Kottás: Pokuty za rychlost? Policie bude mít novou preventivní zbraň!

Pokuty za rychlost, především na dálnicích, budeme možná dostávat častěji. Nová preventivní zbraň je zatím sice neslibuje, ale schválně, za jak dlouho asi tak začnou chodit?

Tak jsem zase jednou po dlouhé odmlce zapnul veřejnoprávní televizi, která nás odměnou za včasnou platbu povinných koncesionářských poplatků zásobuje „zaručeně vyváženým“ zpravodajstvím. Tak trochu jsem se po večeru nudil, to jsem však ještě netušil, že si ještě střihnu jeden blog.

Aparát jsem zapnul zrovna ve chvíli, kdy začala reportáž o nové zbrani, kterou policie zřejmě ještě k dispozici nemá, ale bude jen otázkou časou, kdy ji uvede do boje proti rychle jedoucím řidičům na dálnicích, zejména v opravovaných úsecích dálnice D1, kde je zúžení jízdních pruhů a snížený rychlostní limit. Ne, tentokrát nejde o nový přírůstek do flotily „dálničních stíhaček“, Volkswagen Passat či Škodu Superb nahradil obyčejný přívěsný vozík.


Tedy zase tak obyčejný není. Sestává ze dvou částí, vstupního zařízení, tedy radaru s kamerou, který snímá rychlost projíždějícího vozidla a zaznamenává registrační značku, a výstupního zařízení, které je tvořeno velkým multifunkčním displejem postaveným opodál. Princip systému s názvem MOTES je jednoduchý, automobil mine radar a opodál mu je na ceduli zobrazena výstraha, včetně údaje o jeho dosažené rychlosti a registrační značce. Systém nevytváří „fotografii“ z incidentu, pouze zaznamenává rychlost a snímá SPZ vozidla, které překročilo rychlost.

Schéma fungování systému MOTES:

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Nové zařízení celé zčervenalo z toho, kolik je na něj řečeno chvály, prý má preventivní účinnost na rychle jedoucí řidiče. Tedy jak na které. Nechybělo totiž ani tradiční škatulkování řidičů podle značek, nyní překvapivě inverzní. Dozvěděli jsme se třeba, že řidič Peugeotu si s rychlostním limitem hlavu neláme, naopak řidič bílého BMW byl za nečekaného slušňáka a prudce zpomalil.

To mělo demonstrovat další nespornou výhodou, údajný psychologický vliv na řidiče, kteří si nemohou být jisti tím, zda něco skutečně provedli, a tak raději ze strachu z odhalení zpomalí. Duševní rovnováhu někoho, kdo si stojí za tím, že je panické brzdění a vytváření potenciální krizové situace uprostřed zúžení, kde není příliš prostoru na její řešení, pozitivem, snad nestojí ani za hodnocení.

Zaujala mě další věc, a to efekt zdviženého prstíčku, abychom si stále byli vědomi, že se Velký bratr dívá, ale zatím milosrdně nepokutuje. Nicméně představitelé z řad policie a výrobce systému jedním dechem dodávají, že ačkoliv je systém prozatím „jen“ v testovací fázi a slouží k preventivním účelům, je zcela připraven na transformaci v represivním systém. Jenom pro zajímavost, už nyní ukládá všechna sesbíraná data, zatím však „jen“ pro statistické účely.

Celá tahle sranda prozatím existuje pouze v jediném exempláři a stojí 2 000 000 korun, z čehož nejdražší je ona informativní tabule. Mám však zato, že systém časem o něco zlevní, jelikož drahý displej nebude dále zapotřebí. Upozornění o překročení rychlosti totiž bude nejen levnější, ale především výnosnější distribuovat prostřednictvím úředních obálek, a rovnou se složenkou s patřičně vyplněnou částkou k zaplacení.

To bych raději strpěl nákup dvou vozidel protipirátským dálničním jednotkám, u nichž je celkem vysoká pravděpodobnost, že je jejich odborně školená posádka (v rozsahu tří dnů na polygonu) velmi brzy sama vyřadí z činnosti, když už nic jiného, tak alespoň dočasně. Na druhou vidím v novém systému i bezpečnostní pozitiva, přece jen je stacionární vozík potenciálně neškodnější než policejní auto řízené rychlostí 250 km/h někým, kdo je přesvědčen o své nedotknutelnosti.

Takže si to shrňme – policie ještě sice nemá, ale zaručeně bude mít k dispozici nový systém k vymáhání dodržování povolené rychlosti, který sbírá data o rychlosti a SPZ vozidla, nikoliv ovšem obrazový záznam z incidentu, tzn. jakýkoliv důkazní materiál, kupříkladu kdo za volantem seděl a za jakých okolností se údajné překročení rychlosti stalo. Možná že tak systém činí, nicméně tak, jak byl prezentován, mi připadá velmi nevěrohodný a potenciálně nebezpečný. Stačí už jen do rovnice dosadit objektivní odpovědnost provozovatele vozidla a máme to kompletní.

Pokud stále tápete, proč nám ji zavedli, teď konečně začíná dávat perfektní smysl. Ve velkém!

Zdroj: ŘSD.cz a ČeskáTelevize.cz (původní reportáž v archivu pořadu Události ze dne 16. 9. 2014 začíná v čase kolem 30:28 min.)

16.9.2014 9:50| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist