Koubek: Chtějí lidé opravdu elektromobily?

V New Yorku právě probíhá autosalon a to mě naplňuje mnoha pocity.

V New Yorku právě probíhá autosalon a to mě naplňuje mnoha pocity. Zaprvé se mi stýská a do Velkého Jablka bych se vydal znovu a to co nejdřív, protože to město ve mě zanechalo hlubokou stopu, skoro až brázdu. Za druhé jsem pobaven, protože americké servery hýří záplavou novinek a faceliftů, které evropanům připadají legrační, protože je prakticky nemají šanci nikde potkat. A za třetí svítím uspokojením, protože se (alespoň místy) začínají zase objevovat pořádná auta.

Je ale pravda, že ne všude. BMW představilo koncept i8 Spyder, otevřenou a mírně pozměněnou (například je o něco kratší) verzi konceptu, který jsem na vlastní oči viděl loni ve Frankfurtu a který si zahrál třeba i v posledním filmu Mission Impossible. Ne, že by to nebylo pěkné auto, vypadá opravdu skvěle a v očích petrolheada rozehrává ty správné tóny… přesně do okamžiku, než se rozjede.

No prostě uznejte, že k takovým tvarům by se hodil jekot vybroušeného (minimálně) osmiválce a BMW takový motor má (ano, myslím ten z M3). Jenže i8 je politicky korektní a environmentálně uvědomělé, takže jezdí na elektromotor a přeplňovaný tříválec. Takže je korektní, uvědomělé a naprosto nudné. I když třeba pojede rychle (stovku by mělo umět pod pět sekund), nedokážu si představit, že bych o něčem, co zní jako kombinace nádražní ještěrky a Fabie HTP prohlásil, že je to vzrušující. Zvuk je zkrátka pro autařský zážitek naprosto podstatný.A proto mám radost, že vyjel Mercedes Benz SL65 AMG s šestilitrovým dvanáctiválcem, plněným dvěma turby a jsem ještě radši, že byl odhalen i nový SRT Viper, spoléhající na monstrózní atmosférický desetiválec o objemu 8,4 litru. Tahle dvě auta chci slyšet opravdu zblízka.

Zkuste si zmíněné tři automobily v duchu postavit vedle sebe. Máte? A teď si zkuste představit člověka, který projde kolem Viperu a SL a zvolí si tříválcové elektroBMW. Ne, netvrdím, že takový člověk neexistuje, protože kdyby to tak bylo, neměli bychom tu žádné ekonátlakové aktivistické skupiny a ani spoustu nesmyslných a kontraproduktivních ekozákonů (které jsou ve výsledku spíš anti-eko). Mám ale pocit, že takových lidí nebude zas tak moc, jak se to dnes podle jejich křiku zdá. A že jejich peněženky nebudou stačit na to, aby auta typu i8 rozpoutaly revoluci mezi supersporty.

Elektrohybridní sporťák si najde cestu do sbírek několika nadšenců a před vily hollywoodských hvězd, které se potřebují zviditelnit tím, jak změnšují svou karbonovou šlápotu, ale lidé, kteří chtějí a kupují skutečné sporťáky, se pravděpodobně podívají jinde. Pokud ovšem BMW nepostaví i8 i s tím osmiválcem… no co, aspoň snad můžu snít, ne?

Honza Koubek

6.4.2012 1:40
Více o tématu: autosalonBMW

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist