kottas-pokud-jsou-pirati-silnic-bezohledni-pak-policie-stiha-neprave.jpg

Kottás: Pokud jsou piráti silnic bezohlední, pak policie stíhá nepravé!

dopravní předpisy v čr

Pokud se budeme držet zažité doktríny, že jsou piráti silnic bezohlední, pak se skuteční piráti dopouštějí úplně jiných přestupků...

Diskuze

36 komentářů

    Martin

    Kapka nekonzistence:
    Chápete, že za určitých okolností se s autem může jet na červenou, když to zrovna ničemu nevadí, ale vadí vám, když totéž udělá cyklista.

    A pokud jde o vjetí do křižovatky, ze které není kam vyjet, tak to je přestupek, dělat to je zakázané a jde jen o to, aby se to dodržování zákazu vymáhalo.

    Sinuhet

    Jakože si cyklista stiskne tlačítko a jako cyklista pak jede přes přechod?
    To mě omezí (nemůžu jet) a on jede po přechodu.
    Plně s článkem souhlasím. Přidal bych blinkery a vůbec čitelné chování na silnici, na parkování a rychlost mám trochu jiný názor, ale vesměs souhlas!

    misa

    100x díky za pravdivý článek, sice nepopulistický ale pravdivý… tohle co popisujete je skutečné pirátství ne to že jedu o 20 víc.

    Sinuhet

    Jakože si cyklista stiskne tlačítko a jako cyklista pak jede přes přechod?
    To mě omezí (nemůžu jet) a on jede po přechodu.
    Plně s článkem souhlasím. Přidal bych blinkery a vůbec čitelné chování na silnici, na parkování a rychlost mám trochu jiný názor, ale vesměs souhlas!

    M

    s tím parkováním to tak jednoduché také není, to se mi mnohokrát stalo, že jsem našel místo k zaparkování, které bylo tak tak, a když jsem se vrátil po hodince k autu vidím, že auta vedle se vyměnila a kolem mě je spousta místa, zabírám dvě parkovací místa a já vypadám jako parkovací debil…

    josef K.

    Taky se mi to už několikrát stalo. Případně situace, kdy je parkovacího místa tzv. jeden a půl. Musíte volit ke které straně se přidáte a necháte nevyužitelnou půlk místa. Přijdete za hodinku okolní auta se vyměnila a je to přesně tak jak popisujete, najednou stojíte blbě vy. A pan Kottás …..

    Kumi

    Až by se chtělo říct, že pan Kottás do toho populistického klubu nepatří. Klobouk dolů. Konečně normální článek. Kéž by bylo možné pokutovat ty, kteří kašlou na parkovací místa jen proto, aby měli víc prostoru k vystupování. Ale podle kterého paragrafu by to měl policajt řešit?

    M

    s tím parkováním to tak jednoduché také není, to se mi mnohokrát stalo, že jsem našel místo k zaparkování, které bylo tak tak, a když jsem se vrátil po hodince k autu vidím, že auta vedle se vyměnila a kolem mě je spousta místa, zabírám dvě parkovací místa a já vypadám jako parkovací debil…

    Pavel F.

    Dobře, takže když cyklista podle předpisu sleze z kola, zmáčkne tlačítko, pak převede kolo přes přechod, tak Vás to neomezí?
    Z mého pohledu je to tedy jedno, omezí mě obojí, jak jako cyklista, tak i jako chodec…

    Rossi

    Pánové, s tím parkováním je to podle mě jinak. Norma značení parkovacích míst je udělaná na škodovku 120, auta se od té doby trochu zvětšila. Můj kamarád má Chrysler 300C a je naprosto nemyslitelné, aby zaparkoval u Tesca na jednom místě, neotevřel by dveře a i kdyby je otevřel, tak nevyleze, protože má dva metry a 150kg.. 😀 Parkování přes dvě není hulvátství, ale nezbytnost. Až se lidé naučí také otevírat dveře,aniž by bouchali do sousedícího auta, bude na světě zase o něco lépe.

    PepaSFI

    v první řadě je potřeba si uvědomit že bicykl je vozidlo a na chodníku může být pouze ve stavu „nefunkčním“ čili když na něm cyklista nejede. Měl by se pohybovat primárně po cyklostezkách a cyklopruzích, silnici přejíždět po přejezdech pro cyklisty. Pokud tyto nejsou v místě zřízeny, pohybuje se cyklista normálně po vozovce jako ostatní vozidla. Pokud cyklista jede po chodníku a přejíždí po přechodu pro chodce, nemá tam co dělat a tudíž omezuje a často i ohrožuje ostatní účastníky provozu. Připouštím že může nastat situace kdy na chodníku je vytvořen pruh pro cyklisty ale přes vozovku není přejezd pro cyklisty ale jen přechod pro chodce. V tom případě by se z cyklisty měl na přechodu stát chodec ale prakticky je to jedno. Každopádně je takové uspořádání polovičaté a může vyvolávat nepříjemné situace.

    PepaSFI

    nevím jestli je na parkovací místa nějaká norma, dost o tom pochybuju. Znám parkoviště kam se sotva vejdou i malá auta a to mi jako dlouholetému uživateli Trabanta a starého Fiatu Panda můžete věřit že nepřeháním. Ten kdo to projektoval asi jezdil ve šlapacím Moskviči nebo to byl fanatický cyklista toužící auta neustále šikanovat.

    Tomek

    cyklista na přechodu ohrožuje především sebe sama, protože pokud jede po chodníku a přiřítí se daleko rychleji než chodec, může ho řidič přehlédnout.
    Jako cyklista občas po širším chodníku mimo obytné zóny jezdím (ohleduplně vůči chodcům)… na úzkých silnicích se cítím ohrožen a myslím že právem… někteří paka mají zapotřebí předjet i tam, kde téměř nezbývá místo, nebo si nenechají dostatečný odstup a je to docela šok, když 20cm od vás vás předjede tiché auto … většinou se nic nestane, ale pokud se zrovna rozhodnete objet hluboký kanál, tak to nemusí skončit dobře. Když kolegu chytil policajt na mostě na chodníku, uznal nakonec, že chodník je lepším řešením, než jízda po 4-proudovce, protože město nezajistilo cyklostezku v daném směru.
    Buďte rádi za cyklisty, ti vám „nevyžírají“ parkovací místa….

    Tomek

    co jste chtěl autore říci myslím rozumím, některé přestupky se zbytečně přeceňují a jiné mnohem závažnější podceňují …
    Kladu si ale otázku … je normální porušovat pravidla provozu jen proto, že mám pocit, že je to „v pohodě“ ? Pravidla nám mají dávat určité rezervy, která mají zajistit, že se i výjimečná situace spíše zvládne, že nic důležitého nezůstane přehlédnuto … a někdy také falešný pocit bezpečí, když spoléháme na to, že se podle nich ostatní zachovají. Je to napsaná dost obecně, asi tím mohu ledaskoho popudit … třeba zastánce „materiálních aspektů“ věřících tomu, že dokud se nic nestane, tak je vše v pořádku…

    Hrosan

    mohl byste definovat „bezdůvodně“ pomalou jízdu? Třeba já mám pro svou jízdu s průměrem 48 km/h důvod a tím je nízká spotřeba. Jiný může mít pro pomalejší jízdu důvod, že víc prostě jet nemůže (např. z důvodu zdravotního stavu, nebo nejistoty – začátečník, „sváteční jezdec“). Takže vytváříte jen další mýtus, na roveň s mýtem o silničních pirátech. Na rozdíl od Vás nejsem pomalou jízdou ostatních nijak ohrožován. Omezován se cítit můžu, ale má svoboda končí tam, kde začíná svoboda jiného – to si bohužel hodně z těch, co cítí svobodu jet libovolně rychle (byť bezpečně – nemám nic proti tomu) nechtějí přiznat. Jasně, pokud pojedu ve sportovnějším režimu, nebudu nijak omezován řidiči, kteří jedou stejně (jedině když se mnou začně někdo závodit a ukazovat mi, že jeho auto jede ještě rychleji a lépe akceleruje), ale budu se cítit omezován pomalejšími řidiči. Jenže smyslem automobilismu je na silnici vedle sebe přežít, ať už vyznávám jakýkoliv styl. Ale k tomu svým článkem na blogu bohužel nijak nepřispíváte (spíše naopak). Já byl již několikrát ohrožován někým, co chtěl jet rychleji než já (lepil se mi na zadek, předjížděl ač nemohl vidět do zatáčky), ale nikdy mne nikdo neohrožoval pomalou jízdou! Rozlišujte prosím ohrožení a omezení. Děkuji. JK

    PepaSFI

    já bych tu pomalou jízdu spojil s bráněním v předjíždění. Myslím si že každý má jet tak jak může, chce a cítí se, každému je prd po tom proč někdo jede pomalu. Může mít závadu, je unavený, necítí se dobře, má na palubě nějaký omezovač rychlosti jako choulostivý náklad, řvoucí dítě, blijícího psa, vzteklou tchýni. Ale měl by se chovat maximálně ohleduplně k ostatním, umožnit předjetí když to jde anebo aspoň dát najevo že to umožní jakmile to bude možné. To znamená hlavně sledovat zrcátka, provoz za sebou. Což bývá problém u traktoristů a cyklistů. Traktoristi často nevidí dozadu přes náklad nebo proto že vlivem otřesů stroje je zrcátko nepoužitelné. Cyklisti zrcátko nemají a většinou jsou to ignoranti.

    Rejpal

    Trochu jste nepochopil, co znamena „ohrozit“.

    Pro nekoho je jet za Vami na uzke silnici III. tridy plne zatacek pouze sedesatkou tak velky problem, ze predjeti (samozrejme bez blinkru) a zarazeni se mezi Vas a automobil pred Vami (za kterym udrzujete bezpecnou vzdalenost, protoze jede stejne rychle) je pro nej otazkou zivota a smrti. Kdyby to neudelal i za cenu mozneho vytlaceni ze silnice, rupla by mu v hlave nejaka cevka. Zatimco Vas, jelikoz jste zkuseny ridic, ktery dokaze ustat mnoho potencialne nebezpecnych situaci, ten manevr pouze omezi tim, ze musite zpomalit (abyste obnovil bezpecnou vzdalenost) a vydychat se.

    Tomek

    „Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla“
    Ostatním je houby po tom, že jste super řidič, máte super auto a chcete jet rychleji. Pojedu tak, abych neohrozil ani sebe, ani vás. Jako slušný řidič vám udělám místo, když mě budete chtít předjet nebo vám vyjdu jinak vstříct podle situace. Ale nechat se tlačit do něčeho, co je mimo mé schopnosti by bylo sebevraždou ….
    když potkáte pomalého řidiče, pochvalte sebe a své auto (třeba 10x… podle potřeby) a zůstaňte v klidu …

    Slava

    ..že vlastně největší nebezpečí mi hrozí od aut které jezdí pomalu a od těch co jezdí rychle mi nic nehrozí? To je přece nesmysl.. Největší nebezpečí mi hrozí od auta, v kterém sedí za volantem pitomec a je uplně jedno, jestli jede pomalu nebo rychle.Je uplně stejně nebezpečnej pitomec, kterej se proti mně vyvalí ze zatáčky na klikatý okresce dveřma napřed ve 120 km/h, jako pitomec, kterej proti mně vyjede z tý zatáčky po prostředku, protože čumí po vejrech nebo do telefonu a jede 40 km/h.. Zkrátka je uplně jedno jestli rychlej nebo pomalej řidič, ohrožovat mně můžou oba. A upřímně řečeno- častěji mně ohrozil spíš pitomec, kterej se valil rychle..
    No a na dálnici? Tam mně častěji tedy mnohem častěji znervózní vyblikávači v silných autech, kteří mi tím asi chtějí dát najevo, že jim v mých 140 km/h v „jejich“ levém pruhu neuvěřitelně překážím, než dědové ve feliciích, které třeba zrovna v tu chvíli předjíždím.. Všichni řidiči rychlých aut, kteří jezdí vysoko nad rychlostní limity kdekoliv a kdykoliv nedovedou přiznat, že jim ostatní řidiči, kteří rychlostní limity plus mínus respektují, prostě jen překážejí a nazývají to ale ohrožováním, to asi aby jejich nedodržování limitů vypadalo legitimněji..

    Steve

    No pokud tam nejsou čáry tak těžko soudit. Ale myslím, že autor narážel na situace, kdy je parkoviště jasně nalajnováno ale boreček je línej si pořádně najet a jak tam vjede napoprvé tak zůstane stát. Obvykle šikmo zasahujíc do vedlejšího místa. To je prostě na přesdržku a netvrďte mi že ne. Zvlášť když takhle vidím zaparkovaný miniauto typu Fabia a menší.

    Steve

    Když je takhle zaparkovaný tak velký auto tak to většinou jde pochopit u Tesca, kde je parkoviště naddimenzovaný. Pokud tak někdo parkuje na přeplněném sídlišti tak je hulvát. Ovšem já tak velmi často vidím parkovat pandy, felicie, fabie, octavie a to neokecáš.

    Jiri

    Tyto filozofie pomalé jízdy jsou dojemné. To je moc relativní, co tím kdo myslí. Rychlým uhnout je snadné, jistě, jako motorkářům. A pomalé předjedu, kde je problém. Ano, přiznám se, když dojedu důchodce v Š 105, v místech, kde se potřebuju třeba rozjet do kopce, tak nadávám jak neurotik… Ale bohužel, u nás často se „myslí“ špatně. Kdosi si ba i v TV debatě stěžoval, že „na devadesátce“ bus jel šedesát….Dotyčný neví, i mnozí jiní, že devadesátka je nejvyšší možná rychlost, nikoliv předepsaná, či „povinná“. Takže jistě řidič busu může volit jen 60, i kdokoliv jiný. Ano, hrozně jsem naštvaný, když v obci kolona jede 30, neb ten první jede 40. Ale on může, neb zase maximálně smí jet 50, ne povinně, on může volit 40, byť je to pro mne k naštvání a musím řadit dolů. Ale autor snad zná podstatu předpisů výborně, jeho z těchto neznalostí nepodezírám.

    Jiri

    Tyto filozofie pomalé jízdy jsou dojemné. To je moc relativní, co tím kdo myslí. Rychlým uhnout je snadné, jistě, jako motorkářům. A pomalé předjedu, kde je problém. Ano, přiznám se, když dojedu důchodce v Š 105, v místech, kde se potřebuju třeba rozjet do kopce, tak nadávám jak neurotik… Ale bohužel, u nás často se „myslí“ špatně. Kdosi si ba i v TV debatě stěžoval, že „na devadesátce“ bus jel šedesát….Dotyčný neví, i mnozí jiní, že devadesátka je nejvyšší možná rychlost, nikoliv předepsaná, či „povinná“. Takže jistě řidič busu může volit jen 60, i kdokoliv jiný. Ano, hrozně jsem naštvaný, když v obci kolona jede 30, neb ten první jede 40. Ale on může, neb zase maximálně smí jet 50, ne povinně, on může volit 40, byť je to pro mne k naštvání a musím řadit dolů. Ale autor snad zná podstatu předpisů výborně, jeho z těchto neznalostí nepodezírám.

    Tomek

    přesně tak , jim nejvíc vadí když je omezejuete … že na dálnici jedete trvale v levém pruhu … oni tam také jezdí trvale, ale mají pocit, že vyšší rychlost jim k tomu dává právo. Obecně jsou to nejspíš asi neurotici, kteří nesnesou žádnou překážku a chybí jim trpělivost …. když vidím některé jejich hazardní kousky, aby byli doma o 1/2 minuty dřív, docela vážně uvažuji o koupi kamery do auta …

    MiraTDi

    Autor to v kontextu článku myslel takto: V drtivé většině případů je pomalá jízda spojena s naprosto arogantním chováním spočívajícím v tom, že tento řidič, né že jede pomalu, ale on zárověň jede vlevo ve svém pruhu a v lepším případě uprostřed svého pruhu, namísto toho, aby jel ve svém pruhu VPRAVO a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, tak při pravém okraji vozovky.
    Pokud jedete při PRAVÉM okraji vozovky, tak NIKOHO svoji „pomalou“ jízdou neomezujete.

    MiraTDi

    Na dálnici se jezdí v pravém pruhu, nikoliv trvale v levém. Levý pruh slouží k předjíždění. Pokud Vás v levém pruhu někdo dojíždí jste povinen mu umožnit předjetí tím, že se stáhnete do pruhu pravého. Nikdo po Vás samozřejmě nechce, abyste tam přejel okamžitě, když vidíte, že byste v pravém pruhu ihned dojel nějaké pomalé vozidlo a byl nucen prudce brzdit. Proto když už jedete v levém pruhu, musíte bedlivě sledovat situaci před sebou a hlavně za sebou, abyste neblokoval levý pruh – to je celé.

    MiraTDi

    Na dálnici se jezdí v pravém pruhu, nikoliv trvale v levém. Levý pruh slouží k předjíždění. Pokud Vás v levém pruhu někdo dojíždí jste povinen mu umožnit předjetí tím, že se stáhnete do pruhu pravého. Nikdo po Vás samozřejmě nechce, abyste tam přejel okamžitě, když vidíte, že byste v pravém pruhu ihned dojel nějaké pomalé vozidlo a byl nucen prudce brzdit. Proto když už jedete v levém pruhu, musíte bedlivě sledovat situaci před sebou a hlavně za sebou, abyste neblokoval levý pruh – to je celé.

    Jiří Täuber

    V zásadě souhlasím s autorem článku. Věnovali jsme spoustu času, lidského umu a peněz, abychom dokázali vyrábět auta dosahující 200 km rychlosti, dnes již tak levně, že na takové auto v civilizovaném světě dosáhne každý (i když někteří jen na ojeté). Vzápětí jsme tento um a peníze spláchli do kanálu tím, že jsme autům zakázali jezdit tak rychle. Ten kdo obhajuje „normálnost“ jízdy rychlostí 48 km/hod. by měl používat veřejnou dopravu, zcela jistě na silnici nepatří. Zrušme paušální omezení rychlosti, zrušme většinu značek a používejme je pouze tam, kde je to opravdu nutně potřeba (pravděpodobně budou vždy respektovány). Zároveň však zrušme i pojištění, abychom zodpovědnost přenesli tam, kde má být, tedy k řidiči. Zpřísněme podmínky pro získávání řidičského průkazu, aby řídit mohli opravdu jenom Ti, kteří auto zvládnou v jakékoliv situaci (pilotem taky nemůže být každý). Náhle provoz na našich silnicích prořídne, protože za těchto podmínek se lecckomu nebude chtít vyjet. A Ti, kteří vyjedou, budou natolik zodpovědní, že nehody zaviněné chybou řidiče prakticky vymizí.

    Tomek

    Máte pravdu, jen na naší nejčastěji zmiňované dálnici D1 se v pravém pruhu většinou moc nedá jezdit … jen pro to uhnutí …

    Kubexxx

    ‚protože město nezajistilo cyklostezku v daném směru‘ – Tak nevím, jestli si děláš legraci nebo to myslíš vážně

    Tomek

    zcela vážně. Kolik máme variant v dané lokalitě:
    – pojedu po 4 proudovce kde se jezdí rychle, budu překážet a riskovat.
    – objedu to jinudy přes další most +cca5 km. Já tudy také jezdím na kole a jet z práce domu 10km místo 5ti se mi pokaždé nechce.
    – pojedu po chodníku, kde potkám 1-2 lidi
    Ta poslední varianta z toho vychází nejlépe. Zajímavé je, že u nás je takových míst kde je chodník jedninou bezpečnou variantou víc, zatímco ve Vídni, kde jsem také jezdíval na kole do práce, nebyl problém v jakémkoliv směru si sestavit trasu relativně bezpečně a chodníky nebyly třeba … cca 70% cyklotrasy, zbytek boční uličky.

    Slava

    ..dekuji Vam za vysvetleni jak mam jezdit po dalnici 😉 Vsak takhle i jezdim. Ale kdyz predjizdim „dedu ve felicii“, tak do toho leveho pruhu chte nechte zajet musim a ve 140km/h tam mnohym strelcum prekazim v jejich rozletu..Tak byl myslen muj prispevek, na ktery jste reagoval.Stacilo jen, kdyby jste ho cetl pozorneji. 😉

    Slava

    Pane Jiri kdyby jste cetl prispevky pozorne, tak by jste zjistil ze nebyla rec o rychlosti jizdy 48 km/h, ale o PRUMERNE rychlosti 48 km/h a v tom je propastny rozdil. PRUMER 48 km/h na okreskach za bezneho provozu je uz relativne svizna jizda. 😉 Jinak vas napad zrusit vsechny pausalni rychlostni limity a zaroven zrusit pojisteni by byl opravdu pocatkem vylidnovani silnicniho provozu a narustem zebraku 🙂

    Vašek

    Samozřejmě, že i na parkovací místa je norma. V současné době je norma na místo 210 cm. Stará ČSN uvažovala ještě 190. Problém je jinde, ČSN nejsou vyžadovány zákonem, ale odčekává se že si je strany (ivestor, zhotovitel) domluví smluvně. A pokud se domluví, že prostě chtějí to jedno až dvě místa navíc za cenu užšícho parkovacích míst tak potom má 150kg velký chlap v americkém autě prostě problém.

    Karel Prášil

    Do pana Kottáse asi ještě nikdy nenarazil rychle jedoucí pirát.
    Lidé ražení váženého autora mě na dálnici iritují neustále,
    to že jedu rychle a považuju to za bezpečné je opravdu hodno ztráty ŘP.
    Jinak velmi hloupý článek, dnes může publikovat už asi každý.

    Luděk

    48 km nejmenší spotřeba? Ona spotřeba je o plynulosti a ne o rychlosti. Bez zbytečné akcelerace a brždění.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist