Kottás: Nejlepší motorsport? Ten nejjednodušší!

Plochá dráha, série NASCAR, drag-racing, drifting – co mají společného? Jednoduché principy fungování. Že je to nuda? Ale kdepak, v jednoduchosti je přece krása.

Inspiraci k sepsání tohoto blogu jsem získal při své nedávné zkušenosti s novou formou motorsportu. Ačkoliv mne svět jedné stopy zajímá spíš jen okrajově, pracovní povinnosti mne dovedly až na Stadion Markéta, kde se konal finálový závod Speedway World Cupu, tedy Mistrovství světa ploché dráhy.

Nebudu se chvástat znovuobjevením kola, když pronesu starou pravdu, že v jednoduchosti je krása. Zrovna v případě motorsportu to platí dvojnásob. Recept na dobrou zábavu je skutečně jednoduchý. Doslova. Stačí k tomu tři základní ingredience.

Jednoduché prostředí
Jednoduchý ovál se dvěma zatáčkami o celkové délce zhruba 350 metrů se může zdát jako nudný, ale kdo říkal, že je potřeba hodně zatáček, aby se něco dělo? Navíc má divák výhled na celou trať, takže mu neunikne jediný napínavý moment. Kdo byl někdy na okruhových závodech, možná viděl na hlavní tribuně start, pak se sotva stihl přesunout do sekce, kde jsou nějaké zatáčky, aby čekal dvě minut, než kolem projedou nějaká auta a stejně se nic nestane. A potom se ani nestihnete vrátit na vyhlášení vítězů.Byl jsem několikrát na závodech WTCC (mimochodem jedna z nejlepších disciplín) a jednou na Formuli 1, ještě za éry, kterou mnozí kritici považují za „poslední dobrou“, a přesně tohle jsou moje zkušenosti. O atmosféře závodu ani slovo, být u toho na živo je k nezaplacení, ale z pohledu konzumace akce je snad lepší sedět doma u televize.

A není to jenom o vizuálním vjemu. Na ploché dráze je všechen hluk, zápach (spálených gum) i vůně (spáleného benzínu) pořád s vámi, neustále na vás útočí, neuniknete před tím. A co teprve fanoušci, kteří prohru svých oblíbenců berou s krvácejícím srdcem. Atmosféra není nepodobná fotbalovému utkání, jen místo simulujících primadon tu vidíte drsné chlapy, kteří když spadnou, zvednou se a příště jednou dál.

Jednoduchá pravidla a technika
Jedny řídítka, jeden převod, žádné brzdy, jak jednodušší to ještě může být? Nemluvě o relativní dostupnosti pro každého, kdo má o závodění zájem. To samé pravidla. Kdo se má vyznat ve všech těch omezeních, kdy smí jezdci Formule 1 použít systém DRS, kdy mají nabité baterky systémem KERS a na které povinné směsi pneumatik ještě nejeli?Závody ploché dráhy jsou krátké, mají spád, vidíte dvacet startů (a dvacet radostí z vítězství), bodování je primitivní – kdo má na konci dne nejvíce bodů, vyhrává. Že se v tom ztratíte, případně v posledních rozjížďkách už může být rozhodnuto? Ne tak docela. Třeba nyní se rozhodovalo v poslední rozjížďce posledního závodu. O titulu mistra světa!

Jednoduší aktéři
Už nám k tomu všemu chybí jenom „slaboduší“ aktéři. Tím skutečně nikoho nechci urazit, spíš jenom vyjádřit, jací to jsou blázni. V dobrém smyslu slova. A právě skoro smyslů zbavení odvážlivci odnepaměti patřili k dobré zábavě. Všechno jezdí bokem, navíc na motorce (už to samo o sobě stačí), která nemá žádné brzdy. Když se něco pokazí, letí rovnou na zem.

Takže, jednoduché prostředí, jednoduchá technika, jednoduchá pravidla a trochu potrhlí jedinci jsou receptem k dobré motoristické zábavě. Vztáhneme-li tato pravidla analogicky třeba k sérii NASCAR, drag-racingu nebo driftingu, něco pravdy na tom skutečně bude.

24.7.2013 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist