Kottás: Proč už svět nejezdí malými auty? Bohatě stačí a ušetří planetu

21 fotografiíFiat Panda

Lékem na všechny ekologické hrozby světa nejsou obtloustlé elektromobily, ale návrat k naprosto obyčejným, malým autům. Tak kam všechna zmizela?

Diskuze

40 komentářů

    Dan

    Fyzika je hold neúprosná. V případě srážky 800kg vážícího mini auta a 2t vážícího SUV by posádka miniauta moc dobře nedopadla. Jednak zákon zachování hybnosti, takže při hypotetické městské nehodě, obě auta 40km/h proti sobě, to bude pro mini náraz jako v 55km/h do pevné překážky a druhak kvůli rozměrům a menším deformačním zónám na posádku mini působí daleko větší přetížení. Další problém je že v malém autě je vyšší rizko že se stanu obětí nehody protože mě někdo přes tu svoji oteklou vysokou kapotu neuvidí. Jezdím s relativně nízkým hyundai coupé a ten problém znám, přes kapoty okolních aut mám horší výhled třeba do křižovatek a řidiči nákladních aut mě na dálnici ve zpětném zrcátku asi ignorují schválně když vjíždí do levého pruhu. Miniauta do měst by byla super ale během krátké doby by jich musela být většina, dokud jich bude málo a pravděpodobnost srážky s mnohem těžším vozem je velká tak si to dobrovolně nikdo nekoupí.

    Radana

    Mám po mamince Fiata Punto,autíčko staré přes dvacet let. Dva lidé a náklad se tam hezky vejdou.Automechanik říká-to si nechte,to vám opraví každý kovář. A je to tak,malé jednoduché auto na běžné dojíždění,nákupy úplně stačí.

    jenda911

    souhlasím s Danem a dodám jen že vystrašená bezpečnostní teorie ZERO zlikviduje vše malé, dokud nebudou 1) všechna autíčka jezdit úplně sama a 2) budou umět predikovat jakékoli selhání kteréhokoliv jiného autíčka v dohledu i mimo dohled v libovolném okamžiku a 3) budou umět na jakoukoli nahodilou situaci reagovat tak, aby splnila teorii ZERO. Což SE NIKDY NESTANE, PROTOŽE TO NENÍ MOŽNÉ, i když podobné nároky již dnes klade zákon na řidiče přenášením odpovědnosti povinností „předvídat“. Což při snaze o plynulou ustálenou jízdu není možné. Prostě reaguji na to co se děje a ne na to, co by se mohlo stát, kdyby… Pak je tu faktor závisti. Dá se s tím pracovat, ale je to namáhavé (pro mě). Osobně se mi třeba vždycky líbila stará Lancia Y10, jakmile jsem měl řidičák, tak jsem ale koukal po něčem větším. Prostě to tak je.

    Petr

    Já jezdím už od roku 1999 stále Corsou 1.0 benzín a jiné auto nechci. Spotřeba i povinné je minimální a já jsem spokojen.Auto je zřejmě pozink,protože koroze žádná a auto prochází na STK bez přípravy vždy na poprvé.

    vlk

    potrebujem odviest manzelku, 3 deti (s autosedackami to zabera viac miesta nez dospelaci), kocarek, nakup alebo nejaku batozinu ked niekam cestujeme…
    zaujimava alternativa: dva auta, jedno velke a jedno malicke a to uz by som zavazoval to male s elektromotorom a stacil by aj dojazd do 100km

    lamal

    Napisal to DAN, bezpecnost nie je sranda, dostat palubku do ksychtu aj v meste je moc nebezpecne a zbytocne. Doba a ludia su zmlsaní, to je okrem tej bezpecnosti cely problem. Ludia nechceju nieco co staci, chceju nieco viac. To co staci maju len vtedy, pokial nie je moznost mat viac.

    Karel

    Já jsem měl Fiaty 600 a 600 D. A kupodivu mne vždy odvezli kam jsem potřeboval. Hned bych si ho koupil znova. Dnes jsou lidé tak zmlsaní, že bych byl asi jeden z mála, kdo by je chtěl. Nemá to půlmetrový tablet, propojení s MT a jiné veledůležité věci.

    Milan

    Ano, za mne plný souhlas. Takový automobil mi dnes schází. Funkční a bez nároků. Na co USB, Bluetooth apod. ať hlavně slouží. A co se týče bezpečnosti. Uznávám, že v Land Cruiseru když potkám Scanii tak dopadnu lépe, ale s touto myšlenkou bych si musel pořídit BVP ať vyhraju.

    Eduard

    Chcem mať iba jedno auto v rodine a tým pádom sa musí limitne blížiť k univerzálnosti. Pohodlné na krátke aj dlhé trasy, vhodné pre odvoz aspoň dvoch kufrov a mám rád keď som v aute rozmaznávaný výdobytkami techniky, sedím vzpriamene a mám dobrý výhľad. Chcem sa v aute cítiť bezpečne, chcem aby auto nevyzeralo zbúchané z plechov u kováča za stajňou. To je odpoveď na Vašu otázku.

    PepaSFI

    měl jsem dva Trabanty, starou Pandu s otvírací střechou a teď mám Pandu II 4×4. Tam kde jiní sotva zaparkujou, tam já se otočím. Se starou Pandou jsem objížděl zamykací sloupek v bráně zatímco ostatní museli čekat až jim pistolník přijde odemknout. Nedávno jsem zjistil, že v parkingu obchoďáku je vyhrazené místo pro miniauta. Vždycky je volné a Panda se tam vejde. A k té bezpečnosti, ono jaksi není nic takového jako bezpečné auto. Jsou jen auta která dají trošku větší šanci. Někdy. Možná. Já na to radši nespolíhám a dám si pozor i na ty ostatní a rád jim uhnu. Když si někdo myslí že má bezpečný auto, může se mu snadno stát, že přestane uhýbat a jednou mu někdo neuhne, třeba mostní pilíř. A u toho já být nemusím.

    MildaS

    Svět jezdí hlavně malými auty. Marně sháním auto, které by mělo sedačku cca 70cm nad vozovkou a přitom to nebylo to hrozné SUV. Ne každý se dokáže do auta vplazit. Normální auto se nedá sehnat. Nikdo pro jistotu údaj o výšce sedáku nad vozovkou neuvádí.

    Honza

    Autor má naprostou pravdu. Jám mám Peugeota 206 a naprosto skvělé malé autíčko, které uveze bez problému dva dospělé s kupou bagáže na dovolenou, případně na takovéto popojíždění po nákupech, taky stačí. Jako rodiné auto to samozřejmě není vhodné, ale jinak má fantastický výhled z okna, jednoduchou mechaniku, manuální klimu, rádio s cd a usb a fakt mi tam nic nechybí. Když jsem se díval po nástupci, tak 208 je už moc velká, a 108 má zas už nepoužitelně malý kufr, asi jediný co se mi líbí jak rozměrově, tak finančně a vzhledově, je suzuku swift, ale zatím si dál hyčkám 206ku a dokud bude sloužit motor a nesežere to rez, tak si jí nechám. Dnešní auta jsou prostě divná, přeplácaná, nepřehledná a já mám rád auta, která jsou auta a ne pojízdný počítač a telefon….

    Emanuell

    Jedním vozem dle popisu byl Citroen c-elysee,
    Jednoduchá 1,6 atmosféra, řídicí jednotka čistě pro motor. Druhá pro světla a stěrače. Okýnka vypínačové zapojení žádná elektronika. Šikovný stroj za dobré peníze. (dokud byla 1,6 v nabídce)
    Ještě ho mám a nic se na něm nekazí. Nic nerezne.
    Na městské ježdění fajn. I C1 je na nej fajn. Ale při cestě do druhého Okresního města začnou některé vlastnosti štvát.
    Ze všeho nejvíc absence termostatu v topení. (říkejme mu třeba climatronic). Prostě ten luxus topení s termostatem nedejbože i chlazení je víc jak držáček na kelímek kafe!

    H.H.

    Jezdím fiatem Punto, z vesnice do města do práce – a super. Všude se vejdu,zaparkuji, nákup odvezu a když je nejhůř tak se tam i 4 dospělí vměstnáme. Na dovolenou to není, ale na krátké pojíždění v přecpaném městě super. Za mne – malé auto ANO.

    Tomáš

    Ten úvod článku je dost špatný – nechci zakázat, ale námět k zamyšlení. Aha takže článek říká co, že malé vozy zastaralého typu do dnešního provozu absolutně nevhodné, by byly sebevražebné … to je to zamyšlení??? OK mám taky článek k zamyšlení (ovšem nechci nic zakazovat) co takle aby měl každý takové ty přívěsky tvaru hracích kostek pod zrcátko …. ne to sice naprd ale vypadá to cool – a máme článek – i ničem ale k zamyšlení ;o))))

    ABA

    Mám super mini Smart 451,vysoké sezení,nic nerezne,akorát na nákup,výbava akorát. Měla jsem Punto,Polo,Up,Smart vítězí.

    Jan

    souhlas, na stará kolena jezdím v  Saxu rok 1997, dcera se na něm učila jezdit a bylo mi líto dát ho pryč,jednoduchý stroj, levné díly, snadný servis, výbava žádná, ale nikde nic nepípá, žádné displaye s chybovými hlášením, koroze minimální. Dokud to půjde, budu ho držet. Moje první auto v r. 1992 byl Renault 5, už dávno jsem ho prodal ale kdybych mohl a dohledal ho, koupil bych si ho zpátky a dal dohromady. Krásná jednoduchá auta z přelomu 80/90 let.

    Tom

    19 let jsme jezdili s Daewoo Matiz. Bylo to super autíčko a klidně jsme jeli ve 4 dospělých na druhou stranu republiky. Bohužel místo těchto aut se dělají plechové krabice SUV. Je to hnusné, drahé, zbytečné. Jen je to módní, nic víc

    JT

    KOZA (Opel Corsa) je naprosto dostačující, mám verzi bez elektroniky a kdyby neshnila budu v ní jezdit ješě dlouho. Bohužel má již 25 let a brzo rez zvítězí. PS a klidně bych bral aby byla ještě menší, Elektrický okna nechci, posilovač to nikdy nemělo, klima by bodla ale když není tak není, abs ani esp není, ručka je ručka a ne motor s navijákem.

    Petr Laierman

    Malá naprosto jednoduchá auta by opravdu byla po všech stránkách nejlepším lékem na doposud neohraničeně postupující problémy přelidněné planety. Lidstvu ale vládne skupinka sobeckých chamtivců, kteří se nikdy dobrovolně nevzdají svého postavení, z něhož pramení všechno zlo. Tito nenapravitelní egoisté budou raději dále vymýšlet různé na hlavu postavené nesmysly, a tím pokračovat v zamořování planety škodlivým odpadem. V problematice motorismu odstartovalo éru pomatených nápadů uzákonění povinného denního svícení. Svítit ve dne mi totiž připadá podobné, jako si obléci zimní bundu do rozpálené sauny, aby byl dotyčný vidět, že je mu teplo.

    Filip

    Měl jsem patnáct let Marbellu, což je vlastně taky panda. Musím souhlasit s autorem, takhle dokonalé promyšlené a jednoduché auto už dnes nikdo neudělá. Mělo to všechno co je opravdu potřeba a nic navíc. Co v autě není to se nepokazí. Koupil jsem ji tenkrát na rychlou potřebu, ojetou, sloužila mi celá léta naprosto bez problémů. Dnes mám matize, vlastně je to taky od Giugiara, ale ta panda byla fakt lepší.

    REBEL

    Jaké auto motorizovalo svět?.Vždy malé jednoduché levné ale hlavně lidové auto.Proč se v dnešní době nedělá levné auto?.Tak to vážně netuším.Já bych si SUV nekoupil,opravdu netuším k čemu by mně bylo.Mám rád malá auta,to že tu je větší riziko fatálních následků nehody,tak s tím jsem smířen,ale o to jezdím opatrněji.

    Radek75

    Sám jezdím autobusem… S rodinou, nebo když potřebuju něco převést, tak beru auto. A to musí být auto, ne nějaká miniatura. Takže když už auto mám, tak chci aby se do něj něco vešlo.

    Svaťa

    Souhlasím, malé jednoduché auto jako druhé do rodiny je faj.
    TPCA je vyrábí a že nejsou tak úplně levná ? No za 110 to asi v dnešní době ani nejde.

    Richard

    Bohužel, malá auta jsou mino jiné obětí ekologů. Protože do výpočtu povolených emisí vstupuje i hmotnost auta a tedy 800 Kg auto by muselo mít třetinové emise proti autu s 2400 Kg, což je obtížně dosažitelné. Proto velcí výrobci malá auta vyřazují z nabídky či předělávají na elektromobily.

    modrý krokodýl

    souhlas s Danem, v malém mě nějaký pitomec, co zrovna čumí na displej tak akorát rozmačká. Spousta vymyšlenin je k prdu, něco je naopak užitečné. Klima je dnes potřebná, blutooth s tempomatem taky. Ale přeplácanost je jen ku škodě věci. Takže jednoduché, trochu širší, abychom se nemačkali v ramenou a technika jen ta nejdůležitější. Pak to může být i levné a lehké(kvůli spotřebě)-

    Jaroslav Macek

    Dobrý den pane Kottas. Mluvíte mi z duše. Miluji auta , jezdím dokonce závody , takže výkon mám také moc rád, ale s autorem naprosto souhlasím. Když tak sedíme s přáteli na pivečku , občas se zasníme a říkáme přesně to samé. Kdyby byla nová Panda za 120 tis tak si hned běžím koupit. Samozřejmě , že to funguje jen díky nízké pohotovostní hmotnosti. To je základ úspěchu. Pak stačí malý motor, malé brzdy , jednoduchá konstrukce. Ještě oprášit plastovou karoserii ala Trabant a máte auto pro 50 % uživatelů. V jednoduchosti je krása, servis za hubičku a ty prokleté emise? Nikdo mi nevysvětlí , že pro planetu je lepší rozjíždět a brzdit téměř dvoutunový elktromobil na rozdíl od 800 kg vážící 900 ccm motor. Dnes by jistě modernější motor stačil okolo 500 ccm. To by byla cesta. A jak zajistit marži pro výrobce , která musí být od 50 do 150 tis Kč na jednom prodaném automobilu? Zaplatit to z projektů a investic do těžby kobaltu , lithia a dalších vzácných kovů na výrobu baterií. No ale to jsme se nechali příliš unést na vlně selského rozumu a ten již dávno nepatří do slovníku politiků, lobistů a EK. Přeji krásný den. Jaroslav Macek

    kakabus

    Pořídil jsem si ještě před odchodem do penze Suzuki Alto, je to takový Japonský trabant, Bohužel už ho přestali vyrábět, nahradili ho jiným modelem. Pro dva penzisty s ročním nájezdem kolem 2-3 tisíc kilometrů ideální vozítko. Nízká spotřeba, minimální servisní a provozní náklady, nejnižší možné povinné ručení a malé pneu.
    Pravdou je, že fyzika je fyzika a ta se nedá ojebat, více plechů okolo posádky pohltí více nárazové energie a ti sice karambol přežijí, ale zbytek života stráví na invalidním vozíku. Já v miniautíčku to budu míti za sebou hned. Tož tak nějak. A buďte k sobě ohleduplní ať už jezdíte v čemkoli…

    zdeněk

    Ahoj,jezdit bych s tím nechtěl,ale jednoduché úsporné auto za přijatelnou cenu,do 110 000 je velmi dobrá myšlenka.hlavně pro město nebo druhé auto do rodiny.

    Exxxi

    Z podobných důvodů jsem měl rád Hyundai Atos. Měl jsem dvě v červené. Obě jezdí u kamarádů dodnes. Dnes z pracovních důvodů používám Dacii Dokker na LPG.

    tom

    Panda byla naprosto úžasné autíčko. jezdil jsem s ní kdysi, asi půl roku, tuším to byla 750 nebo 850ka, pětikvalt, v plynu. jasně, měla svoje mouchy, ale minimální provozní náklady, neskutečně laciné díly, a vzadu se i souložit dalo. nová Panda je o ničem. nejvíc mi ji připomíná stará Micra K11, ta se ještě dá sehnat v rozumném stavu za půl platu.

    Krabat

    Myšlenka je to hezká, ale úplně zcestná. Výrobci takové auto umí vyrobit, ale nemohou a možná už ani nechtějí. Zřejmě jste nezaregistroval kvanta nových ekologických a bezpečnostních požadavků, které po automobilkách vyžadují úřady. A pak je tu posun v myšlení lidí a obecně stávající vyšší životní úroveň, která diktuje nákup větších a lépe vybavených vozů. Doba se změnila a vývoj je motorem života, ekonomiky, obecně společenského pokroku. O malá auta není zájem, trh na tuto otázku již dávno odpověděl. Pokud se vrátí, pak budou zákazníkům nejspíše vnucena formou vyššího zdanění větších vozů apod.

    Robert Vlach

    Měl jsem ještě nedávno Peugeot 106 / 1997/. Je dnou jsme s ním jeli na jih Čech na dovolenou. Já a dvě děti. Stan, spacáky a tři horská kola, jídlo na 5 dní atd. Vše jsem dal do auta. Neměl jsem na to střešní nosič. Vzpomínám na to, jak jsem přijel na místo a začal vyndavat věci z auta. Kolem se uděl půlkruh čumilů a vytáhli foťáky 🙂

    Láďa

    Yaris je skvělej, do města a okolí…
    Ale těch ženskejch, co jsem na něj ulovil ,-))))))))))))))

    Martin

    Zajímavá úvaha autora. Těší mě, že si položil stejnou otázku, jakou si kladu já už dlouho. Auta jsou čím dál větší a není to jen problém tzv. SUV – nedaleko domu parkuje občas Citroën CX. Obrovské auto, měřítky 80. let kolos, který se nikam nevešel a cestující doslova rozmazloval ve všech směrech. Dnes vedle Hyundai i30 vypadá jako dětská hračka. Proč? Požadavek na bezpečnost je pochopitelný, ale malé auto nerovná se automaticky smrt při sebemenší nehodě. Navíc jsou silnice přesycené nákladní dopravou a při kolizích tohoto druhu hmotnostní hendikep malých vozů nehraje příliš velkou roli. Já se spíš přikláním k názoru, že výrobci ve snaze šetřit omezují radikálním způsobem nabídku. Malé auto musí být levnější, náklady na vývoj jsou přitom obdobné jako u nižší či střední třídy, a tak je jednodušší přesvědčit zákazníka, že malými auty už nikdo nejezdí a že si má koupit něco většího. Stojí to koneckonců stejně, je to taky stejný krumpl, ale bude si v něm připadat jako high society, protože má 4,5 metru a 1,5 tuny. Navíc to přece musí být bezpečné, když je to tak velké – no ne? A má to 4 dveře! Už v základu! Vy chcete dvoudveřové auto? V kterém století jste se narodil? To dnes přece nikdo nekupuje… Tak se to ani nevyrábí. Tečka. Mimochodem – mám Ford Ka.

    Csaba

    Jazdím po meste s Pandou novo kúpenou v roku 2009 na LPG, spotreba 6-7 litrov LPG, ideálne na nákupy a behanie po meste. Na dlhé cesty mám samozrejme iné auto.

    Petr

    Ano,také jsem měl Uno a Trabanta.Ale v době kdy jezdily Žigulíky a Škodovky.Tudíž auta stejné váhové kategorie.Opravoval jsem bouračky a viděl jsem,jaký je rozdíl mezi malými a velkými auty,když se srazí.Proto jsem v dnešní době pro manželku a děti pořídil SUV od Volva.Žere to dvakrát tolik než Uno,ale je vyšší pravděpodobnost,že se mi domů vrátí posádka celá,kdyby jí někdo sejmul s jiným SUV.Samozřejmě,že bych raději nadále jezdil malými auty,Ale jsksi to nejde.

    Michal

    Odpověď je jednoduchá, svět se zbláznil 🙂 Bohužel je plný ovcí, které mainstream dodržují…jasně, že jde vyrobit jednoduché a levné auto, jenže to by automobilky neměli „na chleba“

    Zdeněk

    Otázka je, proč unie, když jí tak jde o emise, rozhodla že emise malých lehkých autíček se přepočítávají na váhu auta průměrné velikosti a váhy 1300kg. To by totiž automobilky místo elektrozázraku mohly vsadit na miniauta. Jenže se rozhodlo, že baterkáři pořebují kšeft.

    Michal

    Jak tu někdo říkal předemnou, kombinujeme dvě auto. Jedno velké na nákupy, kam dáme kočár a tak. Druhé malé Clio, se kterým jezdím primárně já, vždycky víceméně kolem komína. Zatímco SUVčko střídáme tak jednou za pět let, Clio se pořád drží. Prostě kvalitka a žádný prefabrikovaný generátor ean kódů náhradních dílů. Jen do něj jednou za čas doliju olej, vodu a všechno další, co potřebuje. Hlavně si na tom jsem schopný udělat všechno sám, což je taky výhoda. 🙂

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist