Kottás: Podzim je nejlepší období na ježdění

Opravdu jsem se nepomýlil, ale když ono začíná moje nejoblíbenější roční období na ježdění. Hned vysvětlím proč a vezmu to od konce.

Zdravím čtenáře Autowebu! Redakce opět trochu posílila, což znamená, že se ode dneška na tomto místě můžete setkávat s novou tváří a jejími názory. Protože mi jsou právě názory ostatních členů z redakce velmi blízké, vynasnažím se dodržet nastolený odlehčený styl, na který jste zvyklí. Po vzoru kolegů si občas i zanadávám, ostatně dnešní doba nám k tomu dává hodně příležitostí, ale raději budu předávat poznatky, které mě potěšily. Hned jedna drobnost se stala přesně v tuto chvíli.

Píše se 23. září a to znamená, že nastal kalendářní podzim. Pokud jste se snad právě vrátili z dovolené u moře, těšíte se na víkendovou projížďku ve svém roadsteru, nebo si pozvolna opět zvykáte na pravidelnou školní docházku, asi moje nadšení sdílet nebudete. Opravdu jsem se nepomýlil, ale když ono začíná moje nejoblíbenější roční období na ježdění. Hned vysvětlím proč a vezmu to od konce.

Nemám rád léto. Narodil jsem se v prosinci, což leccos vysvětluje. Ne že bych neměl rád slunce, natož když žáru pronikajícímu do otevřené kabiny nepřekáží střecha a kolem se rozprostírají čerstvě zoraná pole. Kdykoliv nastane taková konstelace, z každého místa na světě se rázem stane ráj. Usměvavá děvčata si najednou plně uvědomují svou krásu a oblékají krátké sukénky a policejním příslušníkům je v uniformách horko, pročež se ukrývají ve stínu. Ideální podmínky pro svižnější projížďku.
Blížíte se k zatáčce, elegantně podřadíte s meziplynem, ručička teploměru se tou dobou už chvíli drží výše, než je v ostatních měsících obvyklé, a chystáte se najet do zatáčky. Ze které vinou zvýšeného účinku procesu fotosyntézy čouhají větvě stromů, o které si akorát poškrábete lak a přes hustý porost pořádně nevidíte na výjezd ze zatáčky. Protože jste si vyhlédli hezkou zatáčkovitou silnici v kopcích, dost možná vede kolem nějakého hradu či zámku.

Následkem toho před každou druhou zatáčkou dojedete ploužící se rodinku na výletě, za apexem zase kymácející se cyklisty jedoucí vedle sebe, a protože nejste sami, kdo se přijel pobavit, z protisměru pokaždé vybafne motorkář, který polovinou těla zasahuje do vašeho pruhu. V tomto období se prostě nikdy nedokážu pořádně projet. A pokud se vydám na nějaké opuštěné místo, adhezívní podmínky parného léta zrovna moc chuligánské zábavě nepomáhají.Na jaře to je obdobné. Všechny výše popsané procesy akorát začínají nabírat na obrátkách. Silnice se pomalu naplňují, což motivuje ochránce veřejného pořádku ke zvýšené aktivitě. Atmosféru prvních jarních slunečních paprsků tak intenzivněji znečišťují svými laserovými paprsky. Ono je to totiž jednodušší, než dávat pendrekem přes prsty za letní pneumatiky na sněhu.

Čímž se dostáváme k zimě. Chmurná nálada asi moc nepřidává situaci na silnicích, ale mimo ně začíná ta pravá zábava. Povrchové podmínky vybízejí k tropení všech špatností a možnost zábavy skýtají i netradiční dopravní prostředky. Co třeba takové drifterské závody na bobech s kamarády o basu piv na chodníkové touge mezi paneláky? Vraťme se ale zpátky do auta. Každý rok se těším na ten moment, podle kterého poznám, že přichází zima. Na chloupcích v nose cítíte čerstvý mrazivý vzduch a když otočím klíčkem, palivové čerpadlo zabzučí pomaleji, než je obvyklé, motor chvilku oponuje, ale nakonec naskočí za cvakání hydraulických zdvihátek, jak ještě nejsou prolitá horkým olejem.Převodovka jde ztuha a ten pocit, jak při každém přeřazení dosedá kov na kov, prochází až do zápěstí. Perfektní obhajoba toho, proč řadit s meziplyny i při obyčejné cestě do práce. Pokud jsem na pochybách, že se z aut stávají pouhé spotřebiče, to všechno mě dokáže přesvědčit, že pořád řídím mechanický stroj. Ano, myšlenka na ranní očišťování auta od sněhu mě spolehlivě dokáže pozdržet v posteli, ale když se do toho pustím, pokaždé si uvědomím, že mám svoje auto raději, když o něj s láskou pečuji. Baví mě také preciznost, se kterou je třeba se rozjíždět do zmrzlého kopce a když zapadnete, lopata v ruce vám poskytne trochu toho pocitu dobrodružna, které je blízké třeba konkveristům afrického kontinentu.

Nejraději mám ale podzim. Ačkoliv je nejkratší, do tohoto časového úseku se vejdou zážitky ze všech ostatních ročních období. Ke konci podzimu se plíží opravdu chladné dny, kdy si pomalu začnete uvědomovat, nakolik je důležité nechat auto pořádně prohřát, než se rozšoupnete. Ze začátku podzimu je zase chvílemi ještě pěkné počasí, což ještě některým brání natáhnout střechu nebo zazimovat motorku. Ale hned, jak se trochu zatáhne obloha a popadá listí, jízda dostane tu pořádnou šťávu.Popadané listí má za následek, že už vás na výjezdu ze zatáček nepřekvapuje to, co se vyřítí, protože je konečně do zatáček opět dobře vidět, ale to, co se povaluje po povrchu. Kombinace vlhkého listí, tenké vrstvy bahna vyježděného z krajnice a flekatá námraza nejenže činí silnici vizuálně pestrou, ale zpestří i zážitky za volantem. A silnice se navíc trochu uvolní, protože rodiny po odpoledních hltají příběhy nešťastně zamilované Šeherezády, cyklotoulky vycházejí z kurzu a motorkáři věší helmy na hřebíky. Ne že bych proti nim něco měl (proti motorkářům, ne cyklistům), jen mi je nepříjemná jejich zranitelnost. Smutné na celé situaci je, že se děvčata zase tepleji oblékají. Ale někdo má rád holky a jiný zase vdolky. Já mám raději to druhé. Nejlépe nakreslené na silnici.

Mimochodem, pokud nemáte na zítřejší den zajištěný program, pojďte přivítat podzim hezkou projížďkou, kterou pořádá blogger D-FENS jako alternativní oslavu Evropského týdne mobility.

23.9.2011 5:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist