​Koubek: Jak se volí Auto Roku (a proč Rapid nevyhraje)

Pro mnohé lidi je zřejmě nepředstavitelnou záhadou, jak může Škoda Rapid chybět mezi finalisty letošní ankety Auto Roku. A není to jediná záhada...

Pro mnohé lidi je zřejmě nepředstavitelnou záhadou, jak může Škoda Rapid chybět mezi finalisty letošní ankety Auto Roku. A není to jediná záhada… Při nedávné redakční debatě vyplula na povrch myšlenka, že spousta čtenářů zřejmě vůbec netuší, jak taková volba Auta Roku vlastně probíhá a že by to některé z nich mohlo dokonce i zajímat. Dostal jsem tedy za úkol pokusit se tento vědomostní nedostatek napravit.

I pokud by ctěný čtenář měl jakési povědomí o fungování podobních soutěží, bylo by naprosto snadné porozumět jeho zmatení, protože až do minulého roku tu fungovaly rovnou dvě, stejně jako tu byly dvě soutěže o českou miss/miss ČR. Je to zkrátka důsledek poněkud nešťastné (ovšem bohužel typicky české) zvyklosti, že uvnitř každé nové organizace do roka vznikne frakce rebelů a posléze dojde k rozštěpení a založení konkurenční soutěže/média/politické strany atd.

Stala se však věc nevídaná: po několika letech souběžného zápolení se obě strany dokázaly domluvit a od letoška má Česká Republika opět soutěž jen jednu a jen jedno bude také oficiální Auto Roku. Na rozdíl od minula o něm rozhodují čistě odborníci, přičemž veřejnost dostane šanci vyjádřit se v oddělené anketě. Všichni hlasující se navíc budou moci zařadit do slosování o půlmilionovou poukázku na kterýkoliv z nominovaných vozů.Zatímco ve veřejné části jsou vozy přehledně rozděleny do jednotlivých kategoriích, porotcům přišel abecedně seřazený seznam sedmatřiceti nominovaných. První úkol byl nelehký: z téhle bandy vybrat pět finalistů. Kritéria pro volbu byla ponechána čistě na svědomí každého porotce a řeknu vám, nebylo to snadné. Když se do jednoho rance hodí osmiválcový Bentley Continental GT a třeba Dacia Lodgy, jejímž drtivým argumentem je poměr ceny a užitné hodnoty, člověk musí svá měřítka volit rozvážně.

Do finále nakonec postoupilo vozů šest, protože na posledním postupovém místě byla dvě auta se shodným počtem hlasů. Seřazeny abecedně, utkají se o titul tyto vozy: BMW řady 3, Ford B-Max, Mazda CX-5, Mercedes-Benz třídy A, Toyota GT-86Volkswagen Golf. Pro zajímavost jsem se podíval na portál soutěže, kde jsou vidět průběžné výsledky veřejného hlasování. Překvapivě vysoké číslo vyskočilo u BMW řady 6 Gran Coupé, které se do finále vůbec nedostalo a kategorii nižší střední třídy (nepřekvapivě) vede Škoda Rapid.

Fakt, že se Rapid do odborníky voleného finále nedostal, ve mně upřímně řečeno vzbuzuje naději, že většina z 32 porotců má hlavu na svém místě a dokáže přemýšlet čistě a objektivně. O úspěchu Rapidu v řadách potenciálních zákazníků není velkých pochyb, ale z technického a odborného hlediska to není ani natolik inovativní, ani jinak objevné auto, aby si finále zasloužilo.Dokonce i Mazda CX-5, která je z finálové šestice z mého pohledu nejméně zajímavým autem, nabízí alespoň technicky unikátní turbodiesel s názvem SkyActiv-D se dvěma turby, nízkým kompresním poměrem a výrazně lepšími emisemi pevných částic a NOx. O důležitosti Mercedesu třídy A, prvním skutečném hatchbacku od trojcípé hvězdy, není třeba dlouze diskutovat, překvapil mě ale fakt, že obě auta dostupná k testování na méně kvalitních silnicích občas povrzávala. To by se v Mercedesu stát nemělo, už vzhledem k jeho cenovce a relativně nízké užitné hodnotě (neplatíte za prostor, ale za styl).

Fotky: Kandidáti na Auto Roku během seznamovacích jízd

Toto kvalitativní zaškobrtnutí by snad mohlo zůstat nepovšimnuto, nebýt druhého hatchbacku na finálovém parkovišti. Volkswagen Golf sedmé generace je důkazem, že když najdete fungující vzorec, stačí ho nijak zásadně neměnit a jenom šikovně a pečlivě dolaďovat okrajové proměnné. Golf působí jako vyřezaný z jednoho bytelného bloku oceli. Je tuhý, kvalitní a mohl by být zařazen do slovníku ke slovu Solidnost. Funguje přesně jak jeho uživatel potřebuje a podle mě má obrovskou šanci titul nakonec získat. Trochu problém je, že je… zkrátka a dobře nudný. Je tak dokonalý, že by se skvěle hodil ke startrekovskému panu Spockovi. Hodně se mu podobá – je naprosto logickou volbou, ale veškeré city jsou tak nějak upozaděny.

Ford B-Max se mi nějak vyhnul, takže poprvé jsem se svezl až na porotcovském testování finálové šestice, ze kterého jsou fotky v galerii. Na zámečku nedaleko na východ od Prahy pro nás byly připraveny dva kusy od každého auta a já si vybral Forda s tříválcovým benzíňákem EcoBoost. Nevydal jsem se na pořadateli vyznačenou okružní trasu – zčásti proto, že byla dost dlouhá, ale také kvůli policejní hlídce, která se o testování doslechla a rozhodla se na trase lovit neposlušné rychlé jezdce. Jel jsem spíš po rozbitých cestách mezi vesnicemi a dával pozor především na to, jak se chová karoserie. B-Max je totiž výjimečný tím, že nemá B-sloupek, jindy důležitou část nosné struktury automobilu. Auto se ale nadměrně nekroutí, nevrže a nevykazuje ani jiné znaky oslabení konstrukce.Je otázka, jestli samotné unikátní dveře stačí k tomu, aby z malého MPV udělaly něco výjimečného. Ano, jsem si jistý, že se bude do auta dobře nastupovat, zejména starším lidem – ovšem jak se bude manipulovat třeba s dětskými sedačkami, to by chtělo nejspíš vyzkoušet. Ford je zajímavý, ale na přední příčky to u mě nestačí.
Volba vítěze už bude probíhat trochu složitěji. Každý porotce bude mít k dispozici 25 bodů, které má rozdělit mezi finalisty. Nejvýše může autu udělit 10 bodů a na první příčce nesmí mít dva vozy. Ke každému bodování navíc musí napsat zdůvodnění, což nás všechny donutí zamyslet se nad volbou ještě důkladněji.

Jediným zástupcem střední třídy mezi finalisty je nové BMW řady 3. Naskočil jsem do kombíku 330d s automatem a ujel s ním ten den asi nejdelší trasu. Přestože je pravda, že oproti starším bavorákům mu chybí jistá bezprostřednost a lehkost řízení a živost v reakcích, pořád je to velmi dobré a zábavné auto. Také je to důkaz, že se pořád ještě vyplatí dělat rodinné auto s pohonem zadních kol – i když už v tomto segmentu zůstává jen pár nejstatečnějších. Nová palubní deska se mi líbí, poloha za volantem je skvělá a jízda velmi příjemná. Ano, bavorák ode mě body dostane.

Toyota GT86. Tohle auto je světlem na konci tunelu, plamenem naděje v době temna a důkazem, že všechno špatné může být alespoň pro něco dobré. Neustálý tlak na snižování emisí nakonec vedl k tomu, že vznikl malý, lehký sporťák s nepříliš výkonným motorem, který ale díky skvěle naladěnému podvozku a správně zvolené šířce pneumatik jezdí velmi podobně, jak jezdila sportovní auta před patnácti, dvaceti lety.Ano, dvě stovky koní nejsou moc a padesátka navíc by asi byla celkem příjemná, ale i takhle je to auto, které je krystalická radost řídit. Bokem jezdí prakticky na požádání, ale člověk pro to musí něco udělat. Boxer v přídi má charakteristický subarácký zvuk a pomáhá udržet těžiště auta pouhých 46 cm nad asfaltem. A i když smykem nejedete (což na veřejné silnici bude většinu času), auto pod vámi žije, hýbe se, přenáší hmotnost a komunikuje. Pokud nemám velké zatmění mozku, jet na hranici přilnavosti je tu snadnější, než v jakémkoliv jiném autě. Ano, snadnější než v Mazdě MX-5 – a také zábavnější. Je to auto, které nedá uživateli všechny své schopnosti zadarmo. Nutí ho trochu pracovat, přizpůsobit se a především ho nutí učit se být lepším řidičem. A právě proto a také protože dokázalo vzniknout v dnešní pravidly a normami sešněrované době, ode mě dostane maximální možný počet bodů.

Vyhraje? Nezdálo se mi to pravděpodobné, ale po rozhovoru s několika dalšími porotci si myslím, že zcela bez šance není. Bylo by to velké, ale pro mě veskrze příjemné překvapení. I pokud ale titul nakonec nezíská, je mi to jedno. Toyota GT86 je moje Auto Roku.

Honza Koubek

26.11.2012 6:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist