jsou běžní japonští občané, kteří bicykl používají už od nepaměti – nebo lépe řečeno od doby, kdy začali mít potřebu se přepravovat svižněji než pěšky a na auta tak nějak neměli (kromě císařské rodiny). A to je ten druh cyklistů, kteří mi vůbec nevadí – protože kolo používají jako dopravní prostředek a ne jako prostředek nátlaku na veřejné mínění, prostředek k házení špíny na zlé motoristy a prostředek k posílení vědomí vlastní mirkodušínovosti.A v čem že se ta Mazda u cyklistů inspirovala? No, cyklista si před rozjezdem nastaví pedál do polohy, odkud se mu nejlépe rozjede (nejlépe aplikuje točivý moment) a stop-start systém v motoru Mazdy nezastaví písty náhodně, ale přesně v té poloze, kde potom motor chytne nejsnáze. Což je samozřejmě v pořádku.

Když máte stop-start v autě s manuální převodovkou, motor naskočí, než stačíte zařadit jedničku, takže už je to (dnes, většinou) zcela bezproblémová záležitost. U automatu, kde je většina šoférů zvyklá, že se auto dá do pohybu už při puštění brzdy, může prodleva působit nemístně – ale jako člověk, který střídá auto každý týden, tvrdím, že na takovou věc si člověk zvykne za pár dní. Ale vývoj je samozřejmě potřeba, je správný a já jsem si celkem jistý, že ten systém bude fungovat skvěle.

Až potud je tedy všechno v pořádku. Pak se ale do soukolí zapojí marketing a natočí video s cyklisty ohleduplně objíždějícími zelené výhonky květinek a manažerem Mazdy, který s vážnou tváří tvrdí, že při řízení svého rodinného hatchbacku se lidé chtějí hlavně cítit šťastní. A vysvětluje, že se při nastavování válců pro optimální zážeh inspirovali u cyklistů, což je samozřejmě blbost.Na pedál kola působí složitá páková soustava lidské kostry, poháněná ještě složitější soustavou svalů a šlach, na píst ve spalovacím motoru působí exploze směsi paliva a vzduchu, jejíž efektivita závisí na sytosti a způsobu vstříknutí do válce. Že je to nastavení pedálu trochu podobné a dá se to na něm vysvětlit technicky nevzdělaným zákazníkům, je sice hezké, ale není to „inspirováno cyklisty“. Je to „inspirováno prostou fyzikou“.

A víte co, já se nebudu rozčilovat a nebudu hnidopich. Řidič Mazdy se totiž určitě při jízdě cítí šťastný. Minimálně, že nemusel jet na kole. Pokud hledáte způsob, jak se bez prodlevy rozjet od semaforu, kupte si staré auto s osmiválcem bez elektroniky a motor na světlech nechcípejte. Zaručuju, že reakce na plyn bude okamžitá. A ještě něco: ten systém od Mazdy se jmenuje i-Stop. Já-zastavuji. Provoz? Tak že by přece jen inspirace cyklisty?

Honza Koubek

28.2.2012 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist